Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Verschillende racefietsen gebruiken en zithouding.

codex
Forum-lid

codex 07 apr 2018 10:43

Hoe doen jullie dat... als je meer dan 1 racefiets gebruikt met verschillende frame afmetingen.
Probeer je die zo goed mogelijk indentiek aftestellen en hou je daarmee precies aan je ideale (bikefit) afmetingen of bekijk je dat voor elke fiets gewoon afzonderlijk. Sommigen hebben wel 3 of 4 fietsen die ze door elkaar gebruiken.Traditionele klassieke fietsen en moderne ( ook endurance)frames met compleet andere verhoudingen.

Ik gebruik 2 fietsen(beide C'dale Synapsen met ieder een andere geometrie) en dan niet eens door elkaar.Ik heb geprobeerd, ze zo indentiek mogelijk te krijgen met ieder een andere stuurpen(rise is anders) en ze gewoon naast elkaar gezet.De ene fiets heeft ook een wat hogere uitstekende vorkbuis waar je je stuurpen en spacers op monteerd. Dat is ook gemakkelijk om een gelijk mogelijk geometrie te verkrijgen. Tot mijn 40s ste heb ik daar nooit 1 seconde over nagedacht.Gewoon fietsen en nergens last van :) Maar nu voel ik wel verschil in mijn lichaam.(57 nu). ;)

Vroeg me dat gewoon af.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij zulke verschillende types frames, je een bijna indentieke zithouding krijgt.Ik heb met opzet weer een Synapse gekocht om in iedere geval weer bijna dezelfde geometrie te krijgen.
Laatst gewijzigd door codex op 07 apr 2018 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 07 apr 2018 11:23

Ik doe het andersom. Ik kies een fiets bij mijn pijnbehoefte. Hoe korter en dieper hoe meer pijn.
Mijn fietsen zijn qua geometrie behoorlijk verschillend en dat vind ik fijn.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 07 apr 2018 11:26

Ik heb eens twee gelijke fietsen identiek afgesteld (incl dezelfde bibu banden en spanning). En toch kwam ik tot de conclusie dat ik tijdens het rijden op verschillende fietsen zat, weliswaar minimaal maar toch. Het "gevoel" tussen de oren. Ik vergelijk het een beetje met Merckx die ook bijna manisch de afstelling van zijn fiets aanpaste, zelfs tijdens het koersen.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie