Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Terugkerend probleem aanlopende remschijven

Edwinv
Forum-lid

Edwinv 10 apr 2018 12:07

Ik heb een terugkerend probleem met de remmen van mijn racefiets. Het betreft een Trek Domane SL6 Disc – 2017.
Mijn eerste ‘echte fiets’. Rijdt heerlijk, iedere keer als ik opstap voelt het direct goed. Super !
Probleem is echter de remmen. Terugkerend probleem, wat mijn dealer tot nu toe niet heeft kunnen verhelpen. Zodra ik gefietst heb, in berg/heuvelachtig terrein, heb ik na enkele afdalingen aanlopende remschijven.
Ik kan het deels verhelpen door een klein beetje in de hendels te knijpen, waardoor de schijven zich weer wat centreren en het eventjes over is.…. vaak wordt het erger en is de enige optie om de remklauw opnieuw te centreren. Echter het blijft steeds terug komen.
Iemand ervaring of oplossingen. Het betreft Shimano RS685 remmen

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 10 apr 2018 13:04

Ik heb dezelfde remmen en heb er al veel plezier van gehad in de bergen, maar herken het probleem niet. Je zegt of weet niet wat je fietsenmaker heeft gedaan, dus wellicht geef ik overbodige tips, maar goed...

Misschien staan ze wat strak afgesteld. Dat kun je aanpassen door de free stroke ruimer te zetten (2 mm inbus onder rubber op bovenkant remgreep).
Andere oplossing: remmen richten. Simpelste methode: 2x inbus rembevestiging op frame loshalen, rem inknijpen, terwijl je ze weer aandraait (als het kan op aanhaalmoment).

Waarschijnlijk doe je het niet, maar als je de hele afdaling remt kan de boel vervormen wanneer je de rem ingeknijpt houdt bij stilstand. Dus niet lang achtereen remmen (zonde van je snelheid en materiaal) en je de rem direct loslaten zodra je stilstaat na een afdaling (voorkomt kromtrekken).
En nu ben ik fietsen.

Kryghyzh0
Forum-lid

Kryghyzh0 10 apr 2018 13:38

marcus66 schreef: 10 apr 2018 13:04 Misschien staan ze wat strak afgesteld. Dat kun je aanpassen door de free stroke ruimer te zetten (2 mm inbus onder rubber op bovenkant remgreep).
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Free stroke verandert het punt waarop je master cilinder vloeistof naar je remklauw drukt. Het verandert dus niets voor je remklauw zelf. Lijkt me dus niet zo waarschijnlijk maar je kan het altijd proberen.

marcus66 schreef: 10 apr 2018 13:04 Andere oplossing: remmen richten. Simpelste methode: 2x inbus rembevestiging op frame loshalen, rem inknijpen, terwijl je ze weer aandraait (als het kan op aanhaalmoment).
Dat is opzich een methode, alleen dat werkt alleen goed als de zuigers gelijkmatig uit je remklauw komen. Wellicht goed om dat van te voren even te checken. Ook zou ik controleren of je schijf wel helemaal recht is, anders heeft afstellen ook minder zin. En uiteindelijk kan het natuurlijk ook zijn dat er lucht in je leiding/remklauw/remhendel zit...

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 10 apr 2018 15:04

Ik heb dit gehad met mijn Chinees frame en de eerste generatie schijfremmen (post mount)
De bevestigingen op het frame moesten gericht worden, nadien nooit meer last gehad.

Geen idee of dit voor flat-mount remmen ook moet/kan.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 apr 2018 15:34

@marcus 66 - Het klopt wat Kryghyzho aangeeft, freestroke doet niets met de caliper, dus dat heeft geen zin.

@TL@ flatmount kan je niet richten, post mount ook niet, die draai je meestal af met en tool, net zoals brackets. Als een flatmount krom is zul je carbon moet afdraaien, zou ik niet zomaar doen.

Inderdaad controleren of de zuigers gelijkmatig eruit komen.
wat je sowieso kan doen is blokken eruit 1 zuiger tegenhouden en rem inknijpen, niet meer dan circa 3mm uit laten komen anders valt de zuiger eruit, schoonmaken met wattenstaafje en beetje vet op doen, dan terugduwen en met de andere kant hetzelfde proces.

Hope heeft mooie video,s op de site
http://www.hopetech.com/product/race-x2/#tech - align en lubricate the caliper

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 11 apr 2018 07:24

Weer wat geleerd. Ik had freestroke adjustment gebruikt om links en rechts het zelfde remgevoel in de hendel te krijgen. Is het daarvoor wel de juiste methode?
Kun je de afstand van de blokjes tot de schijf ergens anders stellen?
En nu ben ik fietsen.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 11 apr 2018 07:53

@wasbeer2006: dat bedoel ik ook, beetje afdraaien. Normaal (op de meeste fietsen) is het niet het carbon dat je afdraait maar de verf/resin bovenop de metalen inserts zodat ze mooi vlak zijn.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 apr 2018 12:53

marcus66 schreef: 11 apr 2018 07:24 Weer wat geleerd. Ik had freestroke adjustment gebruikt om links en rechts het zelfde remgevoel in de hendel te krijgen. Is het daarvoor wel de juiste methode?
Kun je de afstand van de blokjes tot de schijf ergens anders stellen?
Dat is inderdaad de bedoeling van de freestroke om het voor jouw gewenste aangrijpingspunt in te stellen.

@TL@ bij mijn scott was dit gelukkig al netjes gedaan, Carbon was mooi blank en recht bewerkt. Dat zie je niet overal, over mijn c,dale F29 is een flink schaafje gegaan zegmaar ;-)

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 11 apr 2018 13:33

Op mijn TCR was het ook perfect in orde. Op de Chinees niet, duurt ( minuten en de tool had ik al voor de MTB)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 apr 2018 15:56

Echt? zo,n tool? Ik dacht dat ik veel bijzonder gereedcshap had :-)

https://www.bike-components.de/de/VAR/F ... uf-p59755/

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2018 16:49

Ik heb enige tijd geleden zo'n soortgelijke frees gezien die je ook kon gebruiken voor flatmount.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie