Beginnersproject fiets bouwen (advies is altijd welkom!)
Beste Fiets.nl medefietsers,
Met veel plezier rij ik regelmatig op mijn Kuota Kharma de nodige kilometers, ik doe dit pas vanaf begin dit jaar en ben nog een complete maar enthousiaste beginner. Omdat ik graag beter wil leren begrijpen hoe een fiets precies in elkaar steekt en hierdoor ook zelf reparaties en onderhoud wil kunnen gaan doen ben ik een leerproject gestart, het bouwen van een eigen 2e fiets. Ik hoop dat ik via dit topic advies kan vragen waardoor ik elke keer weer een nieuw stapje verder kan komen in het bouwen en leren begrijpen van de fiets.
Als start heb ik een carbon frame gekocht. Een Jan Janssen Magic MLC (magic layered Carbon) (zie foto)
Ook heb ik een Shimano Ultegra 6500 flatbar groepset met stuur gekocht. Deze groepset heeft een bb6500 trapas. (zie foto)
Ook heb ik al een goed zadel en een oude Sensa Umbria met shimano wielen en grand prix banden met een gedeeltelijk verroestte 105 groepset, ik wil hier de wielset van gebruiken als dit kan.
Ik weet dat ik nog enkele onderdelen nodig heb voordat ik kan gaan bouwen. Ik weet echter niet precies welke onderdelen ik nog nodig heb. Zouden jullie met me mee kunnen denken om het lijstje onderdelen samen te stellen?
Ik heb soieso een Shimano remkabelset en een Shimano shiftkabelset nodig. Kunnen jullie aan de hand van de foto's zien welke andere onderdelen ik nog nodig heb voor deze configuratie?
Ook gereedschap moet ik nog aanschaffen, ik zit te denken de trivio basis gereedschapset te kopen samen met een kabelkniptang en een montagestandaard. Is dit een goede basis om mee te starten of zijn er betere opties?
Tot slot heb ik nog de uitdaging om de zadelpen los te krijgen uit het frame. Na wat onderzoek lijkt het wijsheid om het frame op zijn kop te zetten en met natuurazijn of kruipolie via de bidongaten het frame te vullen en dit enkele dagen in te laten werken. Zou het wijsheid zijn om eerst met de choonmaakazijn of eerst met de kruipolie een poging te wagen?
Alvast dank voor het meedenken,
Vriendelijke groet,
Joost
Met veel plezier rij ik regelmatig op mijn Kuota Kharma de nodige kilometers, ik doe dit pas vanaf begin dit jaar en ben nog een complete maar enthousiaste beginner. Omdat ik graag beter wil leren begrijpen hoe een fiets precies in elkaar steekt en hierdoor ook zelf reparaties en onderhoud wil kunnen gaan doen ben ik een leerproject gestart, het bouwen van een eigen 2e fiets. Ik hoop dat ik via dit topic advies kan vragen waardoor ik elke keer weer een nieuw stapje verder kan komen in het bouwen en leren begrijpen van de fiets.
Als start heb ik een carbon frame gekocht. Een Jan Janssen Magic MLC (magic layered Carbon) (zie foto)
Ook heb ik een Shimano Ultegra 6500 flatbar groepset met stuur gekocht. Deze groepset heeft een bb6500 trapas. (zie foto)
Ook heb ik al een goed zadel en een oude Sensa Umbria met shimano wielen en grand prix banden met een gedeeltelijk verroestte 105 groepset, ik wil hier de wielset van gebruiken als dit kan.
Ik weet dat ik nog enkele onderdelen nodig heb voordat ik kan gaan bouwen. Ik weet echter niet precies welke onderdelen ik nog nodig heb. Zouden jullie met me mee kunnen denken om het lijstje onderdelen samen te stellen?
Ik heb soieso een Shimano remkabelset en een Shimano shiftkabelset nodig. Kunnen jullie aan de hand van de foto's zien welke andere onderdelen ik nog nodig heb voor deze configuratie?
Ook gereedschap moet ik nog aanschaffen, ik zit te denken de trivio basis gereedschapset te kopen samen met een kabelkniptang en een montagestandaard. Is dit een goede basis om mee te starten of zijn er betere opties?
Tot slot heb ik nog de uitdaging om de zadelpen los te krijgen uit het frame. Na wat onderzoek lijkt het wijsheid om het frame op zijn kop te zetten en met natuurazijn of kruipolie via de bidongaten het frame te vullen en dit enkele dagen in te laten werken. Zou het wijsheid zijn om eerst met de choonmaakazijn of eerst met de kruipolie een poging te wagen?
Alvast dank voor het meedenken,
Vriendelijke groet,
Joost
Trivio is brol. Sets zijn waardeloos, zit vaak spul in dat je niet nodig hebt.
Pedros, Cyclus, Birzman en Parktool maken gereedschap dat net ietsjes duurder is maar gewoon 10x degelijker is.
Pedros, Cyclus, Birzman en Parktool maken gereedschap dat net ietsjes duurder is maar gewoon 10x degelijker is.
Beter dan een bepaalde sleutel koop je een 'dop' met dezelfde functie, maar met aandrijfvierkant. Wanneer je dan vroeg of laat een momentsleutel koopt, kun ja alles met het juiste aanhaalmoment aandraaien. Doppen zijn ook dikwijls goedkoper dan vergelijkbare sleutels.
Alles met dopsleutels gaat niet....maar de gewone ring- en steeksleutels heeft zowat iedereen wel in huis en anders zijn die van de Action prima bruikbaar.
Wat je specifiek nodig hebt voor opbouwen en basic onderhoud:
Inbussleutels
Torx sleutels voor de wat nieuwere spullen, in dit geval nog overbodig.
Kabelkniptang
Cassettesleutel+ kettingzweep voor de sluitring.
Kettingponsje (een simpele voor inkorten)
Wat dingen voor het van toepassing zijnde bracketsysteem, in dit geval een Shimano sleutel voor de cartridge trapas en een klassieke cranktrekker, geen dure dingen.
T.a.v. de zadelpen: kruipolie en azijn doen daar waarschijnlijk helemaal niks.
Ik zou eens beginnen met een flinke hefboom aan die pen, desnoods een oud zadel met daar een staaf o.i.d. tussen en afwisselen links- en rechtsom flink kracht uitoefenen tot de oxidelaag breekt.
Er is een reeele kans dat de zadelpen het hierbij begeeft, maar dat is dan onvermijdelijk.
Zo te zien zit hij niet erg ver in het frame en heb je een kans om hem eruit te zagen als de eerdere pogingen falen.
Wat je specifiek nodig hebt voor opbouwen en basic onderhoud:
Inbussleutels
Torx sleutels voor de wat nieuwere spullen, in dit geval nog overbodig.
Kabelkniptang
Cassettesleutel+ kettingzweep voor de sluitring.
Kettingponsje (een simpele voor inkorten)
Wat dingen voor het van toepassing zijnde bracketsysteem, in dit geval een Shimano sleutel voor de cartridge trapas en een klassieke cranktrekker, geen dure dingen.
T.a.v. de zadelpen: kruipolie en azijn doen daar waarschijnlijk helemaal niks.
Ik zou eens beginnen met een flinke hefboom aan die pen, desnoods een oud zadel met daar een staaf o.i.d. tussen en afwisselen links- en rechtsom flink kracht uitoefenen tot de oxidelaag breekt.
Er is een reeele kans dat de zadelpen het hierbij begeeft, maar dat is dan onvermijdelijk.
Zo te zien zit hij niet erg ver in het frame en heb je een kans om hem eruit te zagen als de eerdere pogingen falen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een goede momentsleutel staat op de verlanglijst idd, thanksden boete schreef: ↑24 apr 2018 10:23 Beter dan een bepaalde sleutel koop je een 'dop' met dezelfde functie, maar met aandrijfvierkant. Wanneer je dan vroeg of laat een momentsleutel koopt, kun ja alles met het juiste aanhaalmoment aandraaien. Doppen zijn ook dikwijls goedkoper dan vergelijkbare sleutels.
Hartelijk dank voor de informatie, dit is erg hulpzaam. Ik ga ermee aan de slag.Keezx schreef: ↑24 apr 2018 11:06 Alles met dopsleutels gaat niet....maar de gewone ring- en steeksleutels heeft zowat iedereen wel in huis en anders zijn die van de Action prima bruikbaar.
Wat je specifiek nodig hebt voor opbouwen en basic onderhoud:
Inbussleutels
Torx sleutels voor de wat nieuwere spullen, in dit geval nog overbodig.
Kabelkniptang
Cassettesleutel+ kettingzweep voor de sluitring.
Kettingponsje (een simpele voor inkorten)
Wat dingen voor het van toepassing zijnde bracketsysteem, in dit geval een Shimano sleutel voor de cartridge trapas en een klassieke cranktrekker, geen dure dingen.
T.a.v. de zadelpen: kruipolie en azijn doen daar waarschijnlijk helemaal niks.
Ik zou eens beginnen met een flinke hefboom aan die pen, desnoods een oud zadel met daar een staaf o.i.d. tussen en afwisselen links- en rechtsom flink kracht uitoefenen tot de oxidelaag breekt.
Er is een reeele kans dat de zadelpen het hierbij begeeft, maar dat is dan onvermijdelijk.
Zo te zien zit hij niet erg ver in het frame en heb je een kans om hem eruit te zagen als de eerdere pogingen falen.
Zou jij me kunnen vertellen welke onderdelen ik nog nodig heb om de trapas te kunnen monteren, ik neem aan iets van lagers of caps die ik in mijn frame moet draaien zodat ik met het gereedschap alles kan monteren maar ik niet vinden welke ik precies moet hebben.
Alvast dank
Dat is erg afhankelijk van het type bottom bracket. Welk frame gaat het om?
[edit]
Op de foto lijkt het een BSA systeem te zijn, en de crank is een Octalink. Dan heb je aan deze sleutel genoeg
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
Nog goedkoper en op een ratel te zetten:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
[edit]
Op de foto lijkt het een BSA systeem te zijn, en de crank is een Octalink. Dan heb je aan deze sleutel genoeg
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
Nog goedkoper en op een ratel te zetten:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
Laat dat voorlopig maar zitten , dat is vrij nutteloos voor jouw fiets en verhindert dat je ervaring opbouwt met hoe je handmatig dingen vast , te los of te vast moet zetten en geeft een bedrieglijk gevoel van goed bezig zijn.
Het wereldwijde gebruik van zo'n ding wordt niet door technische feiten gestaafd.
Beter wat basic dingetjes zoals door mij en Havana genoemd en daar ervaring mee opbouwen.
Het fijnere werk komt later wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank weer goede informatie. Ps wst ik befoel met onderdelen zijn de extra onderdelen (niet gereedschap) die ik nodig heb. Het zal iig iets zijn wst ik in het frame moet schroeven alvorens ik daar de trapas in kan monteren. Weten jullie hoe dat heet en of daar een standaardmaat voor is?havana schreef: ↑29 apr 2018 18:03 Dat is erg afhankelijk van het type bottom bracket. Welk frame gaat het om?
[edit]
Op de foto lijkt het een BSA systeem te zijn, en de crank is een Octalink. Dan heb je aan deze sleutel genoeg
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
Nog goedkoper en op een ratel te zetten:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 00,185,191
Het is op de foto niet goed te zien, maar het lijkt een frame met de vroeger algemeen gebruikte BSA schroefdraad.
Kan je de trapas zo inschroeven....
Is het wat anders dan eerst vaststellen WAT.
Neem eens wat maten (breedte, inwendige diameter enz. dat zegt al wat)
Kan je de trapas zo inschroeven....
Is het wat anders dan eerst vaststellen WAT.
Neem eens wat maten (breedte, inwendige diameter enz. dat zegt al wat)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Om precies te zijn: het gedeelte van de trapas met schroefdraad aan de linkerzijde (staat, of stond op de sticker) kun je er vanaf trekken. De rechterzijde kan dan het frame in (linksom) en vervolgens links. Merk je dat het teveel kracht kost om aan te draaien dan niet forceren maar even langs de fietsenmaker om het draad op te laten snijden.
Alle onderdelen liggen dus op tafel zo te zien.
Ga je de shifters, stuur en stuurpen van de Sensa gebruiken of met die flatbar rijden?
Alle onderdelen liggen dus op tafel zo te zien.
Ga je de shifters, stuur en stuurpen van de Sensa gebruiken of met die flatbar rijden?
Campagnolo Ultra Dork