Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel na training

bmiller
Forum-lid

bmiller 03 mei 2018 10:37

Graag wil ik eens weten hoe jullie je voelen na een training of toertocht?

Ik heb bijvoorbeeld gisterenavond een 52 km lekker doorgefietst. Maar vandaag naar het werk op de fiets (12km) niet vooruit te branden en gelijk al meer aan het transpireren.
Ook voel ik me wat leeg en een wat drukkend gevoel in mijn hoofd.
En dat heb ik vaker. Ook als ik al veel heb gefietst en dus in vorm ben.
Daarnaast eet ik goed en neem ik ook een hersteldrankje na het fietsen.
Maar ik herstel gewoon niet goed na een tocht of training.

Dan lees ik hier op het forum van renners die 2 dagen achter elkaar op iedere dag zo'n 200 km wegtrappen. En ik denk alleen maar. Hoe dan? :shock:

Herkennen jullie dit of hebben jullie adviezen?
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 mei 2018 10:55

Alles begint bij een goede basisconditie. Als die niet goed is kun je van alles verwachten. Als die wel ok is kun je zelfs 200 kilometer wegtrappen terwijl je niet eens in vorm bent. Basisconditie krijg je door heel veel langzame kilometers te maken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bve
Forum-lid

bve 03 mei 2018 10:59

Direct na een zware training voel ik me geweldig en neem ik de trap met 2 treden. Een paar uur later kom ik nauwelijks boven. Het sloom voelen herken ik ook, ik ga ervan uit dat mn lichaam aangeeft nog niet volledig hersteld te zijn, maar geef ik niet altijd aan toe.
Met de beste vorm ben ik weleens licht in mn hoofd als ik opsta na lang zitten.

Verwacht je niet te veel van je lichaam? Na een zware interval training ben ik na 3 dagen hersteld, een lange duurtraining met 2. Meerdere dagen achter elkaar fietsen kan prima, maar verwacht niet dat je na 52 km doortrappen (welke hartslagzone?), je een dag later 100% hersteld bent.
Je hersteltijd is afhankelijk van je training, talent, verzorging en conditie. De rondjes van 50 km lekker hard doortrappen zijn doorgaans de rondjes waarvan je het langste moet herstellen en waarmee je het minste opbouwt. Zoals Herman hierboven zegt, conditie bouw je op door lange rustige ritten.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 mei 2018 11:14

Leeg voelen en een drukkend gevoel in het hoofd. Betekend dat niet gewoon dat je vocht gehalte niet op peil is?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 03 mei 2018 11:25

Herman_N schreef: 03 mei 2018 10:55 Alles begint bij een goede basisconditie. Als die niet goed is kun je van alles verwachten. Als die wel ok is kun je zelfs 200 kilometer wegtrappen terwijl je niet eens in vorm bent. Basisconditie krijg je door heel veel langzame kilometers te maken.
+1

We weten allemaal dat de meesten rustige duur beschouwen als 30 gemiddeld rit en dat dan rustige duur noemen :lol:

bdw
Forum-lid

bdw 03 mei 2018 14:17

scottwilko schreef: 03 mei 2018 11:14 Leeg voelen en een drukkend gevoel in het hoofd. Betekend dat niet gewoon dat je vocht gehalte niet op peil is?
+1 hydratatie is een grote factor bij mij. Niet genoeg water binnen de vorige dag en de ochtendrit wordt afzien. Sinds ik veel meer drink voel ik mij veel beter tijdens/na het fietsen.

bmiller
Forum-lid

bmiller 03 mei 2018 14:52

bdw schreef: 03 mei 2018 14:17
scottwilko schreef: 03 mei 2018 11:14 Leeg voelen en een drukkend gevoel in het hoofd. Betekend dat niet gewoon dat je vocht gehalte niet op peil is?
+1 hydratatie is een grote factor bij mij. Niet genoeg water binnen de vorige dag en de ochtendrit wordt afzien. Sinds ik veel meer drink voel ik mij veel beter tijdens/na het fietsen.
Dat is misschien ook wel onderdeel inderdaad. Gevolg is wel dat ik dan altijd in de nacht er uit moet. Hahaha

Met de basisconditie zit het wel ok denk ik. Iedere dag toch zo'n 24 km op tempo woon-werk op de fiets.

Doen jullie nog iets speciaals qua voeding?
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 mei 2018 14:57

bmiller schreef: 03 mei 2018 14:52
Dat is misschien ook wel onderdeel inderdaad. Gevolg is wel dat ik dan altijd in de nacht er uit moet. Hahaha

Met de basisconditie zit het wel ok denk ik. Iedere dag toch zo'n 24 km op tempo woon-werk op de fiets.

Ik zou me echt niet druk maken over voeding, maar van 2 x 12km krijg je echt niet een sterke basisconditie, ook niet als je die 12 km met 32-35km/uur afraffelt.

metor
Forum-lid

metor 03 mei 2018 14:59

Misschien gaat het daar mis? Wat is op tempo voor jou?
Je rijdt al snel te rap om iets dagelijks te doen. En bouw je vermoeidheid op met als gevolg dat je minder snel hersteld bij andere ritten.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 03 mei 2018 15:01

Door de inspanning zetten je aders uit, hierdoor zakt je bloeddruk wat een vreemd gevoel in je hoofd kan veroorzaken. Maar ik kan het ook mis hebben want ik ben geen dokter.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

bdw
Forum-lid

bdw 03 mei 2018 15:41

hoeveel drink je nu? Ik stop met water drinken rond 8u en dan is het er allemaal wel uit tegen de nacht ^^

Mijn dokter zei om het cru te zeggen: drinken tot je pis doorzichtig is. Soms moeilijker dan het lijkt :p

Qua voeding: ik heb heel lang calorieën geteld om af te vallen dus weet hoeveel ik ongeveer moet 'bijeten' om de volgende dag weer te kunnen fietsen. Gewoon proberen. Ik eet een uur voor ik naar huis moet fietsen wel een stevige hap zodat ik geen hongerklop krijg.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 mei 2018 16:02

Jans schreef: 03 mei 2018 14:57
bmiller schreef: 03 mei 2018 14:52 Met de basisconditie zit het wel ok denk ik. Iedere dag toch zo'n 24 km op tempo woon-werk op de fiets.
Ik zou me echt niet druk maken over voeding, maar van 2 x 12km krijg je echt niet een sterke basisconditie, ook niet als je die 12 km met 32-35km/uur afraffelt.
Inderdaad Jans, goede conclusie :like: Elke dag 2 keer 12 kilometer op tempo is niet de manier om basisconditie te kweken. In tegendeel. Basisconditie doe je op door urenlange ritten op lage hartslag. Dus ik denk dat daar zeker wat te halen valt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie