Pijntjes horen erbij?
-
- Forum-lid
Beste mede fietsers,
Ik ben zo een 3 weken geleden begonnen met fietsen. (racefiets)
Heerlijk om te doen!
Echter merk ik dat ik soms wat last heb in mn onderrug en een beetje een stijve nek.
Ook heb ik het idee dat ik met mijn handen best hard op het stuur "druk" waardoor ik soms wat tintelende licht slapende handen krijg.
Is dit gewoon omdat ik nog een beginner ben? Hoort dit er bij in het begin?
Rij nu ritjes van ongeveer 50 km.
Of is het toch een kwestie van afstelling?
Of toch maar een bikefitting laten doen?
Sorry voor de vele vragen.
Het is niet zo dat de pijntjes mijn rit echt verpesten maar echt heel comfortabel is het ook niet.
Alvast bedankt!
Ik ben zo een 3 weken geleden begonnen met fietsen. (racefiets)
Heerlijk om te doen!
Echter merk ik dat ik soms wat last heb in mn onderrug en een beetje een stijve nek.
Ook heb ik het idee dat ik met mijn handen best hard op het stuur "druk" waardoor ik soms wat tintelende licht slapende handen krijg.
Is dit gewoon omdat ik nog een beginner ben? Hoort dit er bij in het begin?
Rij nu ritjes van ongeveer 50 km.
Of is het toch een kwestie van afstelling?
Of toch maar een bikefitting laten doen?
Sorry voor de vele vragen.
Het is niet zo dat de pijntjes mijn rit echt verpesten maar echt heel comfortabel is het ook niet.
Alvast bedankt!
-
- Forum-lid HC
Als alles een beetje stijfjes is is het geen probleem hoor. Dat is gewoon wennen, kan wel een half jaar duren.
Als het meer dan een beetje stijfjes is en je er langer last van heb dan zou ik er wat aan gaan doen.
Na hele lange ritten (120+) heb ik ook altijd nog last van een stijve nek
Als het meer dan een beetje stijfjes is en je er langer last van heb dan zou ik er wat aan gaan doen.
Na hele lange ritten (120+) heb ik ook altijd nog last van een stijve nek
Er zit nog wel wat ruimte tussen 2 maanden 'wennen (aan de pijn)' of een bikefit.
Hoe getraind was je? Ben je vanaf de bank of de fiets gegaan of doe/deed je ook andere sporten intensief.
Na hoeveel tijd/afstand krijg je er last?
Stijve nek zou ik ook zeggen dat je lichaam moet wennen aan de houding. De andere punten die je omschrijft kan van alles zijn te gestrekt-niet gestrekt genoeg, zadel te laag - zadel te hoog, etc.
Ik zou zelf een beetje experimenteren of aan andere fietsers vragen of zij denken of je goed zit.
Misschien kan je een foto posten van jezelf op de fiets. Dan is het mogelijk makkelijker te beoordelen.
Hoe getraind was je? Ben je vanaf de bank of de fiets gegaan of doe/deed je ook andere sporten intensief.
Na hoeveel tijd/afstand krijg je er last?
Stijve nek zou ik ook zeggen dat je lichaam moet wennen aan de houding. De andere punten die je omschrijft kan van alles zijn te gestrekt-niet gestrekt genoeg, zadel te laag - zadel te hoog, etc.
Ik zou zelf een beetje experimenteren of aan andere fietsers vragen of zij denken of je goed zit.
Misschien kan je een foto posten van jezelf op de fiets. Dan is het mogelijk makkelijker te beoordelen.
Ik heb nog altijd last van rugpijn tijdens het fietsen. Maar ook tijdens tuinieren e.d. Ik heb het geaccepteerd en ik fiets er niet minder door. Pijn is dragelijk zo als men dat zegt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Neen: pijn hoort er niet bij . Natuurlijk als je een eerste keer iets doet onder een constante belasting zal je lichaam protesteren. Maar het moet echt wel weggaan.
Als het blijft stabilisatie-oefeningen naast het fietsen erbij nemen (enkel fietsen is eigenlijk als sport eigenlijk niet voldoende).
Walter
Als het blijft stabilisatie-oefeningen naast het fietsen erbij nemen (enkel fietsen is eigenlijk als sport eigenlijk niet voldoende).
Walter
Pijntjes horen en erbij en moet je leren op waarde te schatten en te negeren.
Pijn moet je serieus nemen. Het verschil tussen de twee is wat je leert als je je lichaam leert kennen. Pijn als in pijntjes die wegtrekken hoort erbij, ze komen op alle drukpunten voor: handen, armen, zitvlak, voeten. En op alle punten waar je aan de houding moet wennen, nek, voorhoofd, schouders, rug. Spierpijn hoort er ook bij.
Pijn moet je serieus nemen. Het verschil tussen de twee is wat je leert als je je lichaam leert kennen. Pijn als in pijntjes die wegtrekken hoort erbij, ze komen op alle drukpunten voor: handen, armen, zitvlak, voeten. En op alle punten waar je aan de houding moet wennen, nek, voorhoofd, schouders, rug. Spierpijn hoort er ook bij.
-
- Forum-lid
Bedankt voor alle snelle reacties!
Ok ik ga het even aankijken aankomende maand.
Ik ben pas 32 en altijd veel gefitnesst (kracht training en hardlopen)
Dus het is niet dat ik een hele slechte conditie heb.
Ik dacht zelf ook aan het feit dat ik het pas doe het er wellicht een beetje bij hoort.
Ik hoor veel mensen over een bikefitting, maar aangezien ik de laatste tijd een kapitaal heb uitgegeven aan fiets, accessoires, kleding etc.. Zie ik dat het liefst als laatste optie.
Nee heb nog geen foto van ik zittend op de fiets.
Heb ook al wat gespeeld met zadel/stuurhoogte maar merk daar weinig effect van.
Nogmaals het is geen helse pijn.
Maar moet af en toe wel mijn handen even anders positioneren omdat ze wat gaan tintelen en soms even mijn nek bewegen strekken.
Maargoed misschien is het inderdaad gewoon beginners pijn.
Ik zal het wat in de gaten houden.
Ik dacht zelf ook aan het feit dat ik het pas doe het er wellicht een beetje bij hoort.
Ik hoor veel mensen over een bikefitting, maar aangezien ik de laatste tijd een kapitaal heb uitgegeven aan fiets, accessoires, kleding etc.. Zie ik dat het liefst als laatste optie.
Maar moet af en toe wel mijn handen even anders positioneren omdat ze wat gaan tintelen en soms even mijn nek bewegen strekken.
Probeer iig niet met omhoog getrokken schouders te rijden, dat kan nekpijnen veroorzaken dus ontspan die schouders. Rugpijn wordt idg meestal veroorzaakt door te zwakke buikspieren waardoor teveel druk komt te liggen op de handen/armen wat men probeert te verminderen door het aanspannen van de rug.Champignon33 schreef: ↑11 mei 2018 15:45 Bedankt voor alle snelle reacties!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Elk jaar bij de eerste trainingswedstrijdjes heb ik ook last van de nek, omdat ik dan weer anderhalf uur aan stuk in de beugel rijd en de hele tijd omhoog moet kijken. Fiets je zelf constant onder in de beugel? Dat geeft extra druk op de onderrug en nek. Een ontspannen ritje met de handen op het stuur is ook een training.
Op you tube staan heel veel filmpjes (opzoeken met bijvoorkeur de engelse zoekterm) met hele bruikbare tips....voor beginnende fietsers.En met oplossingen, tegen eventuele pijntjes/probleemplekken, die je kan krijgen.
Mijn grootste tip: zeker met ontspannen schouders(deze niet opgetrokken en niet met strakke armen) fietsen, zoals ook al opgemerkt is.Je handen proberen wat plat en ontspannen op het stuur of bij de bovenste beugel neer te zetten.(onderste beugel gewoon eerst vermijden of even heel kort).En met de ellebogen iets naar buiten(geeft automatisch afgezakte/ontspannen schouders).
Er is nog nooit iemand geweest die op een normale soepele en rechtopzittende stadsfiets, pijntjes in zijn lichaam voelt.
Want dan klopt er iets niet met je lichaam.
Op een racefiets zit je nu eenmaal compleet anders en je lichaam heeft veel meer te verduren.
Het ligt dan ook voor de hand dat je je lichaam ook de tijd moet geven om te wennen.
En dat lukt ook wel
Mijn grootste tip: zeker met ontspannen schouders(deze niet opgetrokken en niet met strakke armen) fietsen, zoals ook al opgemerkt is.Je handen proberen wat plat en ontspannen op het stuur of bij de bovenste beugel neer te zetten.(onderste beugel gewoon eerst vermijden of even heel kort).En met de ellebogen iets naar buiten(geeft automatisch afgezakte/ontspannen schouders).
Er is nog nooit iemand geweest die op een normale soepele en rechtopzittende stadsfiets, pijntjes in zijn lichaam voelt.
Want dan klopt er iets niet met je lichaam.
Op een racefiets zit je nu eenmaal compleet anders en je lichaam heeft veel meer te verduren.
Het ligt dan ook voor de hand dat je je lichaam ook de tijd moet geven om te wennen.
En dat lukt ook wel