Hookless velg
Geplaatst: 13 mei 2018 10:22
In de MTB wereld zie je steeds meer velgen die ‘hookless’ zijn. Niet een nieuwe techniek, aangezien het in de auto industrie heel normaal is.
Deze techniek levert een aantal voordelen op: makkelijker te produceren, lager gewicht en sterkere rand.
Het extra randje dat veel velgen nu hebben, zou niet meer nodig zijn (geultje om banden op velg te centreren bij oppompen en sterkere kevlar en carbon draad waardoor banden weinig opgerekt worden) en zou vooral psychologisch zijn.
Zover mijn research op het wereldwijde web.
Toen dacht ik, dan neem ik een 29 inch Disc Brake wielset met een 28 inch 28mm tubeless schwalbe Pro One en heb ik een schitterend lichtgewicht setje voor de bergen.
Maar dan wordt het vaag. Hunt biedt inmiddels een hookless velg aan voor de weg. Andere leveranciers bieden het aan voor MTB vanwege de lagere spanning, waardoor de band niet van de velg kan klappen.
Nu weet ik dat fabrikanten, zeker bij een kleine markt, graag aan de veilige zijde blijven. Wie heeft al eens geëxperimenteerd met zo’n set up met een spanning van 5 bar? Hoe realistisch is het dat een band van de velg klapt tijdens het rijden (band wordt toch in de velg gedrukt)?
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!
Deze techniek levert een aantal voordelen op: makkelijker te produceren, lager gewicht en sterkere rand.
Het extra randje dat veel velgen nu hebben, zou niet meer nodig zijn (geultje om banden op velg te centreren bij oppompen en sterkere kevlar en carbon draad waardoor banden weinig opgerekt worden) en zou vooral psychologisch zijn.
Zover mijn research op het wereldwijde web.
Toen dacht ik, dan neem ik een 29 inch Disc Brake wielset met een 28 inch 28mm tubeless schwalbe Pro One en heb ik een schitterend lichtgewicht setje voor de bergen.
Maar dan wordt het vaag. Hunt biedt inmiddels een hookless velg aan voor de weg. Andere leveranciers bieden het aan voor MTB vanwege de lagere spanning, waardoor de band niet van de velg kan klappen.
Nu weet ik dat fabrikanten, zeker bij een kleine markt, graag aan de veilige zijde blijven. Wie heeft al eens geëxperimenteerd met zo’n set up met een spanning van 5 bar? Hoe realistisch is het dat een band van de velg klapt tijdens het rijden (band wordt toch in de velg gedrukt)?
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!