Ketting slaat over
Wie weet het antwoord op de vraag die me al een tijdje bezig houdt?
Half jaar geleden hard gevallen waar bij mij van alles kapot was maar bij de fiets in eerste instantie niet. Is volledig gecheckt bij de FM op scheuren e.d. en volledig gecontroleerd, alles liep goed en niks kunnen ontdekken. Paar maanden niet op gefietst door breuken en meer ongein maar nu al een poos weer aan het fietsen alleen slaat de ketting door als ik hard aanzet of mijn benen stil houd en weer opnieuw aanzet en dergelijke momenten. Gisteren bijvoorbeeld stond ik te 'surplassen(?)' en had dus druk op de ketting en sloeg ook weer over, kon nog net op tijd uitklikken gelukkig. Wat ik al heb gedaan;
- Nieuwe ketting, derailleurwieltjes, casette
- Voor en achterderailleur opnieuw afgesteld
- kettingspanning veranderd
- ander setje wielen (en dus cassette) gebruikt
Wat het evt zou kunnen zijn (denk ik) is misschien mijn buitenblad/binnenblad dat aan vervanging toe is maar ziet er nog heel prima uit en is amper 3000km op gereden.
Gekke is wel dat ik prima hard kan fietsen en aanzetten op momenten, als ik voorzichtig aanzet kan ik gewoon intervallen doen tussen de 300-600W. Natuurlijk ook al bij de FM mee geweest maar het gebeurd sporadisch en voor de rest loopt alles heel mooi dus die weten ook niet wat het is. Ketting slaat er rechts overheen en volgens mij altijd nog op buitenblad gebeurt. Binnenblad minder of geen last van.
Weten jullie wat het eventueel kan zijn?
Half jaar geleden hard gevallen waar bij mij van alles kapot was maar bij de fiets in eerste instantie niet. Is volledig gecheckt bij de FM op scheuren e.d. en volledig gecontroleerd, alles liep goed en niks kunnen ontdekken. Paar maanden niet op gefietst door breuken en meer ongein maar nu al een poos weer aan het fietsen alleen slaat de ketting door als ik hard aanzet of mijn benen stil houd en weer opnieuw aanzet en dergelijke momenten. Gisteren bijvoorbeeld stond ik te 'surplassen(?)' en had dus druk op de ketting en sloeg ook weer over, kon nog net op tijd uitklikken gelukkig. Wat ik al heb gedaan;
- Nieuwe ketting, derailleurwieltjes, casette
- Voor en achterderailleur opnieuw afgesteld
- kettingspanning veranderd
- ander setje wielen (en dus cassette) gebruikt
Wat het evt zou kunnen zijn (denk ik) is misschien mijn buitenblad/binnenblad dat aan vervanging toe is maar ziet er nog heel prima uit en is amper 3000km op gereden.
Gekke is wel dat ik prima hard kan fietsen en aanzetten op momenten, als ik voorzichtig aanzet kan ik gewoon intervallen doen tussen de 300-600W. Natuurlijk ook al bij de FM mee geweest maar het gebeurd sporadisch en voor de rest loopt alles heel mooi dus die weten ook niet wat het is. Ketting slaat er rechts overheen en volgens mij altijd nog op buitenblad gebeurt. Binnenblad minder of geen last van.
Weten jullie wat het eventueel kan zijn?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Het zou ook wel eens de vrijloop of body kunnen zijn. Als de veertjes niet snel genoeg aangrijpen in de getande ring trap je ook even in het ijle.
Ik zat ook eerst aan de vrijloop te denken, maar je gaf aan dat je de wielen al een keer gestoken hebt dus dat kan het niet zijn. Ik zou eens kijken of de tanden van je voorblad allemaal recht staan er niet een enkele gedeeltelijk afgebroken is door de val. Wellicht nog even kijken of de ketting op spanning staat en de veer van de achterderailleur nog voldoende spanning kan leveren. Heb je een bepaald verzet waar dit steeds op gebeurt of is het willekeur?
Ik heb eens na val een crank gehad die 'scheef' was.
Als je er van boven op keek en crank draait zeg je dat kettingblad geen en weer wobbelt. Ik kan me voor stellen dat die ook kan 'doorschieten'.
Je beschrijving is wel perfect een nieuwe ketting op oude cassette.
Maar op mtb heb ik zelfde probleem gehad na nieuwe ketting op oude ketting bladen na een 3.000km. Dus ja; misschien kettingblad zo ingesleten dat nieuwe ketting niet pakt, ook op ketting bladen. Op koersfiets heb ik dat nog niet geweten.
Walter
Als je er van boven op keek en crank draait zeg je dat kettingblad geen en weer wobbelt. Ik kan me voor stellen dat die ook kan 'doorschieten'.
Je beschrijving is wel perfect een nieuwe ketting op oude cassette.
Maar op mtb heb ik zelfde probleem gehad na nieuwe ketting op oude ketting bladen na een 3.000km. Dus ja; misschien kettingblad zo ingesleten dat nieuwe ketting niet pakt, ook op ketting bladen. Op koersfiets heb ik dat nog niet geweten.
Walter
Nochthans lijkt me dit typisch een body die effe doorslaat. De meeste van mijn wielen doen dat af en toe wel eens als ik terug aanzet .
Gewoon een korte knak als de palletjes in de tanden schieten en dan gewoon lopen of er niks aan de hand is .
Heb je dit bij beide achterwielen even erg?
"Ketting slaat er rechts overheen ....." Wat bedoel je daarmee?
Gewoon een korte knak als de palletjes in de tanden schieten en dan gewoon lopen of er niks aan de hand is .
Heb je dit bij beide achterwielen even erg?
"Ketting slaat er rechts overheen ....." Wat bedoel je daarmee?
Mmm body die doorslaat... : bij de 2 bodies dat ik dat meemaakte was dat niet 'onder kracht'. Ofwel pakt de body als je aanzet ofwel niet. Niet eerst pakken en dan onder kracht doorslippen. En bij die 2 wielen gebeurde dat eens en nadien meer en meer en dan pakte de bodies niet meer.
Walter
Walter
Beide wielen even erg inderdaad, beide wielen ook zelfde cassette en tegelijkertijd ongeveer veranderd dus ook in nieuwstaat. Had het bij mijn wedstrijd-setje wel minder maar dat zegt niet veel denk ik want ik ga er ook anders door fietsen (niet aanzetten etc). Ketting die er rechts overheen slaat als in dat de ketting op het buitenblad naar rechts eraf valt.Raymond62 schreef: ↑30 jul 2018 19:39 Nochthans lijkt me dit typisch een body die effe doorslaat. De meeste van mijn wielen doen dat af en toe wel eens als ik terug aanzet .
Gewoon een korte knak als de palletjes in de tanden schieten en dan gewoon lopen of er niks aan de hand is .
Heb je dit bij beide achterwielen even erg?
"Ketting slaat er rechts overheen ....." Wat bedoel je daarmee?
Heb even gekeken en de tanden zijn allemaal nog goed en staan allemaal recht. Hele crank is verder ook goed (op wat krassen na) en helemaal recht. Daarnaast is de ketting ook strak gespannen en is de veer op de derailleur ook nog goed. Het doorslaan gebeurt meestal op de 17-19-21 voor mijn gevoel maar daar rijd je in Nederland natuurlijk ook het meeste op.rovar schreef: ↑30 jul 2018 14:28 Ik zat ook eerst aan de vrijloop te denken, maar je gaf aan dat je de wielen al een keer gestoken hebt dus dat kan het niet zijn. Ik zou eens kijken of de tanden van je voorblad allemaal recht staan er niet een enkele gedeeltelijk afgebroken is door de val. Wellicht nog even kijken of de ketting op spanning staat en de veer van de achterderailleur nog voldoende spanning kan leveren. Heb je een bepaald verzet waar dit steeds op gebeurt of is het willekeur?
Misschien handig om te vermelden was dat ik gisteren op een slecht klinkersstrookje semi-vollebak reed en had 'm op de 13 maar daar sloeg hij dus de hele tijd over, dus spanning los en weer vast en weer los. Doordat het hard ging kon ik niet naar beneden kijken maar als hij telkens over springt slaat hij voor dus niet er helemaal af lijkt me ?
Daarnaast kan ik het ook niet telkens opzoeken om erachter te komen wat het is want het schiet altijd behoorlijk door mijn hele lichaam (scheur in de schouder en beide ellebogen verbrijzeld) dus het is iedere keer pijn verbijten...
Voor wat het waard is: die ene keer dat ik dat had op mtb zagen de kettingbladen er ook goed uit.
Met je test van verschillende wielen en bodies, nieuwe ketting blijven volgens mij alleen de kettingbladen over (of alleen het grote?).
Walter
Met je test van verschillende wielen en bodies, nieuwe ketting blijven volgens mij alleen de kettingbladen over (of alleen het grote?).
Walter
Nee, volledig nieuwe ultegra ketting, heb ook al getest met verschillende kettingspanning maar maakt geen verschil...
Zit ik inderdaad over te twijfelen, maar voor mijn gevoel is dit het niet, het 'voelt' niet alsof het daaraan ligt...
Breng 'm wel even naar mijn FM en kijken wat ze daar zeggen.