Front Derailleur - Bottom Bracket probleem
Hallo,
Ik krijg mijn Shimano 105 front derailleur niet goed afgesteld.
Nu heb ik alles wel uit elkaar gehad
en het originele crankstel (Stronglight) vervangen voor een Shimano 105 FC-1050 crankstel.
Is de 'offset' van deze cranksets misschien anders?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken;
De originele trapas was volgens de verkoopfolder uit '88 van Stronglicht,
de as die ik aantrof was van Shimano.
Deze as zag er zo-goed-als-nieuw uit, wat opviel was de lengte van 116mm
Kan het zijn dat een Fietsmaker de verkeerde as geplaatst heeft?
Ik ga er altijd van uit dat de vakman deze beginnersfouten niet maakt...
(de verkoper had geen verstand van sleutelen aan fietsen, dus dat valt af)
Hoeveel ruimte is normaal voor fietsen uit 1988?
Hierbij nog een paar foto's van het crankstel en de ruimte tussen het frame.
Ik krijg mijn Shimano 105 front derailleur niet goed afgesteld.
Nu heb ik alles wel uit elkaar gehad
en het originele crankstel (Stronglight) vervangen voor een Shimano 105 FC-1050 crankstel.
Is de 'offset' van deze cranksets misschien anders?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken;
De originele trapas was volgens de verkoopfolder uit '88 van Stronglicht,
de as die ik aantrof was van Shimano.
Deze as zag er zo-goed-als-nieuw uit, wat opviel was de lengte van 116mm
Kan het zijn dat een Fietsmaker de verkeerde as geplaatst heeft?
Ik ga er altijd van uit dat de vakman deze beginnersfouten niet maakt...
(de verkoper had geen verstand van sleutelen aan fietsen, dus dat valt af)
Hoeveel ruimte is normaal voor fietsen uit 1988?
Hierbij nog een paar foto's van het crankstel en de ruimte tussen het frame.
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Wanneer is Peugeot gestopt met 'French Threaded Bottom Brackets' ?
Als er Franse draad in deze fiets zit is het te verklaren waarom er een verkeerde as in is gekomen.
Met 1.37 x 24 draad in het bb is er meer keuze in verschillende lengtes.
Als er Franse draad in deze fiets zit is het te verklaren waarom er een verkeerde as in is gekomen.
Met 1.37 x 24 draad in het bb is er meer keuze in verschillende lengtes.
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
As vind ik idd wel ver "uitsteken". Ik weet niet beter dat in die jaren het er (al) vrij strak tegenaan zit.
Ik heb hier op dit moment toevallige een Peugeot staan van 25 jaar oud en zomaar een cm minder.
Waar je het echt goed aan kan zien is hoe ver de buitenbladen van de achtervork staan. Binnenblad moet "rakenlings" (bij wijze van spreken dan toch) langs de achtervork gaan.
Als het een losse as met cups is kan je toch gewoon een kortere as monteren?
Er zijn nog wel complete sets te koop met Franse draad in diverse maten zoals Velo Orange.
Ik heb hier op dit moment toevallige een Peugeot staan van 25 jaar oud en zomaar een cm minder.
Waar je het echt goed aan kan zien is hoe ver de buitenbladen van de achtervork staan. Binnenblad moet "rakenlings" (bij wijze van spreken dan toch) langs de achtervork gaan.
Als het een losse as met cups is kan je toch gewoon een kortere as monteren?
Er zijn nog wel complete sets te koop met Franse draad in diverse maten zoals Velo Orange.
Zit de crank wel ver genoeg op de as?
Bedankt voor de reactie, hier kan ik wel wat mee.
Het is iid een losse as met cups.
Ik heb bij het demonteren alleen naar het merk en lengte gekeken (en de slijtage),
maar geen foto's gemaakt.
Ik zal de boel weer moeten demonteren voor de correcte maten.
Misschien dat ik binnenkort wel eens vraag naar een losse as met cups,
maar dat heeft nog geen haast.
[edit]
Ja, de asboutjes zijn goed aangedraaid, zelfs nog een keer gecontroleerd.
Bij nog vaster draaien zouden ze kunnen breken ('grote' ratel met dop 14...)
Het is iid een losse as met cups.
Ik heb bij het demonteren alleen naar het merk en lengte gekeken (en de slijtage),
maar geen foto's gemaakt.
Ik zal de boel weer moeten demonteren voor de correcte maten.
Misschien dat ik binnenkort wel eens vraag naar een losse as met cups,
maar dat heeft nog geen haast.
[edit]
Ja, de asboutjes zijn goed aangedraaid, zelfs nog een keer gecontroleerd.
Bij nog vaster draaien zouden ze kunnen breken ('grote' ratel met dop 14...)
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Ja, ik ben er van bewust, maar ik heb er niet op gelet bij montage...
Bij daglicht nogmaals gekeken, en de cups van Shimano vertellen 1.37x24t
En dat is voor mij niet ongunstig...
De ruimte tussen de linker crank en cup is ook 'redelijk groot'
Ook viel bij montage van de as op dat de cup ver in het frame gaat...
Bij daglicht nogmaals gekeken, en de cups van Shimano vertellen 1.37x24t
En dat is voor mij niet ongunstig...
De ruimte tussen de linker crank en cup is ook 'redelijk groot'
Ook viel bij montage van de as op dat de cup ver in het frame gaat...
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Hoe ver blijft je linker crank weg bij je liggende achtervork. Uiteraard linker
Andere as dus. Hoeft de wereld niet te kosten.
Wel even heel goed meten want een nieuw top "m'n binnenblad loopt aan" is zo in de maak
Andere as dus. Hoeft de wereld niet te kosten.
Wel even heel goed meten want een nieuw top "m'n binnenblad loopt aan" is zo in de maak
Heel simpel een te lange as.
Shimano cranksets uit die jaren gebruiken een as van 110 a 112 mm en met 116 mm komt de kettinglijn te ver naar buiten.
Met sommige derailleurs gaat dat wel werken, met andere niet.
Persoonlijk zou ik die cups met as wegmikken en een BB UN 55 o.i.d. monteren....
Shimano cranksets uit die jaren gebruiken een as van 110 a 112 mm en met 116 mm komt de kettinglijn te ver naar buiten.
Met sommige derailleurs gaat dat wel werken, met andere niet.
Persoonlijk zou ik die cups met as wegmikken en een BB UN 55 o.i.d. monteren....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ivm de foto's: voor ons op het goed te zien: best de foto zo nemen dat we goed de lijn ketting-derailleurs-kettingbladen en achterbrug kunnen zien.
Nu zijn die foto's zeer schuin getrokken en is het moeilijk oordelen.
Walter
Nu zijn die foto's zeer schuin getrokken en is het moeilijk oordelen.
Walter