Gravel-racers
Ik ben nog steeds op zoek naar mijn eerste racefiets.
Nu is mijn oog gevallen op de CANYON - GRAIL CF SL 7.0.
De weg die ik zou moeten afleggen naar het werk is (ca. 18km) via de Keetberglaan
Nu zou ik graag van jullie weten of ik wel voor een gravel bike zou moeten gaan.
Momenteel ga ik naar het werk met een oude Giant Boulder.
Nu is mijn oog gevallen op de CANYON - GRAIL CF SL 7.0.
De weg die ik zou moeten afleggen naar het werk is (ca. 18km) via de Keetberglaan
Nu zou ik graag van jullie weten of ik wel voor een gravel bike zou moeten gaan.
Momenteel ga ik naar het werk met een oude Giant Boulder.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik vrees dat de meesten de Keetberglaan niet weten liggen.
De Keetberglaan in Zwijndrecht (B) heeft toch een verhard fietspad.
Geen idee waarom je dan een gravelfiets zou nodig hebben.
Op een reguliere racefiets met discs kan je meestal ook wel 28 tot 32 mm banden kwijt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Als het enkel voor woon-werk en via verharde banen is, hoef je niet noodzakelijk een gravelbike te kiezen. (Tenzij dat je voor het ietsiepietsie meer comfort gaat van een gravelbike). Maar als je in de weekends al eens graag een veld- of boswegje neemt, dan zou ik niet twijfelen.
Een fiets kopen, blijft nog steeds een persoonlijke keuze.
Een fiets kopen, blijft nog steeds een persoonlijke keuze.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Bedankt voor jullie berichten.
Ik dacht aan een gravel bike omdat de kans dan misschien kleiner is om lek te rijden.
Maar dat is misschien een domme redenering.
Verder vind ik het natuurlijk een mooie fiets (daar doe je het toch ook een beetje voor).
Ik ben echt al een tijdje op zoek naar de juiste fiets.
Ik dacht aan een gravel bike omdat de kans dan misschien kleiner is om lek te rijden.
Maar dat is misschien een domme redenering.
Verder vind ik het natuurlijk een mooie fiets (daar doe je het toch ook een beetje voor).
Ik ben echt al een tijdje op zoek naar de juiste fiets.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Lekrijden is idd niet zo relevant. Ligt meer aan je banden keuze. Voordeel van gravel is wel een stapje meer comfort, door houding en door de mogelijkheid wat bredere banden met lagere spanning te rijden.
Je hebt het niet nodig, 25 of 28mm op een racefiets geeft je ook al voldoende comfort.
Dat je de fiets mooi vindt, is dan wel erg relevant. Een mooie fiets pak je sneller, en heb je meer plezier van (mits je er goed op past natuurlijk)
Je hebt het niet nodig, 25 of 28mm op een racefiets geeft je ook al voldoende comfort.
Dat je de fiets mooi vindt, is dan wel erg relevant. Een mooie fiets pak je sneller, en heb je meer plezier van (mits je er goed op past natuurlijk)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Daar geloof ik helemaal niks van. Volgens mij zijn goede specs voor weinig geld voor meesten veel belangrijker gezien de hoeveelheid eenheidsworst die er rondrijdt. Of je moet met looks bedoelen dat het veilig aanvoelt omdat er veel anderen dezelfde fiets hebben.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als er veel van hetzelfde rond rijdt, noemen we het eenheidsworst en is de keuze gebaseerd op iets anders dan looks? Dat is wel een snelle conclusie, in veel trends zie je mensen meegaan omdat veel anderen het ook kopen. Dan is het de look, waar je mee gezien kunt worden oid.
Als je nou een weinig voorkomende fiets hebt. De Jaeger bijvoorbeeld. Die is echt gaaf. Maar als 10% van de mensen op die fiets rond zou gaan rijden, is de keuze voor de fiets dan ineens niet meer op looks gebaseerd?
De genoemde percentages zijn wat overtrokken. Maar ik denk wel dat heel veel mensen een fiets kiezen die ze in 1e instantie (voldoende) mooi vinden. En dan kijken of het binnen budget valt en wat er aan specs aan hangt. Fietsen is emotie wordt toch vaak geroepen, en aankoopkeuzes zijn vaak genoeg niet puur en alleen rationeel. Onder de streep is het altijd een combi van looks, functionaliteit, fit, specificaties, kosten. (in willekeurige volgorde)
Als je nou een weinig voorkomende fiets hebt. De Jaeger bijvoorbeeld. Die is echt gaaf. Maar als 10% van de mensen op die fiets rond zou gaan rijden, is de keuze voor de fiets dan ineens niet meer op looks gebaseerd?
De genoemde percentages zijn wat overtrokken. Maar ik denk wel dat heel veel mensen een fiets kiezen die ze in 1e instantie (voldoende) mooi vinden. En dan kijken of het binnen budget valt en wat er aan specs aan hangt. Fietsen is emotie wordt toch vaak geroepen, en aankoopkeuzes zijn vaak genoeg niet puur en alleen rationeel. Onder de streep is het altijd een combi van looks, functionaliteit, fit, specificaties, kosten. (in willekeurige volgorde)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het ging om het punt dat je zoveel "eenheidsworst" ziet en de veronderstelling dat daarmee is aangetoond dat mensen niet op looks, maar op functionele eigenschappen kiezen.
ALS je die jaegher wel zoveel zou zien, ondanks zijn prijs en gewicht. plak je daar dan ook het label eenheidsworst op?
Een paar jaar geleden wilde iedereen stealth zwarte fietsen. Vraag mij niet waarom, maar het was bij voorkeur zwart op zwart, zonder stickers. Je zag bijna niet anders meer. --> Eenheidsworst. Maar toch, de keuze voor een stealth fiets was op dat zwarte, cleane, looks gericht. toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat zegt dus vooral dat mensen voor veilig gaan en kopen wat in de mode is. De mode wordt niet bepaald door de consument. De fabrikanten kunnen zo gemakkelijk eenheidsworst aanbieden. De consument kijkt vervolgens als eerste naar de specs.
Ook bij de meeste topics hier worden vooral de minimale uitrusting en de prijs genoemd. Ik zeg ook niet dat het uiterlijk totaal niet meespeelt maar voor de meesten is "voldoende mooi" -zoals je dat zo mooi omschreef- is vaak mooi genoeg.
Overigens kwam die matzwarte fietsenhype deels doordat de twee grootse aanbieders van goedkope maar goede internetfietsen voornamelijk matzwarte fietsen leverden destijds. Bovendien is matzwart lakken/anodiseren vaak de lichtste optie. Dat heeft dus ook weer deels met de specificaties te maken.
Ook bij de meeste topics hier worden vooral de minimale uitrusting en de prijs genoemd. Ik zeg ook niet dat het uiterlijk totaal niet meespeelt maar voor de meesten is "voldoende mooi" -zoals je dat zo mooi omschreef- is vaak mooi genoeg.
Overigens kwam die matzwarte fietsenhype deels doordat de twee grootse aanbieders van goedkope maar goede internetfietsen voornamelijk matzwarte fietsen leverden destijds. Bovendien is matzwart lakken/anodiseren vaak de lichtste optie. Dat heeft dus ook weer deels met de specificaties te maken.
Campagnolo Ultra Dork