Fiets selecteren.... niet te doen :-)
Pffff.... ben aan t kijken voor een nieuwe Gravel bike. Wat zijn er toch veel mooie fietsen en zoveel verschillende materialen en plussen en minnen. Zo moeilijk om te kiezen, elke fiets heeft wel z'n mooie kanten en kleine nadelen. Vaak weet ik niet eens of ik echt de theoretische verschillen gaat merken in de praktijk.
Nieuwe strategie: Van een stuk of 5 fietsen mooie foto's printen, De plussen en minnen erbij. Ophangen en dan kijken waar ik komende dagen toch t vaakst naar blijf kijken. Ik weet t ook niet meer hahahahah
Wat een mooi luxe probleem trouwens.....
Nieuwe strategie: Van een stuk of 5 fietsen mooie foto's printen, De plussen en minnen erbij. Ophangen en dan kijken waar ik komende dagen toch t vaakst naar blijf kijken. Ik weet t ook niet meer hahahahah
Wat een mooi luxe probleem trouwens.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Wat vind je mooi. En wat is je budget ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Bepaal eerst welke geometrie geschikt is, zoek dan uit welke frames daar het dichtst bij zitten. De spoeling zal dan al heel klein zijn. Dan kan je de mooiste uitzoeken binnen budget.
Qua geometrie weet ik niet hoe ik dat bepaal adhv de afmetingen. Wel weet ik hoe ik de fiets wil gebruiken. Ik heb een mooie Aero bike voor op de weg. De gravel is ook echt vooral voor gravel en misschien beetje naar MTB toe. Mij trekt heel erg de snelheid van gravelrides met de combinatie van technisch rijden tov "simpel" op de weg. En misschien dat ik over 1-2jr ook eens zo'n echte lange tocht wil proberen 200-400km.scottwilko schreef: ↑23 sep 2018 16:17 Bepaal eerst welke geometrie geschikt is, zoek dan uit welke frames daar het dichtst bij zitten. De spoeling zal dan al heel klein zijn. Dan kan je de mooiste uitzoeken binnen budget.
Dus ik hoef beslist geen geometrie waarbij ik heel diep zit. Maar waar let ik dan op bij de keuze? Alleen de aanduiding van de fabrikant over dit is cross, endurance, gravel? Of bepaalde frame hoeken in graden?
Budget.... 1500-2000 max
Mooi:
Swett - De Smockelaer (maar wrs net boven budget)
Basso Palta (veel nog onduidelijk qua specs. Deze week bij dealer langs)
Open U.P. (echt te duur)
JOURNEYMAN APEX 1 700
Specialized Sequoia Elite (kleurstelling: Kombu/Charcoal Reflective)
Wow:
http://www.konaworld.com/rove_st.cfm Kona Rove ST (2019) vandaag gezien in Maastricht. Mooie kleur, opbouw bevalt wel, banden en wielen vind ik erg mooi, alleen ben ik normaal meer vd dikke buizen en dat heeft deze echt niet. Maar voor de rest erg mooi.
Ben ze nu eens rustig allemaal naast elkaar aan t zetten in Excel
Dat bedoel ik dus, waar kijk ik dan naar om achter de geometrie te komen? Frame hoeken?SqueeZer schreef: ↑23 sep 2018 16:28 Cross is eerder een echte cross fiets (veldrijden)
Gravel is in mijn ogen eerder een endurance die ook wat bredere banden kan slikken
Voor mij denk ik bij cross toch eerder aan technisch, en snel (aggresief) terwijl ik bij Gravel eerder aan comfortabel onverhard rijden denk ?
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Volgende maand in Maastricht een beurs waarbij je fietsen kunt testen. Wellicht een leuk idee.
Ah, goede tip, dank je maar ik zie dat ie 19-20-21 oktober is als ik nog net niet terug ben van vakantie.devriesman schreef: ↑23 sep 2018 17:19 Volgende maand in Maastricht een beurs waarbij je fietsen kunt testen. Wellicht een leuk idee.
Dit over de geometrie wordt altijd geadviseerd, maar tegelijkertijd is het het meest nutteloos advies dat je maar kunt krijgen in mijn ogen en mijn ervaring.scottwilko schreef: ↑23 sep 2018 16:17 Bepaal eerst welke geometrie geschikt is, zoek dan uit welke frames daar het dichtst bij zitten. De spoeling zal dan al heel klein zijn. Dan kan je de mooiste uitzoeken binnen budget.
Toen ik bezig was met het kopen van een nieuwe racefiets, vele modellen van vrienden even geprobeerd en in de winkel. Al deze modellen vond ik 'prima zitten' in mijn maat. Dus wat de geometrie nou exact inhoudt... ik weet het niet. Het is inderdaad anders, net zoals elk bed net anders is, maar voor mij zijn er heel veel bedden geschikt en ook heel veel fietsen.
Ik heb gekozen voor een Canyon Ultimate, maar de Specialized Tarmac, de Isaac Boson, de Bianchi ..., waren allemaal fietsen die goed bij mij pasten. Ze voelden soms wel 'anders' aan, maar niet beter of slechter.
Dus zolang er niet een bikefitting volgt met 'voor jou MOET je deze fiets hebben, zegt de wetenschap', denk ik dat de mens zeer flexibel is en vergelijkbare modellen, met een net andere geometrie, allen wel prima zijn.
Prof wielrenners passen zich ook aan... Afhankelijk van bij welk team ze rijden, hebben ze een fiets
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6234
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Kijk, en dát vind ik nou weer een nutteloos advies.
onderaan beginnend, wij zijn geen profwielrenners dus wij hoeven ons niet te beperken zoals zij dat doen (om vervolgens die beperking op te lossen, met lange omgekeerde stuurpennen etc.).
Een mens is flexibel, dus "net een andere geometrie" gaat ook passen, dat is zeker waar. je hoeft een geometrie dus niet op de mm of zelfs op de cm te bepalen (doe maar 3 bike-fits en je krijgt 3 verschillende adviezen). Maar in de racewereld zijn de verschillen in geometrieen gewoon echt groot tussen een aero race apparaat en de meest comfortabele endurance toerfiets. Dan kan het nóg zo zijn dat JIJ op beide type fietsen wel lekker zit als je ze even uitprobeerd, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen te gelden. En ik kan ook wel een uurtje op een te kleine en diepe fiets zitten maar dat houd ik geen hele toertoch vol. Dus het type fiets (== type geometrie) is ook al afhankelijk van het doel van de fiets.
Dan heb je nog, ja het kan, niet elk mens heeft de gemiddelde verhoudingen van het lichaam. 2 personen van 1.85 lang kunnen compleet andere lengte benen en romp hebben. Ik kom op 1.92 spanwijdte van mijn armen (positieve aapfactor, ofwel ik ben een zitdwerg). Dan moet je mij geen onwijs lang frame geven, wat dan moet ik reiken naar mijn stuur. Dat kan prima voor een uurtje, misschien wel 2, maar niet voor een dagtocht.
Soms kan je dat opvangen door een maatje groter of kleiner te kopen. Soms (of vaak) kan je het opvangen met je stuurkeuze, stuurpen). Maar lang niet altijd. Met als laatste argument, dat het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit moet zien. En niet zoals die profrenner met 15cm stuurpen naar beneden gedraaid om maar op het kader gevouwen te passen. Of zoals de fiets laatst in het fixed gear draadje dat zonder overdrijven 12cm aan spacers nodig had om het stuur comfortabel hoog te krijgen.
Dus, ja, je begint met bedenken wat voor geometrie je zoekt aan de hand van doel van de fiets en je eigen lichaam. Nee het is niet heilig, je kunt rond die geometrie gaan zitten met aardig wat marges.
onderaan beginnend, wij zijn geen profwielrenners dus wij hoeven ons niet te beperken zoals zij dat doen (om vervolgens die beperking op te lossen, met lange omgekeerde stuurpennen etc.).
Een mens is flexibel, dus "net een andere geometrie" gaat ook passen, dat is zeker waar. je hoeft een geometrie dus niet op de mm of zelfs op de cm te bepalen (doe maar 3 bike-fits en je krijgt 3 verschillende adviezen). Maar in de racewereld zijn de verschillen in geometrieen gewoon echt groot tussen een aero race apparaat en de meest comfortabele endurance toerfiets. Dan kan het nóg zo zijn dat JIJ op beide type fietsen wel lekker zit als je ze even uitprobeerd, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen te gelden. En ik kan ook wel een uurtje op een te kleine en diepe fiets zitten maar dat houd ik geen hele toertoch vol. Dus het type fiets (== type geometrie) is ook al afhankelijk van het doel van de fiets.
Dan heb je nog, ja het kan, niet elk mens heeft de gemiddelde verhoudingen van het lichaam. 2 personen van 1.85 lang kunnen compleet andere lengte benen en romp hebben. Ik kom op 1.92 spanwijdte van mijn armen (positieve aapfactor, ofwel ik ben een zitdwerg). Dan moet je mij geen onwijs lang frame geven, wat dan moet ik reiken naar mijn stuur. Dat kan prima voor een uurtje, misschien wel 2, maar niet voor een dagtocht.
Soms kan je dat opvangen door een maatje groter of kleiner te kopen. Soms (of vaak) kan je het opvangen met je stuurkeuze, stuurpen). Maar lang niet altijd. Met als laatste argument, dat het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit moet zien. En niet zoals die profrenner met 15cm stuurpen naar beneden gedraaid om maar op het kader gevouwen te passen. Of zoals de fiets laatst in het fixed gear draadje dat zonder overdrijven 12cm aan spacers nodig had om het stuur comfortabel hoog te krijgen.
Dus, ja, je begint met bedenken wat voor geometrie je zoekt aan de hand van doel van de fiets en je eigen lichaam. Nee het is niet heilig, je kunt rond die geometrie gaan zitten met aardig wat marges.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Een crossfiets is gemaakt voor wendbaarheid. de wielbasis, de afstand tussen voor- en achteras is klein, de ruimte tussen de banden en de vorken is klein, de framehoeken zijn daar op afgestemd, dus hoeken zijn steil ("recht")
Een gravelracer is gemaakt voor lekker lang rechtuit. de wielbasis is groot, er zit veel ruimte tussen de banden en de vorken en de framehoeken zijn daar weer op afgestemd, dus "schuin"
Een gravelracer is gemaakt voor lekker lang rechtuit. de wielbasis is groot, er zit veel ruimte tussen de banden en de vorken en de framehoeken zijn daar weer op afgestemd, dus "schuin"