Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Mankementjes

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 17 nov 2018 17:35

Hey

De laatste tijd heb ik veel te vaak mankementjes aan m'n crossfiets. Er is zeer frequent wat versleten of opeens iets stuk dat de kosten wel stiekem oplopen en ik me er gewoon enorm aan erger.

Na enorm lange tijd problemen met m'n achterwiel (fulcrum racing 7 cx) dat oftewel zijdelingse speling had oftewel totaal niet bolde, hem gans laten nakijken door de fietsenmaker. Hij heeft hem helemaal uit elkaar gehaald, nieuwe lagers ingestopt, volledig opnieuw ingevet en de spaakspanning terug 100% op punt gezet. Het wiel loopt nu eindelijk wel soepel en eerst was er ook geen speling te voelen. Helaas na 5 minuten rijden en eens opnieuw met je vingers voelen, is er wel weer speling aanwezig. Het is niet veel, misschien 1 mm, maar het is wel degelijk te voelen en je ergert je er enorm aan. Iemand enig idee waar dit nu weer aan kan liggen? Je zou er toch vanuit kunnen gaan dat er geen versleten onderdelen inzitten aangezien hij net een volledige onderhoudsbeurt heeft gehad.

Ook laat m'n rechter shimano ultegra (6800) shifter het regelmatig afweten. Eerst schakelde hij niet groter, hij klikte niet dus ik duwde gewoon door. Maar nu loopt het kleiner schakelen ook al zeer stroef en daarnet deed hij gewoon totaal niets. Ik kon wel groter schakelen maar terugschakelen ging gewoon niet want er was geen beweging in te krijgen. Ik vermoed dat er nogal wat zand en andere zooi in zit ( je hoort krakende korreltjes). Hoe zou ik deze er uit kunnen krijgen zodat m'n shifter weer soepel gaat lopen? Ik heb er al redelijk wat PTFE spray in gespoten in de hoop de vuiligheid zou oplossen en eruit zou lopen. Er liep wel een zwarte stroom vuiligheid uit maar dat zand verwacht ik eigenlijk op die manier er niet uit te krijgen. Iemand tips?

Alvast bedankt

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 nov 2018 18:03

Voor de shifter; wat bedoel je juist met terugschakelen niet werkt?
Je hebt de derailleur kabel los gemaakt; je zet spanning op de derailleurkabel en als je terugschakelt voel je dat de kabel niet naar je toe komt?
Of test je alles met de deraileurkabel aangesloten op de derailleur?
Indien het laatste; gewoon te veel vuil in je kabel en dan moet je de kabel en buitenkabel vervangen. Misschien alleen het laatste stukje van de buitenkabel. Als je idd heel wat door de modder gegaan bent is het niet abnormaal na enige tijd dat er teveel vuil in de kabels zit en dat je niet meer zwaarder kan schakelen. Daarom is je shifter niet kapot.

En voor je wiel; even terug naar de fietsenmaker. Vermoedelijk even de lagers terug bestellen en opgelost. Al is dat bij die goedkopere wielen niet altijd duurzaam mogelijk (je moet het nogal dikwijls zelf bijstellen). Je fietsenmaker later werken aan je fullcrum 7 wielen wordt snel duurder dan de wielen waard zijn.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 nov 2018 18:21

Wiellagers, mits losse kogels -cup and cone-, horen een lichte speling te hebben, voelbaar, niet zichtbaar.

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 17 nov 2018 18:29

Met die shifter bedoel ik dus echt de schakelbeweging die niets doet. Binnen en buitenkabel zijn een maand geleden pas vervangen en zo snel kunnen die niet vastlopen of vastroesten normaal gezien. Eerst "klikte" er niets als je het binnenste schakelaartje bewoog, dus richting de kleinere tandwieltjes schakelde. Door eens even een tik te geven tegen de shifter was dit vaak opgelost dus vermoedelijk was het gewoon een zandkorreltje ofzo dat alles blokeerde. Helaas gebeurde dit vaker en vaker en helpte 1 tik niet maar moest je vaak in alle richtingen blazen en tikken tot er weer "geklikt" kon worden richting een kleiner tandwiel. Nu vandaag trad dit weer op dus bij thuiskomst eens wat PTFE olie in de shifter gespoten in de hoop dat alles wat los zou komen. Nu valt er dus helemaal niet meer te schakelen. De volledige shifter zit gewoon vast. Ik kan tot op een bepaalde diepte de volledige shifter bewegen, dus alsof je richting een groter tandwiel zou schakelen, maar ik geraakt totaal niet tot op het punt waar de "klik" zou moeten komen en ik ben ook niet van plan om door te duwen tot er iets helemaal breekt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 nov 2018 10:53

Een shifter mag je noooit behandelen met PTFE om vuil eruit te krijgen, .
daarvoor is WD40 ahw "uitgevonden".
Een wiel met cartridge lagers kan en mag iets speling vertonen, niks om je druk over te maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 nov 2018 11:34

Een shifter mag je noooit behandelen met PTFE om vuil eruit te krijgen, .
daarvoor is WD40 ahw "uitgevonden".
@keezx: leg me eens uit wat er dan mis is met gebruik van PTFE?
...

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 18 nov 2018 11:45

Oei, ik vrees dat ik ze daarnet helemaal naar de knoppen heb geholpen :cry: . Ze zien er wel terug proper uit maar er valt gewoon niet te schakelen. Ik heb het volgens mij alleen erger gemaakt, morgen maar weer terug naar de fietsenmaker. Heb eerst gewoon met brake cleaner de boel proberen los te krijgen en vervolgens met wat lucht geprobeerd het zand er uit te spuiten maar volgens mij heb ik het er enkel dieper ingewerkt. Indien ik een nieuw paar moet kopen ga ik vermoedelijk gewoon voor shimano 105, spaart me toch wat uit en volgens de shimano site is een set 105 shifters zels lichter (ongeveer 50 gram) als ultegra. Aan wat zou dit verschil kunnen liggen en zijn de schakelprestaties van een ultegra shifter t.o.v een 105 echt merkbaar beter? Wat dat wiel betreft, de speling is voel- en zichtbaar. Het is geen "soepele" speling maar een klikbeweging. Maar aangezien m'n fiets morgen toch in z'n totaliteit naar de fietsenmaker gaat kunnen ze daar ook wel weer even naar kijken. Zo blijven we bezig he, de laatse tijd rijd ik meer stukken dan dat ik kilometers maak precies :oops:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 nov 2018 12:30

PTFE is zelf olie: die lost dus het vet met eventueel vuil niet op in de shifter.
Maw; het is niet efficiënt om vuil uit de shifter te krijgeb en nadien blijft het een vettige brij in de shifter.
Vet in de shifter is veelal een vrij stevig vet, niet een vloeibaar smeermiddel. Een vloeibaar smeermiddel zou vuil eerder dieper in de shifter brengen dat dat het het vuil tegenhoudt.
Probleem met WD40 is wel dat je al je vet in de shifter weghaalt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 nov 2018 12:53

Gies-Biker schreef: 18 nov 2018 11:45 Oei, ik vrees dat ik ze daarnet helemaal naar de knoppen heb geholpen :cry: . ...
Dat is een voordeeltje van sram en campa: je kan tenminste de binnenkant van de shifter goed zien en er eventueel aan prutsen als iets niet werkt (voorlopig bij die 2 merken zelfs met succes hier thuis).
Dat gezegd zijnde; eigenlijk geen idee of je de binnenkant van de 6800 kan zien om een idee te krijgen waarom hij niet schakelt.

Walter

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 18 nov 2018 13:44

walter- schreef: 18 nov 2018 12:53
Gies-Biker schreef: 18 nov 2018 11:45 Oei, ik vrees dat ik ze daarnet helemaal naar de knoppen heb geholpen :cry: . ...

Dat gezegd zijnde; eigenlijk geen idee of je de binnenkant van de 6800 kan zien om een idee te krijgen waarom hij niet schakelt.

Walter
Er is maar 1 schroefje aan de onderkant waarmee je een klepje kan verwijderen. Zo'n shifter zit wel langs alle kanten vol met veren en tandwieltjes dus ik riskeer het niet om dat er af te halen. Hopelijk kan de fietsenmaker meer loskrijgen en er de rotzooi uit halen. Alhoewel ik de kans niet klein acht dat hij gewoon zegt dat ze om weg te smijten zijn. In dat geval schroef ik ze zelf wel eens gans open om te kijken hoe alles in elkaar zit. Daar leer je altijd nog wel wat uit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 nov 2018 14:41

De fietsenmaker gaat dat ding echt niet demonteren, hooguit spoelen met WD40.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 18 nov 2018 23:33

Maar, bijna met enige zekerheid, een nieuwe plaatsen. En even oneerbiedig 'bij ons zeggen ze ; iedereen is dief in zijne stiel' :mrgreen:

Plaats reactie