Dé alternatieve Elfstedentocht op de fiets, 3 Februari 2019
De inschrijvingen zijn weer geopend en het schijnt druk te zijn qua aantallen:
https://www.frieslandbeweegt.frl/FRIESL ... /index.php
Ik heb me vanmorgen ingeschreven en ben benieuwd of er nog meer mensen zich aan deze tocht gaan wagen..
Mocht je tips hebben qua voorbereiding, kleding en voedsel, of hem al een keer gereden hebben, ik hoor het graag!
https://www.frieslandbeweegt.frl/FRIESL ... /index.php
Ik heb me vanmorgen ingeschreven en ben benieuwd of er nog meer mensen zich aan deze tocht gaan wagen..
Mocht je tips hebben qua voorbereiding, kleding en voedsel, of hem al een keer gereden hebben, ik hoor het graag!
Rule #5
Ik heb me ook net ingeschreven. Het is de tweede keer dat ik meedoe. De eerste keer was de beruchte editie van 2016 (temperatuur net boven het vriespunt, harde noordoosterwind, regen van start tot finish). Toen vond ik het in Franeker wel mooi geweest en heb ik Dokkum overgeslagen. Achteraf bleek dat mijn doorkomst in Franeker een kwartier voor de aflasting van het evenement was...
Sindsdien fiets ik al twee winters lang minimaal één keer per maand een tocht van 200km (bij Randonneurs NL). Dat gaat meestal goed.
Een paar tips.
Neem een extra paar handschoenen mee en een extra paar droge sokken. Als het echt stevig doorregent, dan hou je je handen en voeten toch niet droog maar halverwege even het comfort en warmte van nieuwe handschoenen/sokken is erg fijn.
Stop niet te lang maar blijf wel dooreten. Voedsel ben je nodig, maar je koelt veel te veel af als je ergens lang stopt voor, bv. een warme maaltijd.
Spatborden zijn echt heel fijn bij lange tochten in de winter.
En als het stevig vriest: Ga een bij de Decathlon langs en haal wat winterkleding uit de outdoor/ski-sectie. Het is goedkoper en vaak ook warmer dan de fietskleding (bv. wanten).
Sindsdien fiets ik al twee winters lang minimaal één keer per maand een tocht van 200km (bij Randonneurs NL). Dat gaat meestal goed.
Een paar tips.
Neem een extra paar handschoenen mee en een extra paar droge sokken. Als het echt stevig doorregent, dan hou je je handen en voeten toch niet droog maar halverwege even het comfort en warmte van nieuwe handschoenen/sokken is erg fijn.
Stop niet te lang maar blijf wel dooreten. Voedsel ben je nodig, maar je koelt veel te veel af als je ergens lang stopt voor, bv. een warme maaltijd.
Spatborden zijn echt heel fijn bij lange tochten in de winter.
En als het stevig vriest: Ga een bij de Decathlon langs en haal wat winterkleding uit de outdoor/ski-sectie. Het is goedkoper en vaak ook warmer dan de fietskleding (bv. wanten).
Ik heb me ook ingeschreven, wordt de derde keer. De laatste keer was voor mij ook de koude en natte editie van 2016. Mijn outfit van toen: https://drive.google.com/open?id=0B2UUJ ... XpPX01nM2c
-
- Forum-lid
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00
Ik heb in 2016 mee gedaan, maar vond dat je wel weinig kreeg voor het geld. Volgens mij ergens droge worst, maar verder geloof ik niks (Dokkum hadden we ivm aflasting niet gehaald (volgens mij kreeg je daar ook nog wat)). Route was niet gepijld, dus zoeken naar de stempelposten. Eigenlijk vond ik het weer nog het minst erge. Is het inmiddels wat beter geregeld? Anders fiets ik de route wel op eigen gelegenheid.
Mijn Strava
Ik vrees dat je dan tot in "sintjuttemus" moet wachten.
Het record van de langste echte elfstedentocht loze periode (van 1963-1985) zal bij doorgaan deze winter worden geëvenaard (1997-2019) Dus dik kans dat dit record "sneuvelt".
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Eten en drinken moet je inderdaad gewoon zelf regelen, gewoon tijdens het fietsen. Stukje worst en een kwart banaan is niet genoeg .
Stempel halen en weer doorfietsen.
Water kun je tappen bij de meeste stempelposten.
Begrepen dat de route beter uitgepijld is. Ook bijna 10 kilometer langer door routewijzigingen.
Heb mij niet ingeschreven. Ging voor de AGR, maar ja, daar mag ik niet rijden.
Op zich is het niet ingewikkeld, heb slaapplaats in Dokkum en Leeuwarden.
Als het slecht weer is is het echt een waardeloze rit. Je hebt goede kleding nodig.
Vorig jaar was het prima, 4 graden en maar een beetje regen.
Nog in Leeuwarden haalde ik de eerste lekke banden in. Dat is ook een punt. Echt goede banden opleggen (en een beetje geluk hebben). Met zomerbanden is het vragen om ellende.
Stempel halen en weer doorfietsen.
Water kun je tappen bij de meeste stempelposten.
Begrepen dat de route beter uitgepijld is. Ook bijna 10 kilometer langer door routewijzigingen.
Heb mij niet ingeschreven. Ging voor de AGR, maar ja, daar mag ik niet rijden.
Op zich is het niet ingewikkeld, heb slaapplaats in Dokkum en Leeuwarden.
Als het slecht weer is is het echt een waardeloze rit. Je hebt goede kleding nodig.
Vorig jaar was het prima, 4 graden en maar een beetje regen.
Nog in Leeuwarden haalde ik de eerste lekke banden in. Dat is ook een punt. Echt goede banden opleggen (en een beetje geluk hebben). Met zomerbanden is het vragen om ellende.
Je bent inderdaad volkomen afhankelijk van het weer. Dit jaar was de temperatuur rond het vriespunt, met een noordoostenwind, kracht 5. Na Franeker werd dat een windkracht 6. Dan is 102 kilometer tegenwind na Hindeloopen wel een mentaal dingetje. Verzorging is ruk, zelf eten meenemen is de enige optie. Op zondag is er ook weinig open in Friesland om extra calorieën te scoren.
Wat betreft de banden: dat is echt niet anders dan bij een andere rit... Bij nat wegdek en 215 kilometer is de kans op lekrijden gewoon wat groter dan bij een droge rit van 100 kilometer.
Voorbereiding: probeer een paar keer boven de 100 kilometer te fietsen in december/januari, verder regelmatig buiten fietsen om aan de omstandigheden te wennen die je op 3 februari kunt verwachten. Als je dan een goed groepje hebt, moet het wel lukken om fatsoenlijk de tocht uit te rijden. Maar de combinatie koud, nat en wind is funest. Daar valt niet op te trainen.
Wat betreft de banden: dat is echt niet anders dan bij een andere rit... Bij nat wegdek en 215 kilometer is de kans op lekrijden gewoon wat groter dan bij een droge rit van 100 kilometer.
Voorbereiding: probeer een paar keer boven de 100 kilometer te fietsen in december/januari, verder regelmatig buiten fietsen om aan de omstandigheden te wennen die je op 3 februari kunt verwachten. Als je dan een goed groepje hebt, moet het wel lukken om fatsoenlijk de tocht uit te rijden. Maar de combinatie koud, nat en wind is funest. Daar valt niet op te trainen.
Eenvoud kenmerkt het ware.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft