Voorwiel sleept tegen schoenen aan.
Hallo,
Ik wist eigenlijk niet waar ik deze vraag/opmerking moest plaatsen. En ik weet ook dat er geen antwoord op is. Eerder een "hebben jullie dit ook af en toe" vraag en hoe gaan jullie er al dan niet mee om.
Dit voorjaar koop ik mij een nieuwe Kuota Kryon, hun "aero" model. Ik meet 1m77 en wordt na statische meting bij een fietspositioneerder op een "56" (of maat L bij Kuota) gezet. Naar mijn gevoel zit ik "perfect" op de fiets (staat los van het "probleem ook).
Wat merk ik bij lage snelheid en het nemen van een goede bocht (dus goed draaien aan het stuur en uitzwaai van het wiel): het loopvlak van het voorwiel wil al eens tegen de zijkant van de tip van mijn schoen draaien (Standaard cranklengte, voetmaat 43). Vallen heb ik er nog nooit van gedaan, maar het blijft een verschietachtig en vooral "vreemd" moment. De rubberschuurplekken op- en afschrijving van de schoen moet je er bij nemen.
Dit najaar kon ik dmv fietsleasing een Specialized Tarmac SL6 leasen. Type "kermiskoers" fiets. Dus een wat meer "gooi en smijt" frame en zenuwachtiger sturend, door de kortere wielbasis (zonder in exacte maatdetails te gaan). Ook een maat 56. Je kan het al raden dat ik het met deze fiets nog vaker heb. Al spreken we ook niet van wekelijks of 2 wekelijks, maar het is ook al voorgevallen op de korte tijd dat ik 'm heb.
Nu valt daar weinig aan te doen, buiten het in rekening brengen van de trage bocht en de trappers stil te houden. Valt wel mee te leven. Enkel gaan we in de zomer gaan klimmen in Italië, en ik kan me inbeelden dat dit bij haarspeldbochten naar boven wel een "killer" kan worden.
Wie herkent dit? Hoe hebben jullie er zich naar aangepast?
Ps: Harder rijden en minder aan het stuur draaien is geen "valid answer".
Ik wist eigenlijk niet waar ik deze vraag/opmerking moest plaatsen. En ik weet ook dat er geen antwoord op is. Eerder een "hebben jullie dit ook af en toe" vraag en hoe gaan jullie er al dan niet mee om.
Dit voorjaar koop ik mij een nieuwe Kuota Kryon, hun "aero" model. Ik meet 1m77 en wordt na statische meting bij een fietspositioneerder op een "56" (of maat L bij Kuota) gezet. Naar mijn gevoel zit ik "perfect" op de fiets (staat los van het "probleem ook).
Wat merk ik bij lage snelheid en het nemen van een goede bocht (dus goed draaien aan het stuur en uitzwaai van het wiel): het loopvlak van het voorwiel wil al eens tegen de zijkant van de tip van mijn schoen draaien (Standaard cranklengte, voetmaat 43). Vallen heb ik er nog nooit van gedaan, maar het blijft een verschietachtig en vooral "vreemd" moment. De rubberschuurplekken op- en afschrijving van de schoen moet je er bij nemen.
Dit najaar kon ik dmv fietsleasing een Specialized Tarmac SL6 leasen. Type "kermiskoers" fiets. Dus een wat meer "gooi en smijt" frame en zenuwachtiger sturend, door de kortere wielbasis (zonder in exacte maatdetails te gaan). Ook een maat 56. Je kan het al raden dat ik het met deze fiets nog vaker heb. Al spreken we ook niet van wekelijks of 2 wekelijks, maar het is ook al voorgevallen op de korte tijd dat ik 'm heb.
Nu valt daar weinig aan te doen, buiten het in rekening brengen van de trage bocht en de trappers stil te houden. Valt wel mee te leven. Enkel gaan we in de zomer gaan klimmen in Italië, en ik kan me inbeelden dat dit bij haarspeldbochten naar boven wel een "killer" kan worden.
Wie herkent dit? Hoe hebben jullie er zich naar aangepast?
Ps: Harder rijden en minder aan het stuur draaien is geen "valid answer".
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Dat is op een racefiets toch een volkomen normaal verschijnsel.
Tja, bij een racefiets en langzame scherpe bochten moet het een tweede natuur worden om niet als een blind paard door te trappen, net als op tijd uitklikken als je wil stoppen.
In de praktijk wordt het zelden een probleem., ook niet bij klimmen.
Niks om je druk over te maken.
In de praktijk wordt het zelden een probleem., ook niet bij klimmen.
Niks om je druk over te maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ook een van de eerste zaken die ik leerde op de koersfiets. Bij bochten nemen als het heel traag gaat niet trappen en voet aan binnenkant bocht niet naar voor zodat je niet tegen het voorwiel tikt en als het snel gaat en een scherpe bocht ook niet trappen, maar wel snel genoeg terug beginnen bijtrappen als je wil kunnen volgen....
Dit is een eigenschap van elke steile fiets met korte wielbasis. In de praktijk zul je er geen last van hebben, omdat je zodra je snelheid gaat maken direct gaat sturen dmv gewichtsverplaatsing ("knikken") en niet meer aan je stuur gaat draaien
In de haarspeldbochten in de bergen geldt hetzelfde. Als de bochten heel krap worden, dan zul je je benen stilhouden en met een been 'hoog' en de ander 'laag' de bocht doorrollen.
kortom: geen probleem.
[quote=gene post_id=1311743 time=1
Heeft vooral te maken met geometrie van het frame, zal meer voorkomen met "nerveuze" fietsen. (korte naloop)
[/quote]
De naloop is irrelevant, waar het om gaat is de wielbasis en de vorksprong is daarbij medebepalend, meer sprong geeft een kortere naloop ....
Heeft vooral te maken met geometrie van het frame, zal meer voorkomen met "nerveuze" fietsen. (korte naloop)
[/quote]
De naloop is irrelevant, waar het om gaat is de wielbasis en de vorksprong is daarbij medebepalend, meer sprong geeft een kortere naloop ....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Op mijn eerste fiets had ik dit ook niet. Maar sindsdien op alle fietsen.
Ik heb het vooral bij het vertrekken. Je staat stil en wil draaien en vertrekken. Dan vergeet ik het nog eens... Nog nooit gevallen wel.
Ik heb het vooral bij het vertrekken. Je staat stil en wil draaien en vertrekken. Dan vergeet ik het nog eens... Nog nooit gevallen wel.