Pagina 1 van 2
Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 28 dec 2018 12:16
door poeske
Gisteren mijn Mavic Cosmic wiel bij fietsenmaker gebracht omdat er 2 spaken wat losser zitten. FM belde dat nippels wat vastzitten. Hij zet de nippels nu eerst 24 uur in de kruipolie. Als dit niet helpt, vreest hij dat hij de spaken kapot draait . En moet vervangen.
Iemand nog andere oplossing?
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 28 dec 2018 12:30
door walter-
Als het roest is, kan azijn nog een oplossing brengen. Ik heb al heel wat roest zaken lost gekregen na een nachtje azijn (zelf wiellagers).
Langs de andere kant; ik zou voor de kost van 2 spaken en nippels niet de moeite nemen....
Walter
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 28 dec 2018 19:40
door Maatwielen
Als er twee nippels vastzitten, zitten er vermoedelijk meer vast en mogelijk allemaal. Ook al krijgt hij dus die twee nippels los dan nog kan hij het wiel niet goed richten. Die spaken zijn op zichzelf niet zo heel duur. Het is wel wat werk om ze allemaal te vervangen.
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 09:19
door royvanheesbeen
Hallo,
Ik heb een beetje hetzelfde probleem; mijn Cosmic SLE's zijn al een paar jaar oud, en in het achterwiel spaak die los zit. Fietsenmaker heeft dit opgelost tijdens een beurt, maar de spaak zit nu wederom los. Ik begreep van mijn fietsenmaker er er roest zit rondom de nippels waardoor dat de boel kapot kan gaan tijdens het spannen.
Ondanks dat de wielen een aantal jaar oud zijn ben ik er nog steeds tevreden over en het velgbed kan ook nog wel even mee. Wat zijn de opties om dit probleem op te lossen? Is simpelweg de spaak vervangen voldoende (wiel staat nog redelijk recht) of moet er meer gebeuren? De roest zal waarschijnlijk niet maar op een enkele spaak zitten.
Ik wil zelf ook een poging wagen om de boel vast te draaien maar kan eigenlijk nergens duidelijke instructies en/of filmpjes vinden hoe de mavic cosmic wielen gespannen worden. Iemand tips?
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 10:26
door Orlok
walter- schreef: ↑28 dec 2018 12:30
Als het roest is, kan azijn nog een oplossing brengen. Ik heb al heel wat roest zaken lost gekregen na een nachtje azijn (zelf wiellagers).
Langs de andere kant; ik zou voor de kost van 2 spaken en nippels niet de moeite nemen....
Walter
Roest . . .
Aluminium roest niet. Wat wel kan is contact erosie en treedt op wanneer twee verschillende aan elkaar bevestigde metalen in contact komen met een elektrolyt bijv. vuil (zout) water waar m.i. Mavic velgen veel last van hebben.

Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 11:52
door rene
Bekend probleem bij Mavic - bezuinigen op spaken door geen RVS te gebruiken maar gewoon een stalen spaak. Pas geleden ook een Mavic Cosmic SLE wiel in mn handen gehad waarbij er een aantal spaaknippels vastzaten. Bij diverse spaken was er een beetje verf/coating af waarbij er gewoon oxidatie ( roest ) zichtbaar werd.
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 18:49
door royvanheesbeen
En iemand advies wat je hier het beste mee kan doen? Is de spaak of spaken vervangen een goede oplossing? Ik heb de velg nog niet echt bekeken maar wellicht dat hier ook erosie/roest op zit. Kan je die spaken los bestellen?
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 19:12
door walter-
Of rvs spaken altijd besparen is, weet ik niet; gewoon staal heeft zeker een aantal voordelen.
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 26 mei 2019 20:13
door walter-
royvanheesbeen schreef: ↑26 mei 2019 18:49
En iemand advies wat je hier het beste mee kan doen? Is de spaak of spaken vervangen een goede oplossing? Ik heb de velg nog niet echt bekeken maar wellicht dat hier ook erosie/roest op zit. Kan je die spaken los bestellen?
Velg; is alu, die roest niet. Zal dus ok zijn (eventueel wat estetische schade kan door oxidatie kan wel, maar dat is niet 'roest').
Nippels en spaken ljjken zich soms te verlijmen , soms gaat dan ook de draad stuk bij spaak of nippel bij naspannen.
Oplossing is altijd de spaak en/of nippel te vervangen. Op zich kosten beide echt zeer weinig.
Als je geen vertrouwen in de huidige spaak en nippel hebt, zou ik ze vervangen.
Opmerking: met 1 spaak zowat los, en wiel toch recht is de spaakspanning over het wiel niet gelijkmatig. Ik zou heel het wiel eens gelijkmatig op spanning brengen.
Walter
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 27 mei 2019 18:49
door Orlok
royvanheesbeen schreef: ↑26 mei 2019 18:49
En iemand advies wat je hier het beste mee kan doen? Is de spaak of spaken vervangen een goede oplossing? Ik heb de velg nog niet echt bekeken maar wellicht dat hier ook erosie/roest op zit. Kan je die spaken los bestellen?
Mavic spaken zijn los te bestellen (duur) maar de vraag is of het/de spaakgat(en) niet zijn uit gelubberd door de corrosie. Heb zelf ook met dit dilemma te maken gehad en uiteindelijk gekozen om met behulp van een (goedkoop) tweedehands setje op Marktplaats een 'nieuwe' wielset te bouwen/spaken.

Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 27 mei 2019 18:56
door walter-
Orlok schreef: ↑27 mei 2019 18:49
[Mavic spaken zijn los te bestellen (duur) maar de vraag is of het/de spaakgat(en) niet zijn uit gelubberd door de corrosie. ..
Een spaak duur? Vind je voor max vijf euro duur en je lokale fietsenwinkel ze voor die prijs ook de spaak erin.
https://www.mantel.com/be/spaken-nippels&brand[]=30
Spaakgaten die door corrosie uitlubberen; bestaat dat echt?
Re: Mavic vastzittende spaak nippels
Geplaatst: 27 mei 2019 19:46
door Orlok
walter- schreef: ↑27 mei 2019 18:56
Orlok schreef: ↑27 mei 2019 18:49
[Mavic spaken zijn los te bestellen (duur) maar de vraag is of het/de spaakgat(en) niet zijn uit gelubberd door de corrosie. ..
Een spaak duur? Vind je voor max vijf euro duur en je lokale fietsenwinkel ze voor die prijs ook de spaak erin.
https://www.mantel.com/be/spaken-nippels&brand[]=30
Spaakgaten die door corrosie uitlubberen; bestaat dat echt?
Contacterosie is een elektrolytisch proces wat optreedt door spanningsverschil tussen de verschillende metalen waarbij materiaal van het ene materiaal naar het andere materiaal wordt gebracht en zich ophoopt als corrosieproducten. In het geval van een aluminium velg met messing nippels met daarin een stalen of rvs spaak zal het aluminium zich verplaatsen en ophopen op de messing nippel en waarschijnlijk het messing weer op staal cq. rvs e.e.a. afhankelijk van hun plaats in de spanningsreeks van metalen. Wanneer men nu de spaak ter plaatse op spanning probeert te brengen zal men kunnen constateren dat men de messing nippel door de velg gaat trekken omdat het aluminium van spaakgat door de corrosie is verzwakt.
In de industrie maakt men ook gebruik van dit fenomeen van materiaal verplaatsing en heet dan kathodische bescherming.
