Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campagnolo Centaur 2011

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 11 jun 2010 11:15

Campagnolo presents the new 10-speed groupsets

Klinkt voor mij als een "downgrading" van met name de Centaur groep: geen full-carbon meer in de ergopowers (carbon-wrap a la Athena) en achterderailleur (alu voorplaat). Blijkbaar een goedkopere productiemethode voor de nieuwe bevestiging van het crankstel en ook een simpeler schakelmechaniek in de ergopower-grepen.

Van: www.wielernet.be

Voor 2011 introduceert Campagnolo een nieuw trapstel. Het Power Torque System bestaat nu uit één volledige as dat in de linker crank word bevestigd en niet meer uit 2 losse delen aan beide traparmen. Alle 2011 Athena, Centaur en Veloce groepen zullen het nieuwe Power Torque System trapstel bevatten.

Ook nieuw is het "Power-Shift" mechanisme dat Campagnolo toepast in de shifters. Het mechanisme is simpeler dan voorheen. Opschakelen verloopt per één kransje en afschakelen kan tot 3 kransjes ineens. Dit systeem word ook toegepast op de Athena, Centaur en Veloce groepen voor 2011. Hiernaast krijgen de groepen ook een nieuwe combinatie vooraan van 52/39.

Nog een linkje

frankschneider
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:30

frankschneider 11 jun 2010 12:57

Dat is deels waar. De groep en met name de achterderailleur wordt wel lichter, stijver en goedkoper. Volgens mij ziet Campa de Centaur groep meer als een soort tussengroep die ook de oude 10-speed gebruikers nog van onderdelen kan voorzien (zelf rijd ik bijvoorbeeld met een Record 10-speed groep met Centaur Ergopower grepen, vanwege het nieuwe design).

Zelf vind ik de nieuwe remmenhoeven een vorm van downgrading; de voorste arm is geen 'skeleton' meer. Als ik het goed zie zijn ook de voor- en achterrem identiek, dus geen 'differential brakes' meer.

Het design is wel meer analoog aan 11-speed en dus ook goedkoper te produceren, waar niets mis mee is. Komt uiteindelijk weer ten goede aan de gebruikers. Er komt wel keus in blanke, of zwarte alu grepen of carbon grepen en verschillende kleuren rubbers (zwart, wit en rood).

En CX = cyclocross cranckstellen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 jun 2010 13:19

Dat alu vind ik op zich niet zo erg, die FD mag best alu kooi hebben (stijf) en de ergopowers kan je in alle kleuren en geuren kiezen.
De remmen ben ik wat voorzichtig mee. Is het zeker dat de achterrem dual pivot is? Daar moet ik eerst foto's van zien. De remmen zijn wel degelijk opengewerkt, alleen minder. Skeleton was trouwens toch niet echt een wereldschokkend verschil met de klassieke remvorm. Wie het verschil voelt mag het zeggen.
De crank ziet er inderdaad simpel uit. Ik hoop dat ze hun durabiliteit ambitie waarmaken. Campa staat daar toch een beetje om bekend.
De schakelmechaniek hadden ze wel een keer goed kunnen doen. Mochten ze schakelen als de record/superrecord (alle tanden afschakelen in 1 keer en 3/4 tanden opschakelen in een keer), dan hadden ze een toppertje...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 11 jun 2010 14:44

Perfecte woon/werk groep toch? Wie zat er trouwens te wachten op die 11-speed?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 11 jun 2010 15:02

Ijzeren Briek schreef: Wie zat er trouwens te wachten op die 11-speed?


+1
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

frankschneider
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:30

frankschneider 11 jun 2010 15:20

campa=super schreef:
Ijzeren Briek schreef: Wie zat er trouwens te wachten op die 11-speed?


+1
Niet helemaal mee eens; ik zie geen alternatief voor mijn gewaardeerde 13-14-15-16-17-18-19-21-23-26 cassette (Ja, van Marchisio).

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 jun 2010 15:41

Wie (toch in 3 kwart nederland) zat te wachten op 10 speed, 9 speed en zelfs 8-speed? ;)
Een verfrissende kijk daarop is te lezen op sheldonbrown's website. Daar kloeg iemand waarom het van 8 naar 9 ging. Dat geklaag is van alle tijden, maar het gemak waarmee mensen meehollen met 11 speed getuigt van (mijns inziens) collectieve waanzin.

@ Frank Schneider: ik tel maar 10 kransen in die gewaardeerde cassette?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 11 jun 2010 16:14

de zwarten schreef:...maar het gemak waarmee mensen meehollen met 11 speed getuigt van (mijns inziens) collectieve waanzin...


Nou, ik ben straks heel blij met een 11-speed 11-25 pignon in combinatie met een compact crankstel. Geen gedoe meer met wisselen van pignons wanneer ik naar de Ardennen of bergen ga en ook voldoende subtiele tussenstapjes tussen de kranzen.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 11 jun 2010 19:19

Nespresso schreef:
de zwarten schreef:...maar het gemak waarmee mensen meehollen met 11 speed getuigt van (mijns inziens) collectieve waanzin...


Nou, ik ben straks heel blij met een 11-speed 11-25 pignon in combinatie met een compact crankstel. Geen gedoe meer met wisselen van pignons wanneer ik naar de Ardennen of bergen ga en ook voldoende subtiele tussenstapjes tussen de kranzen.


En met 12-25 niet zeker? Serieus blijven hé.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 11 jun 2010 20:16

de zwarten schreef:...maar het gemak waarmee mensen meehollen met 11 speed getuigt van (mijns inziens) collectieve waanzin...


Een mooi woord hiervoor is marketing.
Gouden bergen beloven maar eigenlijk meer van hetzelfde ( ofwel gebakken lucht e.d. ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 11 jun 2010 22:56

Volgens mij hebben de Veloce en Centaur groep nu gewoon de plaats ingenomen van de Xenon en de Mirage.
Op 10s Chorus en Record groepen moet je dan onderdelen zetten van veel mindere groepen aangezien de orginelen niet meer verkrijgbaar zijn. Deze onderdelen zijn natuurlijk beslist niet slecht, maar toch, wil je op deze high end groepen onderdelen uit deze laagste groep gaan zetten? Waarvoor had je dan een high end groep?
Volgens mij gaat dit verder dan marketing en willen ze je zo bijna dwingen om een nieuwe groep aan te schaffen.
Maar van de andere kant het is een mooie hobby en misschien even slikken en vervang ik in 2011 wel mijn Chorus 10s (uit 2008) voor een Chorus 11s groep. Dan kan de Chorus 10s groep naar de winterfiets.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 11 jun 2010 23:20

Ijzeren Briek schreef:
Nespresso schreef:
de zwarten schreef:...maar het gemak waarmee mensen meehollen met 11 speed getuigt van (mijns inziens) collectieve waanzin...


Nou, ik ben straks heel blij met een 11-speed 11-25 pignon in combinatie met een compact crankstel. Geen gedoe meer met wisselen van pignons wanneer ik naar de Ardennen of bergen ga en ook voldoende subtiele tussenstapjes tussen de kranzen.


En met 12-25 niet zeker? Serieus blijven hé.


Met een 50 voorblad heb ik wel echt die 11 voor de eindsprint nodig op de club. En voor een flink lange en steile berg heb ik echt een 34x25 nodig. Dus ja, dat is serieus bedoeld. Tsja, nodig, wat is nodig? Wel makkelijk!

Plaats reactie