Ik wil het komend seizoen, bij langere ritten gebruik gaan maken van een top tube bag.
Eisen: Voldoende waterafstotend voor het Nl’se weer, stabiel op de bovenbuis, redelijk formaat (denk aan wat reepjes, één of twee krentebollen, een tooltje en misschien nog een bandje). En voldoende “knie-vrijheid”.
Natuurlijk moet de tas goed en makkelijk openen en sluiten.
Op mijn shortlist staan de Topeak Fuel tank, en de Mag tank van Revelate designs. Hebben er hier mensen ervaringen met deze tassen? Of wellicht andere aanraders?
Toptube bag, welke?
In mijn ervaring: hoe groter de top tube bag, hoe minder stabiel het is. Ik heb zelf een Alpkit Fuel Pod (inhoud 1 liter) en daar krijg ik makkelijk alles in wat hierboven wordt genoemd, maar dit beweegt wel een beetje heen en weer. En de tas schuurt licht tegen mijn benen als ik uit het zadel kom, De Topeak Fuel Tank doet dit niet, maar met twee binnenbandjes, een setje bandenlichters, een multitooltje en twee repen zit die wel propvol.
Dank voor jullie reacties!
Als ik de info op het www goed begrijp, is de Topeak welliswaar ruimer dan de Mag tank, maar ook over de hele linie 7,5 cm breed. De Mag tank zou qua breedte van 6,4 naar 3,8 cm verlopen. Dat lijkt me een behoorlijk verschil bij de knieën. (Maar hij is ook 2 keer zo duur)
Klopt mijn aanname mbt de breedte en dus de knievrijheid?
@slugbait, voor de binnenbandjes hou ik mijn zadeltasje, dus dan zou ik (ook) in de de topeak wel kwijt kunnen wat ik er in wil opbergen, volgens mij.
Als ik de info op het www goed begrijp, is de Topeak welliswaar ruimer dan de Mag tank, maar ook over de hele linie 7,5 cm breed. De Mag tank zou qua breedte van 6,4 naar 3,8 cm verlopen. Dat lijkt me een behoorlijk verschil bij de knieën. (Maar hij is ook 2 keer zo duur)
Klopt mijn aanname mbt de breedte en dus de knievrijheid?
@slugbait, voor de binnenbandjes hou ik mijn zadeltasje, dus dan zou ik (ook) in de de topeak wel kwijt kunnen wat ik er in wil opbergen, volgens mij.
Totaal geen antwoord op de vraag, maar als je een Camelbak neemt en hier de zak uitlaat dan heb je een perfect zittende rugzak. Afhankelijk van het model past er veel tot heel veel in, zit op de racefiets comfortabel , veel modellen in huis, afhankelijk van de toch neem ik de grootte die ik nodig heb.
Ander idee Assos Spiderbag, wel duur, maar zit ook perfect.
Kortom enkel nog meer vragen dan een goed antwoord !
Ander idee Assos Spiderbag, wel duur, maar zit ook perfect.
Kortom enkel nog meer vragen dan een goed antwoord !
De reden dat ik nu naar zo'n top tube bag neig, is dat de makkelijke bereikbaarheid tijdens het rijden me een groot voordeel lijkt. En ik hoop dat mijn etenswaren wat beter bewaard blijven.
Nu prop ik alles in mijn zakjes, met als resultaat dat met name krente- of mueslibollen, en gewone boterhammen, behoorlijk geplet worden.
Nu prop ik alles in mijn zakjes, met als resultaat dat met name krente- of mueslibollen, en gewone boterhammen, behoorlijk geplet worden.
Ik heb de cockpit bag van Ortlieb 0.8L, maar dat design is een misser. De rits loopt over de breedte van de achterkant en das niet erg handig met openen. Ik ben op zoek naar een ander....
Alpkit, Apidura, acepac en Gramm hebben 1L toptube tasjes met de rits over de lengte.
Deuter heeft een 'frametas' type Cruiser ter grootte van een toptube tasje. Die hangt in je frame én je kan er makkelijk bij.
Alpkit, Apidura, acepac en Gramm hebben 1L toptube tasjes met de rits over de lengte.
Deuter heeft een 'frametas' type Cruiser ter grootte van een toptube tasje. Die hangt in je frame én je kan er makkelijk bij.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik heb gisteren de Mag Tank, van Revelate designs besteld. Met name de makkelijke manier van openen en sluiten, én het smaller toelopen van voor naar achteren toe waren voor mij doorslaggevend.
Ben benieuwd hoe e.e.a functioneert. Zal hier terugkoppelen!
Ben benieuwd hoe e.e.a functioneert. Zal hier terugkoppelen!
Niet te grote nemen. Gewoon mondvoorraad voor een paar uurtjes. Zo'n tanktas is niet geschikt om je hele bakkerswinkel in mee te nemen. De grote voorraad moet in een andere tas zitten, bijv bij je reservekleding. De kleine voorraad voor de komende uurtjes in je Topeak tanktasje
Net deze aangeschaft ivm het materiaal dat echt waterdicht is. En de rits ook trouwens, afgelopen zondag meteen een eerste test goed doorstaan.
https://www.topeak.com/us/en/products/t ... uel-drybag
Voor mueslibollen e.d. is zo'n tasje nog steeds niet de ideale oplossing, want ze zijn vrij smal en om de bollen erin te krijgen moet je ze min of meer door de rits heen proppen. Smallere dingen als gels en reepjes gaat al een stuk beter.
https://www.topeak.com/us/en/products/t ... uel-drybag
Voor mueslibollen e.d. is zo'n tasje nog steeds niet de ideale oplossing, want ze zijn vrij smal en om de bollen erin te krijgen moet je ze min of meer door de rits heen proppen. Smallere dingen als gels en reepjes gaat al een stuk beter.