compact of juist dual
Hallo,
Afgelopen week heb ik mij een mooie pinarello FP7 besteld. Mijn vraag is welke groep is nu het beste?
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar sram red, nu wil ik alleen weten of ik en dual of compact moet kopen.
Afgelopen weekend heb ik nog de alpe duez en glandon bergen gefietst op een 53/39 - 11/25 afstelling en dat was niet echt een pretje. Op kracht en eigenwijsheid heb ik beide bergen beklommen maar erg vrolijk was ik niet onderweg.
In nederland gaat de 53/39 afstelling prima, fiets vooral vlak en af en toe eens een bultje.
Waarom wel of geen compact kiezen is mijn vraag?
Hopelijk krijg ik de juiste adviezen zodat mijn keuze in de schakelgroep snel kan worden gemaakt.
Groeten,
Jan
Afgelopen week heb ik mij een mooie pinarello FP7 besteld. Mijn vraag is welke groep is nu het beste?
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar sram red, nu wil ik alleen weten of ik en dual of compact moet kopen.
Afgelopen weekend heb ik nog de alpe duez en glandon bergen gefietst op een 53/39 - 11/25 afstelling en dat was niet echt een pretje. Op kracht en eigenwijsheid heb ik beide bergen beklommen maar erg vrolijk was ik niet onderweg.
In nederland gaat de 53/39 afstelling prima, fiets vooral vlak en af en toe eens een bultje.
Waarom wel of geen compact kiezen is mijn vraag?
Hopelijk krijg ik de juiste adviezen zodat mijn keuze in de schakelgroep snel kan worden gemaakt.
Groeten,
Jan
Lees het topic "dubbel, compact of triple" eens door.
Ik zou zonder meer voor een compact gaan, al betekent dat wel dat je af en toe zal moeten sleutelen want aan een 34 binnenblad heb je op 't vlakke niks.
Op een compact kun je ook een 39 blad schroeven, op een dubbel kun je geen 34 schroeven.
Een compact is dus veel veelzijdiger, je kunt van een compact zelfs een dubbel maken (al slaat dat nergens op, een 53 heb je echt niet nodig).
Ik zou zonder meer voor een compact gaan, al betekent dat wel dat je af en toe zal moeten sleutelen want aan een 34 binnenblad heb je op 't vlakke niks.
Op een compact kun je ook een 39 blad schroeven, op een dubbel kun je geen 34 schroeven.
Een compact is dus veel veelzijdiger, je kunt van een compact zelfs een dubbel maken (al slaat dat nergens op, een 53 heb je echt niet nodig).
Ik zou voor de compact gaan. Heb zelf 11-speed 12-25. Dus ook op het vlakke keuze genoeg.
En Limburgs Mooiste (Rode Lus) was er prima mee te doen. Verder zie @havana
En Limburgs Mooiste (Rode Lus) was er prima mee te doen. Verder zie @havana
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple
daapiedo schreef:Wanneer heb je de 53 nodig? Er zijn maar zeer weinig mensen die 50 / 12 met een fatsoenlijk beentempo rond krijgen.
Mee eens. Ik rijd met 10-speed en dat gaat al prima. Op het vlakke rijd ik met wind mee af en toe wel eens 15*50. Zelden pak ik de 12, alleen bergaf.
Camerig is prachtig!
Als ik nu een nieuwe groep zou kopen, zou ik ook voor een compact gaan. Zoals eerder gezegd, daar kun je tijdens de vlakke ritten een 39t blad opzetten. Als je naar de bergen gaat monteer je het 34t blad.
Gr. Diederik
Gr. Diederik
In Limburg of Ardennen kan ik (mits goed getraind) zelfs gewoon met mijn 39 uit de voeten (maar dan wel met 12-27 achteraan).
Ik monteer mijn 34 pas als ik naar het hooggebergte ga.
Mijn setups:
Polder: 50/39 met 12-23
Ardennen / Limburg: 50/39 met 12-27
Hooggebergte: 50/34 met 12-27
Ik monteer mijn 34 pas als ik naar het hooggebergte ga.
Mijn setups:
Polder: 50/39 met 12-23
Ardennen / Limburg: 50/39 met 12-27
Hooggebergte: 50/34 met 12-27
havana schreef:In Limburg of Ardennen kan ik (mits goed getraind) zelfs gewoon met mijn 39 uit de voeten (maar dan wel met 12-27 achteraan).
Ik monteer mijn 34 pas als ik naar het hooggebergte ga.
Mijn setups:
Polder: 50/39 met 12-23
Ardennen / Limburg: 50/39 met 12-27
Hooggebergte: 50/34 met 12-27
Is die 50/39 dan een compact met een 39 binnenblad of een dubbel met een 50 buitenblad.
Ik heb zelf een dubbel 53/39 en overweeg om ook naar 50 te gaan, maar ik weet niet of dat kan met een dubbel.
Koga Miyata Fullproscandium 2009
Trek 7.6FX 2009
Trek 7.6FX 2009
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ik rijd met een dubbel met 50-39 of met compact 50-34. Op mijn reservefiets heb ik alleen een compact crank zitten met een 42 binnenblad aangezien ik hierop meestal van en naar het werk rijd of als het pisweer is. De ketting ligt dan de hele weg op de 42 of op de 50. Schakelen met deze combi is niet echt soepel. Van de 50 naar de 42 lukt alleen als de ketting achter op een van de laatste 4 kransjes ligt anders valt de ketting tussen de twee voorbladen in.
Verder sluit ik mij volledig aan bij Havana
Verder sluit ik mij volledig aan bij Havana
daapiedo schreef:Wanneer heb je de 53 nodig?
Hier in het vlakke Limburg gebruik ik de 53 icm 13-29 dus altijd, ben ook niet anders gewend trouwens. Ben wel aan het twijfelen aan een wissel tussen een dubbel versus compact voor nog meer mogelijkheden cq extra zekerheid icm hele steile beklimmingen. Ik weet echter nog niet of er veel verschil zal zijn tussen 50 tov 53. Binnenkort maar eens een fiets lenen om dat te proberen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Misschien heb je hier wat aan. Ooit eens gemaakt toen ik van 9spd double naar 10 spd compact ging.
EDIT: zie dat er een paar foutjes in dit xls bestandje zitten, download dus de versie hieronder!
EDIT: zie dat er een paar foutjes in dit xls bestandje zitten, download dus de versie hieronder!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Nogmaals, paar incorrecte verwijzingen uit de sheet gehaald
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?