Decathlon stadsfiets verbeteren!
Hoi iedereen!
Mijn excuses als ik niet in de best passende categorie post, maar ik kon geen categorie vinden voor vragen ivm stadsfietsen.
Ik heb een nogal aparte vraag. Ik rijd momenteel dagelijks ongeveer 5 km enkel naar het werk. Dit is mijn huidige fiets :
https://www.decathlon.be/nl/p/stadsfiet ... 65&c=BLAUW
Al bij al is het zeker geen slechte fiets. Hij fietst vlot en ik kan er best snel mee gaan, maar ik voel dat het toch beter zou kunnen. Mijn conditie begint beter te worden en ik voel dat de fiets me wat beperkt.
Ik loop daarom al even met het idee van een andere fiets te kopen, genre 'hybride' fiets of dergelijke. Maar helaas komt dit financieel gezien niet heel goed uit, momenteel zijn er andere prioriteiten. En de fiets is nog goed, dus het zou een pure luxe uitgave zijn.
Nu komt dus mijn vraag. Achten jullie het mogelijk om deze fiets:
1 een stuk lichter te maken
2 vlotter te laden rijden
3 eventueel wat sportiever maken
En dit liefst dan ook zonder te grote kosten.
Mijn voorlopige plannen (of reeds gebeurd):
- Bagagerek achteraan is gedemonteerd
- Bagagerek vooraan gaat er ook nog af
- Stuur ga ik vervangen voor een iets sportiever (en lichter?) type. Iemand tips?
- Ik denk er over om de schakelhendel te vervangen door een duimschakelaar (die draaihendel vind ik niet aangenaam). Kan ik hier zomaar eender welke duimschakelaar op monteren? Of moet ik rekening houden met bepaalde zaken?
- Eventueel eens kijken of er geen betere kettingen zijn, betere derailleur, enz
Graag zou ik wat feedback krijgen van jullie, zijn dit zinvolle plannen? Wat raden jullie nog aan? Heeft het bijvoorbeeld nut om de assen te vervangen door een goed merk?
Alvast hartelijk dank voor jullie input!
Grts,
Phil
Mijn excuses als ik niet in de best passende categorie post, maar ik kon geen categorie vinden voor vragen ivm stadsfietsen.
Ik heb een nogal aparte vraag. Ik rijd momenteel dagelijks ongeveer 5 km enkel naar het werk. Dit is mijn huidige fiets :
https://www.decathlon.be/nl/p/stadsfiet ... 65&c=BLAUW
Al bij al is het zeker geen slechte fiets. Hij fietst vlot en ik kan er best snel mee gaan, maar ik voel dat het toch beter zou kunnen. Mijn conditie begint beter te worden en ik voel dat de fiets me wat beperkt.
Ik loop daarom al even met het idee van een andere fiets te kopen, genre 'hybride' fiets of dergelijke. Maar helaas komt dit financieel gezien niet heel goed uit, momenteel zijn er andere prioriteiten. En de fiets is nog goed, dus het zou een pure luxe uitgave zijn.
Nu komt dus mijn vraag. Achten jullie het mogelijk om deze fiets:
1 een stuk lichter te maken
2 vlotter te laden rijden
3 eventueel wat sportiever maken
En dit liefst dan ook zonder te grote kosten.
Mijn voorlopige plannen (of reeds gebeurd):
- Bagagerek achteraan is gedemonteerd
- Bagagerek vooraan gaat er ook nog af
- Stuur ga ik vervangen voor een iets sportiever (en lichter?) type. Iemand tips?
- Ik denk er over om de schakelhendel te vervangen door een duimschakelaar (die draaihendel vind ik niet aangenaam). Kan ik hier zomaar eender welke duimschakelaar op monteren? Of moet ik rekening houden met bepaalde zaken?
- Eventueel eens kijken of er geen betere kettingen zijn, betere derailleur, enz
Graag zou ik wat feedback krijgen van jullie, zijn dit zinvolle plannen? Wat raden jullie nog aan? Heeft het bijvoorbeeld nut om de assen te vervangen door een goed merk?
Alvast hartelijk dank voor jullie input!
Grts,
Phil
Elk serieus geld aan de mechanische onderdelen een degelijke fiets is weggegooid geld...daar valt weinig tot niets mee te winnen.
Monteer soepele bandjes, zet het stuur lager en wen aan de lage(re ) positie, met een racestuurtje kan je de luchtweerstand nog wat meer beperken. maar dan passen remhendels niet meer....voor 5 km allemaal overbodig.
Hou de aandrijving schoon en de ketting gesmeerd en vervang ketting en achterkransen op tijd.
Monteer soepele bandjes, zet het stuur lager en wen aan de lage(re ) positie, met een racestuurtje kan je de luchtweerstand nog wat meer beperken. maar dan passen remhendels niet meer....voor 5 km allemaal overbodig.
Hou de aandrijving schoon en de ketting gesmeerd en vervang ketting en achterkransen op tijd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Die stomme veer achter de vork, haal die er eens af: dan kun je tenminste sturen......
Geld moet je niet uitgeven, zoals @Keesx al zei. Dergelijke goedkope fietsen staan er bekend om dat de voor- en achternaven veel te strak zijn afgesteld. Stel die af, met wat extra vet, met een licht voelbare speling aan de nippels: meten wanneer ingespannen. Daar is zeker wat te winnen. Een snelle jongen wordt het nooit.
Geld moet je niet uitgeven, zoals @Keesx al zei. Dergelijke goedkope fietsen staan er bekend om dat de voor- en achternaven veel te strak zijn afgesteld. Stel die af, met wat extra vet, met een licht voelbare speling aan de nippels: meten wanneer ingespannen. Daar is zeker wat te winnen. Een snelle jongen wordt het nooit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16489
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
5 Km dat is minder dan 15 minuten fietsen.
Zoals hierboven ook al aangegeven.
Met andere verstellers/derailleurs ga je niet sneller fietsen.
- De veer achter je voorvork verwijderen, alhoewel je daar ook niet sneller van gaat maar die zit daar echt niets te doen.
- Beter bollende banen monteren, genre Continental Supersport/Schwalbe Durano/... Dat is een erg goedkope upgrade die je wel degelijk gaat voelen.
- Je naven in het vet steken en correct afstellen.
- Je volledige aandrijflijn proper houden en je ketting erg lichtjes smeren.
Sparen voor een betere fiets en dan je Decathlon fiets verkopen, alhoewel je daar 2ehands echt niets meer voor gaat krijgen.
Zoals hierboven ook al aangegeven.
Met andere verstellers/derailleurs ga je niet sneller fietsen.
- De veer achter je voorvork verwijderen, alhoewel je daar ook niet sneller van gaat maar die zit daar echt niets te doen.
- Beter bollende banen monteren, genre Continental Supersport/Schwalbe Durano/... Dat is een erg goedkope upgrade die je wel degelijk gaat voelen.
- Je naven in het vet steken en correct afstellen.
- Je volledige aandrijflijn proper houden en je ketting erg lichtjes smeren.
Sparen voor een betere fiets en dan je Decathlon fiets verkopen, alhoewel je daar 2ehands echt niets meer voor gaat krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik zou trouwens een degelijke fiets helemaal niet versmaden voor een kort woon-werkritje.....zal prima voldoen.
Indien iemand veel langere en/of snellere ritjes wil maken , dan kan je beter eens naar een heel andere fiets kijken.
Indien iemand veel langere en/of snellere ritjes wil maken , dan kan je beter eens naar een heel andere fiets kijken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Met een beetje geduld kun je bij de kringloopwinkel hele aardige fietsen scoren. Ik heb een oerdegelijke Gazelle met drie versnellingen gescoord voor minder dan de helft van een Decathlonfiets. Hij is éen keer bij de FM geweest en er zijn Schwalbe marathon plus banden onder gezet. Rijdt als een trein en ik kan er waarschijnlijk de rest van mijn leven mee toe.
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Wat hierboven wordt gezegd:
Bij een kringloopwinkel vind je met wat geluk prima fietsen.
Moet je natuurlijk net geluk hebben met wat er staat en dat jij er goed op past.
Zo'n fiets met van die brede banden zal helaas nooit echt soepel en snel gaan rijden helaas. De rolweerstand is gigantisch bij zulke banden.
Bij een kringloopwinkel vind je met wat geluk prima fietsen.
Moet je natuurlijk net geluk hebben met wat er staat en dat jij er goed op past.
Zo'n fiets met van die brede banden zal helaas nooit echt soepel en snel gaan rijden helaas. De rolweerstand is gigantisch bij zulke banden.
Bredere banden hebben bij dezelfde bandenspanning een lagere rolweerstand. En vaak ook nog bij een lagere bandenspanning. Een natuurkundige wet! Advies: spijker je basiskennis eens bij.