Beste mensen,
Sinds kort in het bezit van een setje Fulcrum Racing 1 wielen.
Een prima setje, lekker stijf en lopen goed.
Echter, er zijn twee dingen waar ik een beetje mee zit:
1. Op beide wielen zit een klein beetje speling. Mijn vraag is moet ik hier iets aan doen of hoort dit zo? Volgens mijn FM hoort deze speling omdat het vaste lagers zijn....(?)
2. Ook in deze wielen zit een tikje. Met name op oneffen wegen zoals klinkerwegen e.d.
Heeft iemand met 1 of beide zaken ervaring en wat is dan volgens jullie de beste oplossing?
Op dit forum heb ik de volgende dingen al gelezen; ventiel rammelt, siliconenspray in spaaknippels, kruising spaken controleren en (eventueel vastzetten met tayraps?)
Graag jullie bevindingen.
BVD
Speling en tikken Fulcrum Racing 1
-
- Forum-lid
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48
Speling hoort niet in een nieuw wielsetje.
Fulcrum R1 wieltjes zijn heel erg makkelijk te stellen. De wielen hoeven er zelfs niet uit. Even aan de uiteinde van de asjes het imbusje los maken, de boel strakker draaien en het imbusje weer vast maken,
Succes.
Fulcrum R1 wieltjes zijn heel erg makkelijk te stellen. De wielen hoeven er zelfs niet uit. Even aan de uiteinde van de asjes het imbusje los maken, de boel strakker draaien en het imbusje weer vast maken,
Succes.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Je dealer? als dit zijn antwoord was is mijn eerste bevinding dat ik acuut een andere zou gaan zoeken (goede dealer had je zo kunnen helpen).
Naven zijn bij te stellen (wiel los = lichte speling) als snelspanner aangetrokken is moet de speling net weg zijn.
Tikken komt of van de snelspanners (patten even invetten) of je ventielen hebben speling in de velg. In dat geval helpt een beetje isolatieband om het ventiel.
Die heeff weinig met de wielen te maken en meer met juist onderhouden/instellen.
Naven zijn bij te stellen (wiel los = lichte speling) als snelspanner aangetrokken is moet de speling net weg zijn.
Tikken komt of van de snelspanners (patten even invetten) of je ventielen hebben speling in de velg. In dat geval helpt een beetje isolatieband om het ventiel.
Die heeff weinig met de wielen te maken en meer met juist onderhouden/instellen.
Bedankt voor jullie reacties,
Inmiddels heb ik de ventielen vastgezet en idd is het getik over, heel fijn.
Wat betreft de speling; hier ga ik even naar kijken.
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels heb ik de ventielen vastgezet en idd is het getik over, heel fijn.
Wat betreft de speling; hier ga ik even naar kijken.
Bedankt voor jullie reacties.
Race: Isaac Kelvin,
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1
Heb in mei een GranFondo in Italie gereden, bijna 1/3 van alle renners daar rijd met Fulcrum wielen, waaronder veel Fulcrum Racing 1. Bijna allemaal tikken ze tijdens het rijden (zeker bergop). Mijn oplossing was smeermiddel op de nippels, daar waar ze in de velg zitten (NIET daar waar de spaak in de nippel komt).
Dat heeft de tik er bij mij uitgehaald (al meer dan 500km geluidloos).
En dat afstellen werkt inderdaad met dat inbusje, maar het zijn volgens mij geen vaste lagers die erin zitten, dat is alleen zo bij de goedkopere versies (Racing 3,5 en 7??)
Dat heeft de tik er bij mij uitgehaald (al meer dan 500km geluidloos).
En dat afstellen werkt inderdaad met dat inbusje, maar het zijn volgens mij geen vaste lagers die erin zitten, dat is alleen zo bij de goedkopere versies (Racing 3,5 en 7??)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24