Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Multitool

DrvC
Forum-lid

DrvC 08 mar 2019 14:02

Welke Multitool gebruiken jullie? Ik heb er een nodig en ik zie vooral veel prijsverschillen. Zijn er lichte die wel sterk zijn? Wat moet er vooral op zitten? Inubus/schroef/torx/pons?
Bij Crankbrothers f15 zit bijv. een geïntegreerde pons... niet dat ik dat ooit nodig heb gehad.
Of gewoon lekker naar de decathlon?

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 08 mar 2019 15:54

Je moet je afvragen wanneer je zelf een reparatie uit wilt voeren en wanneer je liever het thuisfront belt (of een taxi);P Ik neem alleen een inbussleuteltje mee waarmee ik bijvoorbeeld de zadelpen vast kan zetten mocht deze zakken. Dit is me slechts ooit één keer gebeurt maar het is ook de meest voorkomende maat op m'n fiets dus dan heb ik alles gedekt. Zo neem ik ook één, hooguit twee, binnenbanden mee. Bij een derde lek vind ik het mooi geweest en laat ik me lekker ophalen:D De kans dat een ketting breekt is zo klein dat ik de gok wel neem. Plan je een MTB tocht ver van de bewoonde wereld dan wordt het uiteraard weer een heel ander verhaal...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mar 2019 16:29

Welk soort schroeven vindt je op je fiets? Torx komt bij niet voor op mijn fietsen dus neem ik het ook niet mee.

Een Pons is alleen zinvol als je ook missing links meeneemt. Het hoeft geen hoogwaardig spul te zijn voor die ene keer en ook de dure weren niet zo fijn als echt gereedschap. De Decathlon lijkt mij een prima adres voor zoiets.
Campagnolo Ultra Dork

dehulk11
Forum-lid

dehulk11 08 mar 2019 17:03

Ik heb er een van BBB, de primefold. Had eerst een simpele, maar nadat ik een keer langs de kant van de weg stond met een losse crank, toch maar bedacht dat het handig is om ook een m8 inbus mee te nemen :). Komt natuurlijk nu nooit meer voor :P

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 08 mar 2019 18:58

Ik heb de Topeak Hexus/Hummer II Minitool

Heel tevreden over, die ingewerkte bandenlichters zijn ook best ok, al een paar keer nodig gehad.
De pons eens thuis geprobeerd en werk uitstekend.
Ook een quick link in reserve mee mocht ik ooit de pons onderweg nodig hebben.
De tool verder (gelukkig) nog niet nodig gehad, maar alvast eens iemand met pech heel goed kunnen helpen (ik stop als ik iemand met de fiets langs de weg zie staan om te vragen of alles ok is).

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 08 mar 2019 19:54

Praxis of Decathlon voldoen prima. Het is voor incidenteel gebruik. Setje inbussleutels meer is niet nodig.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 mar 2019 20:12

Als je een fiets hebt met veel torx zijn wat gangbare maten ook wel handig....
Ik heb 3x inbus + 8 mm opzetstukje, een minikettingpons. een plakbandje om alles bij elkaar te houden en that's it, qua gereedschap dan.
In 9 jaar alleen een paar keer inbus gebruikt voor een loszittende remkabel en een crankbout.
Een houder is alleen maar dood gewicht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rovi
Forum-lid

rovi 08 mar 2019 22:42

Ik heb een Het Topeak Mini 20 Pro Zwart Multitool. Vrij klein en door het opzetstukje al eens een fietsmaat kunnen helpen om zijn crank, die na 1200km fietsvakantie plots los kwam, weer mee vast te zetten.

En het meest ideale, hij roest niet als hij 's winters weer eens vochtig geworden is

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 08 mar 2019 23:31

Geen. In 10 jaar fietsen ook nooit nodig gehad. Thuis met enige regelmaat controles doen en eventueel wat boutjes nastellen voorkomt dat je onderweg tegen een losse bout aanloopt. Geen 100% garantie natuurlijk!

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 09 mar 2019 07:57

Ik heb er eentje van Lezyne en eentje van Pro, beiden met een kettingtool.

DIe van de Decathlon heb ik niet omdat die echt loodzwaar is. Beide andere multitools samen wegen nog steeds een stuk minder dan die van de Decathlon (ze zijn ook compacter en hebben minstens evenveel functies)
Afbeelding

rovi
Forum-lid

rovi 09 mar 2019 08:35

carel schreef: 08 mar 2019 23:31 Geen. In 10 jaar fietsen ook nooit nodig gehad. Thuis met enige regelmaat controles doen en eventueel wat boutjes nastellen voorkomt dat je onderweg tegen een losse bout aanloopt. Geen 100% garantie natuurlijk!
Ik kan alle boutjes nog zo controleren en nastellen, daarmee komt mijn steekas van mijn MTB echt niet los igv een noodreparatie aan mijn band. Dus toch maar een multitool mee... ;)

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 09 mar 2019 09:31

@rovi: ik ben onbekend met steekassen, heb alleen maar snelspanners waar je geen gereedschap voor nodig hebt :winkthumb:

Plaats reactie