Hoi, ik wil mijn 1992 Koga RidgeRunner ombouwen triple blad voor, naar single blad.
Nu is mijn vraag, kom ik weg met een 8 speed cassette 11-42 en voor 38.
De meeste steile klimmetjes van 2% tot 5% doe ik met 42 achter 36 voor.
Zou een 10 of 11 speed cassette beter zijn,maar dan moet ik ook m,n shifter vervangen.
En hoe zit het met de hollowtech bracket spacers,heb er nu 1 in zitten maar met single blad is dat niet voldoende lijkt mij.
Ombouw MTB naar single speed
1x is wat anders dan singlespeed
Met welk verzet je nog boven komt en of je de manier waarop dat eventueel lukt nog prettig vindt kan alleen jijzelf beoordelen.
Houd er rekening mee dat ouderwetse derailleurs geen 'clutch' (antikettingklapperdinges) hebben en je dus voor een of andere vorm van chaiguide vóór zult moeten zorgen.
10- en 11-speed derailleurs zijn verkrijgbaar in 'Shadow Plus' uitvoering, daarmee kun je in combinatie met een narrow-wide kettingblad zonder verdere vorm van chainguide rijden.
Ik ben niet op de hoogte van het bestaan van een 8-speed 11-42 cassette eerlijk gezegd. Het maximale wat ik langs heb zien komen in 8-speed is 11-30 of 11-32.
Met welk verzet je nog boven komt en of je de manier waarop dat eventueel lukt nog prettig vindt kan alleen jijzelf beoordelen.
Houd er rekening mee dat ouderwetse derailleurs geen 'clutch' (antikettingklapperdinges) hebben en je dus voor een of andere vorm van chaiguide vóór zult moeten zorgen.
10- en 11-speed derailleurs zijn verkrijgbaar in 'Shadow Plus' uitvoering, daarmee kun je in combinatie met een narrow-wide kettingblad zonder verdere vorm van chainguide rijden.
Wat het beste past qua kettinglijn en ruimte tussen je kettingblad en de liggende achtervork van jouw frame kun je best even zelf uitmeten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dit klinkt meer als 1x (one by) dan singlespeed. Een singlespeed heeft 1 versnelling, een 1x heeft 1 blad voor.
Ik heb zelf meerdere mtb's omgebouwd naar 1x. Onder andere een 1x6 en een 1x9. Als je de juiste lengte ketting hebt en het juiste voorblad gaat het zelden fout met de ketting.
Wat betreft spacers, als je 1 spacer hebt heb je waarschijnlijk een 73mm BSA. Van de drive-side naar de non drive-side zou dan genoeg moeten zijn.
Als je een 1x systeem wil en je gaat er ook serieus mee mountainbiken, dan weet ik niet of ik een 38 voor kan aanraden. Tenzij de steile hellingen inderdaad 2 tot 5% zijn, in dat geval kom je met een 38 wel boven, maar als je een 36x42 nodig hebt denk ik dat je beter naar een 34 voor kan kijken.
Ik heb zelf meerdere mtb's omgebouwd naar 1x. Onder andere een 1x6 en een 1x9. Als je de juiste lengte ketting hebt en het juiste voorblad gaat het zelden fout met de ketting.
Wat betreft spacers, als je 1 spacer hebt heb je waarschijnlijk een 73mm BSA. Van de drive-side naar de non drive-side zou dan genoeg moeten zijn.
Als je een 1x systeem wil en je gaat er ook serieus mee mountainbiken, dan weet ik niet of ik een 38 voor kan aanraden. Tenzij de steile hellingen inderdaad 2 tot 5% zijn, in dat geval kom je met een 38 wel boven, maar als je een 36x42 nodig hebt denk ik dat je beter naar een 34 voor kan kijken.
Steil? daar hoort 2 tot 5% niet bij. Hollowtech bracket spacers....? Waar gaat dit over?Ferry65 schreef: ↑09 mar 2019 11:08 De meeste steile klimmetjes van 2% tot 5% doe ik met 42 achter 36 voor.
Zou een 10 of 11 speed cassette beter zijn,maar dan moet ik ook m,n shifter vervangen.
En hoe zit het met de hollowtech bracket spacers,heb er nu 1 in zitten maar met single blad is dat niet voldoende lijkt mij.
Prijs van een shifter...? De Sram GX Eagle shifter kost nog geen €30,- Een mooie hobby mag geld kosten..., toch..?
Dat is wat ik nog altijd gewoon noem: vast verzet. Ik heb er begin jaren 70 nog bij de nieuwelingen mee gekoerst. Een derailleur en een groter verzet dan 52-18 waren niet toegestaan.
Klimmer
Steil? daar hoort 2 tot 5% niet bij. Hollowtech bracket spacers....? Waar gaat dit over?
Prijs van een shifter...? De Sram GX Eagle shifter kost nog geen €30,- Een mooie hobby mag geld kosten..., toch..?
Voor mij is dat steil....woon niet in Limburg
Steil? daar hoort 2 tot 5% niet bij. Hollowtech bracket spacers....? Waar gaat dit over?
Prijs van een shifter...? De Sram GX Eagle shifter kost nog geen €30,- Een mooie hobby mag geld kosten..., toch..?
Voor mij is dat steil....woon niet in Limburg