Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cervelo R3 di2 of Canyon Ultimate CF SL di2

vanzella
Forum-lid

vanzella 17 apr 2019 13:26

Ik sta op het punt een nieuwe fiets te kopen en heb op dit moment twee favorieten die vergelijkbaar in prijs zijn.

De R3 2018
https://www.jedi-sports.de/cervelo-r3-s ... :8420.html

De Canyon
https://www.canyon.com/nl-be/road/ultim ... 0-di2.html

Ik heb nog nooit een Cervelo gehad, qua emotie lijkt het me wel mooi om er een te kopen, maar heb ook wat moeite om data te vinden over de fiets.

Stijfheid, Gewicht vind ik niet via Google iig. en ik heb ook geen idee of de wielen goede allround wielen zijn.

Van de Canyon is die data makkelijker bereikbaar en ook heb ik al een reeks Canyon's gehad waar ik zonder uitzondering erg tevreden over ben/was (1 race, 2 ATB en 2 TT fietsen).

Dus maar eens vragen wat jullie zouden kiezen en waarom?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2019 14:11

Die R3 in die kleuren is wel echt mooi maar ik weet niet hoe het met de garantieafhandeling zit bij die Duitse zaak. Van onze eigen importeur hoef je niet te verwachten dat ze een extra stap voor je zetten als de fiets niet in NL is gekocht.

Framegewicht en stijfheid zullen ongeveer vergelijkbaar zijn maar op de weegschaal zal de Canyon wel nipt winnen. Op de Canyon zitten waarschijnlijk ook lichtere onderdelen.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 14:12

Het zijn beide top fietsen, maar ik zou nooit een Canyon kopen (ook al heb ik er heel vaak aan getwijfeld). Blijf toch het gevoel houden van een stickermerk en de hele beleving bij Canyon ontbreekt bij mij. Dit kun je mogelijk oplossen door een keer langs de fabriek te gaan.

Dat de service allemaal via de post en centrale servicepunten is boeit mij nog niet zoveel, ik doe toch alles het liefste zelf, maar echt sprake van een kosten voordeel is er tegenwoordig ook niet meer. Op een fiets van 3.000e scheelt het je misschien 100-300e en dat terwijl een fiets bij mij 5 jaar en 10.000km per jaar meegaat. In het geheel (fietsvakanties, kleding, slijtagedelen, toertochten, voiding etc.) is dat bedrag te verwaarlozen.

Grootste turnoff is toch wel de saaie kleurstelling van Canyon.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 17 apr 2019 14:30

Goh die deal op die R3 is niet gek. Grappig dat je dan opeens twee ' vergelijkbare' fietsen krijgt: De Canyon is wat moderner (geintegreerd stuur, geintegreerde zadelstrop, Di2 junction box verstopt?) en de R3 voelt toch wat minder eenheidsworst. Van wat ik begrijp, wordt de R3 enorm hoog ingeschat en nog wel eens benoemd als 1 van de betere die je momenteel krijgen kan met de kanttekening dat dat er visueel niet zo vanaf spat.

Ik zou het zelf wel weten (R3), maar ik snap dat je je keuze ook nog kan laten afhangen van de maatvoering. De Canyon is in z'n algemeenheid wat sportiever, en lager.

En bij beide fietsen zal je voor 'service' naar een lokale toe moeten, dus dat maakt niet uit. Garantie bij Cervelo is vwb het frame vrij goed geregeld, en Jedi-Sports zit in Krefeld, dat is zelfs nog dichterbij dan Koblenz ;).

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 17 apr 2019 14:32

vanzella schreef: 17 apr 2019 13:26

Ik heb nog nooit een Cervelo gehad, qua emotie lijkt het me wel mooi om er een te kopen, maar heb ook wat moeite om data te vinden over de fiets.

Stijfheid, Gewicht vind ik niet via Google iig. en ik heb ook geen idee of de wielen goede allround wielen zijn.
Dit is trouwens prima te vinden. De R3 werd destijds geintroduceerd gelijk met de nieuwe R5. Veel van de initiele 'reviews' (gebruikersindrukken van beinvloedde beinvloeders ;)) zijn dus gebundeld. Exact gewicht is denk ik ook wel genoemd, denk dat je dat van de Canyon nog moeilijker gaat vinden (anders dan wat ze zelf gepubliceerd hebben).

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2019 14:41

Krefeld is inderdaad goed te doen. Dan zonder meer de R3 die paintjob is echt lekker in het echt.
Campagnolo Ultra Dork

vanzella
Forum-lid

vanzella 17 apr 2019 15:56

kijk dat zijn goede adviezen... Ik werk in Roermond dus zal eens naar Krefeld rijden om te kijken.

Stom ik had nog niet naar de stack en reach gekeken tov mijn huidige koga van de Cervelo (Canyon is bijna hetzelfde in L). Ik ben gewoon enthousiast dat je voor de prijs van een in mijn ogen ook mooie zwarte Canyon een (bijna) gelijkwaardig uitgeruste Cervelo kan krijgen..

Ik zal vanavond ook nog eens goed zoeken naar de stijfheids data en gewicht enzo. Niet dat het op 200 gram aankomt, maar ik wil graag weten hoe het zit voor ik iets koop :)

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 17 apr 2019 17:04

Hoe kan je nou beweren dat het prijsverschil slechts € 100-300 is?
De Cervelo (2018 model, mooie fiets daar niet van) wordt fors afgeprijsd en is dan alsnog wat duurder dan de Canyon!
Enige merk dat vergelijkbaar is met Canyon is Rose.
Vergelijk ik andere A-merken dat zijn de verschillen altijd significant en altijd de moeite waard.
Natuurlijk kan het zijn dat je voorkeur hebt voor een Italiaans merk (veelal ook in het verre oosten gefabriceerd) hebt. Dat is de al dan niet terechte emotie die je in een merk aanspreekt.
Maar nmm zijn Canyon en Rose vooralsnog qua prijs -kwaliteit niet te verslaan
Courir c'est mourir un peu

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 17 apr 2019 17:48

Eh? Cervelo is 0% Italiaans. Bij de Canyon heb je ook nog eens altijd de 50,- verzendkosten verborgen dus de prijs van de afgeprijsde Cervelo en de standaard Canyon is vergelijkbaar (Bij Jedi zal je ook wel verzendkosten hebben, tenzij je ophaalt)

Ik snap verder niks van je beredenering en waarom je opeens met Rose gaat vergelijken? Als je sec naar de fiets kijkt zijn het welhaast vergelijkbare fietsen alleen ligt het adviesprijspunt anders door verschil in verkoopkanelen en merkwaarde. Dat valt nu dus deels weg omdat de Cervelo in dit geval ook gewoon een mailorder fiets is.

gene
Forum-lid

gene 17 apr 2019 18:33

Bestudeer goed de geometrie van de R3. Cervélo heeft deze wel iets comfortabeler gemaakt bij de recente modellen. Ik heb een 4-tal jaren geleden een R3 uitvoerig kunnen testen. Fiets had toen een uitgesproken wedstrijdkarakter, lage stack, erg nerveus, hard. Ik kwam zelfs met de punt van mijn schoen tegen voorband bij draaien. Het is maar wat je zoekt.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 17 apr 2019 18:44

De R3 heeft al sinds modeljaar 2011 een wat hogere stack. Uitgesproken wedstrijdkarakter... Dat heb ik nog nooit zo specifiek gehoord over de R3, zeker de recente jaren niet. Ik denk dat niemand die uitspraak zal bevestigen.

Het huidig model is overigens tov de R5 wat 'comfortabeler' (en nagenoeg even zwaar/licht), wat altijd een beetje de insteek van de R3 geweest is.

In deze vergelijking is het juist de Ultimate waarvan je zou kunnen stellen dat die redelijk sportief/wedstrijdgericht is en dat dat ook nog een overweging is tov de R3.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 19:13

synapse schreef: 17 apr 2019 17:04 Hoe kan je nou beweren dat het prijsverschil slechts € 100-300 is?
De Cervelo (2018 model, mooie fiets daar niet van) wordt fors afgeprijsd en is dan alsnog wat duurder dan de Canyon!
Nou precies dat, de A-merken worden ieder jaar fors afgeprijsd.
De levertijden bij Canyon zijn (soms) zo lang dat je nog beter de seizoensaanbiedingen af kunt wachten van de grote merken.

De MTB die ik onlangs op het oog had was niet meer leverbaar in de gewenste kleur en de modellen die wel beschikbaar waren in mijn maat zat 5 maanden levertijd op.

Plaats reactie