advies gevraagd voor lichte klimwieltjes met Campa body
Ik zoek lichte klimwieltjes voor het hooggebergte voor mijn Cervelo R3.
Ik heb nu Eurus clinchers van 1550g.
Shamal en Neutron ultra scheelt maar weinig.
Echt veel lichter kom je met clinchers in alu niet lijkt me, behalve dan de Easton EA 90 SL(X). Hoe bevallen deze wielen?
Wat vinden jullie van Ambrosio Excellight SSC velgen?
Deze wegen 430g per stuk, net zoveel als de Nemesis tube velgen. Bij voorbeeld opgebouwd met Sapim CX-ray/DT aerolite en Tune naven? Lijkt me ook een mooi setje.
Graag jullie mening/suggesties!
Ik heb nu Eurus clinchers van 1550g.
Shamal en Neutron ultra scheelt maar weinig.
Echt veel lichter kom je met clinchers in alu niet lijkt me, behalve dan de Easton EA 90 SL(X). Hoe bevallen deze wielen?
Wat vinden jullie van Ambrosio Excellight SSC velgen?
Deze wegen 430g per stuk, net zoveel als de Nemesis tube velgen. Bij voorbeeld opgebouwd met Sapim CX-ray/DT aerolite en Tune naven? Lijkt me ook een mooi setje.
Graag jullie mening/suggesties!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Nemesis zijn niet echt licht voor tubevelgen, dus daar zou ik niet mee vergelijken. Nemesis zijn vooral stevig. De open pro's van Mavic wegen trouwens ook gewoon 425g... Op de velggewichten valt niet veel te besparen met alu clinchers (hooguit een 50g per wiel).
Dus wil je echt besparen op gewicht, dan moet je of diep in de zakken tasten en lichte naven kopen icm minder spaken in de wielen icm een velg á la Kinlin of Velocity, of toch op tubes rijden. Neutron Ultra is echt geen slecht alternatief als het je aan tijd (om de spullen bij elkaar te schrapen en de configuratie vast te leggen) en goede wielenbouwer ontbreekt.
Dus wil je echt besparen op gewicht, dan moet je of diep in de zakken tasten en lichte naven kopen icm minder spaken in de wielen icm een velg á la Kinlin of Velocity, of toch op tubes rijden. Neutron Ultra is echt geen slecht alternatief als het je aan tijd (om de spullen bij elkaar te schrapen en de configuratie vast te leggen) en goede wielenbouwer ontbreekt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
![Afbeelding](http://www.corniel.nl/zzz/fora/smiley_campabinieri.gif)
Ik gebruik amborosio excellight als trainingswielen (32 spaaks met record naven). Zijn topvelgen en idd nog redelijk licht. Mijn set zit rond de 1670gr. Met tune naven, lichtere en minder spaken (24/28 bv) zou dat weleens onder de 1500gr. kunnen uitkomen!
Ik zeg doen
Misschien kan zoran je verder helpen hiermee? www.bikexperto.com
grt.
paulus
Ik zeg doen
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
grt.
paulus
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de snelle reakties.
Ik heb ook al bij Zoran en Ernie Frieke op de site gekeken.
Kom er niet echt uit.
Ik zal met de billen blootgaan: ik weeg 80kg (190 cm).
Hoeveel spaken moet ik dan aan denken?
Welke naven zijn licht en goed?
De neutron ultra's zijn in 2010 zelfs iets zwaarder dan Eurussen, aangezien er nog een velglint bijkomt. Schiet ik dus niets mee op, denk ik.
Ik heb ook al bij Zoran en Ernie Frieke op de site gekeken.
Kom er niet echt uit.
Ik zal met de billen blootgaan: ik weeg 80kg (190 cm).
Hoeveel spaken moet ik dan aan denken?
Welke naven zijn licht en goed?
De neutron ultra's zijn in 2010 zelfs iets zwaarder dan Eurussen, aangezien er nog een velglint bijkomt. Schiet ik dus niets mee op, denk ik.
Campagnolo Hyperon voor tubes is ook een heel erg goede keuze , en ook die zijn heel erg sterk en licht met 1300 gram.
Ik gebruik met mijn 75kg een set Dura Ace 7850 full carbon tubewielen met 16/20 spaken en die geven geen krimp - en zijn met nog geen 1300 gram lekker licht.
Als je perse draadbanden wil blijven gebruiken dan zal je een setje moeten laten bouwen, maar of die dan nog zo stevig zijn als bovengenoemde betwijfel ik.
Ik gebruik met mijn 75kg een set Dura Ace 7850 full carbon tubewielen met 16/20 spaken en die geven geen krimp - en zijn met nog geen 1300 gram lekker licht.
Als je perse draadbanden wil blijven gebruiken dan zal je een setje moeten laten bouwen, maar of die dan nog zo stevig zijn als bovengenoemde betwijfel ik.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51
Loos schreef:Dank voor de snelle reakties.
Ik heb ook al bij Zoran en Ernie Frieke op de site gekeken.
Kom er niet echt uit.
Ik zal met de billen blootgaan: ik weeg 80kg (190 cm).
Hoeveel spaken moet ik dan aan denken?
Welke naven zijn licht en goed?
De neutron ultra's zijn in 2010 zelfs iets zwaarder dan Eurussen, aangezien er nog een velglint bijkomt. Schiet ik dus niets mee op, denk ik.
Naast jouw gewicht is ook jouw karakteristiek als rijder van belang. Ben je explosief of meer een rouleur. En misschien heb je een relatief slap frame en moet de wielset daarom stijver zijn (of omgekeerd= stijf frame en je zoekt wat meer comfort door een niet maximaal stijve wielset).
Ikzelf combineer een stijf frame graag met wat meer comfortabele wielen en mijn minder stijve (soms slappe frames) met zwaardere en stijvere wielen.
Gezien jouw lengte in verhouding tot je gewicht ben je waarschijnlijk minder explosief en meer een rouleur type.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
Marchisiocorsa schreef: Naast jouw gewicht is ook jouw karakteristiek als rijder van belang. Ben je explosief of meer een rouleur. En misschien heb je een relatief slap frame en moet de wielset daarom stijver zijn (of omgekeerd= stijf frame en je zoekt wat meer comfort door een niet maximaal stijve wielset).
Ikzelf combineer een stijf frame graag met wat meer comfortabele wielen en mijn minder stijve (soms slappe frames) met zwaardere en stijvere wielen.
Gezien jouw lengte in verhouding tot je gewicht ben je waarschijnlijk minder explosief en meer een rouleur type.
Mijn bikekarakteristieken zie je hieronder; het is dus een stijf maar comfortabel frame. Ik heb nu stijve wielen en wil die weer. Ik ben denk ik meer een rouleur, zoals jij dat noemt. Mijn cadans is meestal zo rond de 100-105 rpm, bij beklimmingen zo rond de 70-80 en ik kan "dansen".
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Gewoon blijven bij wat je hebt. Als er ergens gewicht kan gewonnen worden is het wel vooral in de wielen, maar als je het goed wilt doen zou je toch naar tubes moeten gaan.
Je gaat echt niet beduidend harder met enige andere Clincher wielset dan met die Eurussen...
Je gaat echt niet beduidend harder met enige andere Clincher wielset dan met die Eurussen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
![Afbeelding](http://www.corniel.nl/zzz/fora/smiley_campabinieri.gif)
de zwarten schreef:Als er ergens gewicht kan gewonnen worden is het wel vooral in de wielen, maar als je het goed wilt doen zou je toch naar tubes moeten gaan.
Je gaat echt niet beduidend harder met enige andere Clincher wielset dan met die Eurussen...
@dezwarten:
Dus binnen de clinchers is dit het wel zo'n beetje?
Moet ik dan naar tubes gaan, bijvoorbeeld Campa Hyperon, AX lightness 24t, Reynolds MV 32t ul; dat soort spul?
Heb nl. toch wel wat koudwatervrees t.a.v. tubes.