Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Kona Hei Hei ervaringen

molenwiek
Forum-lid

molenwiek 08 jun 2010 01:17

Bikers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe bike. Ik rijd mtbroutes in Nederland (meestal Friesland of Veluwe) en wil een aantal keren per jaar naar mijn neef in Noorwegen om te klimmen. Hij moet dus een beetje alles kunnen.

Mijn rug is niet al te best, dus wil ik graag een fully. Van mijn FD mocht ik een keer op een Kona Hei Hei fietsen. Pracht machine, rijdt heerlijk, maar ik kan niet veel ervaringsverhalen op internet vinden.

[img=http://www.konaworld.com/images/bikes/lrg/heihei.jpg]

Wie heeft ervaring met deze bike? Is het een aanrader? Of heb je een alternatief en waarom dan?

Groet,
Marcel

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 09 jun 2010 13:13

Molenwiek schreef:Mijn rug is niet al te best, dus wil ik graag een fully. Van mijn FD mocht ik een keer op een Kona Hei Hei fietsen. Pracht machine, rijdt heerlijk, maar ik kan niet veel ervaringsverhalen op internet vinden.

Wat verwacht je nog van andere ervaringsverhalen, als je 'm zelf al hebt kunnen testen?
Een slechte fiets is het niet, maar of jij hem 'm fijn vindt is wat anders..

Als je je rug wilt sparen zou ik verder kijken. De Hei Hei een fiets om prestaties op neer te zetten, niet om comfortabel mee te toeren.
De Kona One20 lijkt me beter bij je wensen te passen.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 09 jun 2010 16:51

als jij hem fijn vind.....kopen, ik of iemand anders kan je echt niet vertellen wat een goeie of betere fiets voor je is. je zou een cube ams kunnen overwegen of evt een specialized epic. ook fijne marathon fully's...alleen niet zo mooi als de kona imho
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

molenwiek
Forum-lid

molenwiek 18 jun 2010 01:41

@kukelekupers: waarom is de hei hei een bike om prestaties mee neer te zetten? wat maakt een bike een racebike en wat een tourbike?

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 18 jun 2010 14:07

Molenwiek schreef:wat maakt een bike een racebike en wat een tourbike?

Als ik het even kort door de bocht zeg:

Een racebike heeft een geometrie en veersysteem wat is ontworpen om zo efficient mogelijk te zijn. Ook is je houding niet gericht op comfort, maar op krachtoverbrenging. Een racebike is doorgaans erg snel bergop, maar bergaf is het wat moeilijker.

Een tourbike is eerder ontworpen om het fietsen een stuk makkelijker en comfortabeler te maken. Zo'n fiets gaat meestal iets minder graag bergop (door oa. andere geometrie en hoger gewicht), maar bergaf rijden is stukken makkelijker.

Een mountainbike zonder vering rijdt als een strijkplank, een tourbike rijdt als vliegend tapijt. Een racefully zit daar zo'n beetje tussenin.

De Hei Hei zou zomaar een goede fiets voor je kunnen zijn, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker eerst ook nog een tourbike testen.

molenwiek
Forum-lid

molenwiek 19 jun 2010 00:02

dank voor je duidelijke uitleg

thomstein
Forum-lid

thomstein 18 okt 2010 23:40

Hey Marcel,

Ik heb een 19"Kona Hei Hei model 2008 (ben zelf 1.79 m, bike aangeschaft dec 2008) gekocht bij B2B te Vlaardingen.
Heb er inmiddels 2x een 6-daagse Alpentocht mee gemaakt en een aantal maal mee naar Sauerland geweest. Bevalt me uitstekend en geen spijt van.
Lees ervaringen van een biker in California. Moest wel na 500 km de achtervelg vervangen
hierbij de link

http://www.mtnbikeriders.com/2008/07/21 ... a-hei-hei/

geen speld tussen te krijgen
suc6
jpkrecke

Plaats reactie