Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe Wielen: Mantel R50 TLR of een alternatief

royvanheesbeen
Forum-lid

royvanheesbeen 03 jun 2019 22:13

Hallo,
Helaas zijn mijn Mavic Cosmic SLEs na 4,5 jaar dienst (~30.000km) dusdanig versleten dat reparatie niet meer de moeite is.
Ik ben aan het zoeken naar een geschikt alternatief en omdat een lage velg is niet echt mooi staat in mijn Canyon Aeroad viel mijn oog op de Mantel R50 TLR wielen. Ze zien er aardig uit en daarnaast ook een gunstige prijs voor een full carbon wielset.
Een hoge velg met alu remrand zou eventueel ook kunnen maar ik vind het aanbod erg beperkt. Over Mavic ben ik niet ontevreden, maar heb de afgelopen jaren meerdere keren issues gehad met spaken e.d. waardoor ik twijfel wederom voor Mavic Cosmics te kiezen.
Ik lees op het forum wat wisselende reacties over de Mantel wielen echter vroeg ik me af of er mensen zijn die ook ervaring hebben met de nieuwe variant (deze wielen zijn volgens mij uit de 2019 collectie). Met ervaring bedoel ik voornamelijk de kwaliteit van de naven en de remprestaties (onder natte omstandigheden). Indien de remprestaties dusdanig slecht zijn, dan zal ik waarschijnlijk ook nog een set goedkopere wielen voor de bergen/winter erbij kopen (mijn huidige reserve set is niet geschikt voor 11-speed...)
Mochten er mensen nog andere tips hebben, dan hoor ik dat graag! Ik beperk me nu vooral tot het aanbod van de grote "internet" aanbieders.

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 03 jun 2019 23:24

Djemz
Forum-lid

Djemz 03 jun 2019 23:32

Een goedkope Chinese set carbon of een set die 3000 euro kost gaat net hetzelfde remmen hoor.

Het enige die een verschil kan maken zijn de remblokken die je gebruikt.

Naven heb ik geen idee van. Ik heb wielen van cuore. Is van een Belgische wielen bouwer en nu gaat er weer iemand komen die zegt dat het gewoon chinese velgen zijn. Dat kan gerust zijn maar ze worden in België gespaakt en er is deftige garantie op.

Bij hen kun je kiezen welke naven je er op zet.

Ik heb er al deftige afdalingen mee gedaan, gereden met veel zijwind (50mm hoog) en ze geven geen krimp en ook niet echt zijwindgevoelig.

Moest je interesse hebben mag je altijd een pm sturen degene waar ik ze gekocht heb kan ze goedkoper verkopen dan op de website.

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 04 jun 2019 10:47

royvanheesbeen schreef: 03 jun 2019 22:13 Hallo,
Ik lees op het forum wat wisselende reacties over de Mantel wielen echter vroeg ik me af of er mensen zijn die ook ervaring hebben met de nieuwe variant (deze wielen zijn volgens mij uit de 2019 collectie). Met ervaring bedoel ik voornamelijk de kwaliteit van de naven en de remprestaties (onder natte omstandigheden). Indien de remprestaties dusdanig slecht zijn, dan zal ik waarschijnlijk ook nog een set goedkopere wielen voor de bergen/winter erbij kopen (mijn huidige reserve set is niet geschikt voor 11-speed...)
Mochten er mensen nog andere tips hebben, dan hoor ik dat graag! Ik beperk me nu vooral tot het aanbod van de grote "internet" aanbieders.
Met full carbon velgen voor draadbanden moet je sowieso niet in het hooggebergte gaan rijden. Die Cosmics die je hebt zijn gewoon alu velgen met een carbon kap eraan. Dit is een andere constructie dan bij full carbon velgen met een alu remrand daarop geplakt. Met deze laatste velgen moet je ook niet in de bergen gaan rijden.

Zie: http://www.maatwielen.nl/uitleg.html

Groeten,

Hans

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 jun 2019 14:54

Maatwielen schreef: 04 jun 2019 10:47
Met full carbon velgen voor draadbanden moet je sowieso niet in het hooggebergte gaan rijden.

Groeten,

Hans
Beste Hans,

Wat is dit voor een flauwekul antwoord :geek: . Ik denk dat @Havana en andere hier wel een andere mening over hebben. Zelf ben ik een voorstander van hoge carbon wielen met tubes, maar dat is een heel ander verhaal.

Er zijn genoeg wielen voor draadbanden. die gewoon heel erg goed gebruikt kunnen worden in het hooggebergte ( Campagnolo Bora - Zipp Firecrest en nog meer keuzes. )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 jun 2019 15:42

Djemz schreef: 03 jun 2019 23:32 Een goedkope Chinese set carbon of een set die 3000 euro kost gaat net hetzelfde remmen hoor.

Het enige die een verschil kan maken zijn de remblokken die je gebruikt.
Dat is dus niet correct. Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil zit in remkracht en geleidelijkheid tussen verschillende carbon velgen, in droge zowel als in natte omstandigheden. Ervaring met Chineesjes, Reynolds, Roval en Enve; ze zijn hier gerangschikt in oplopende remkwaliteit, met een ZEER groot verschil tussen de uitersten.
Afbeelding

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 jun 2019 16:05

Moest ik nu 'middenklasse' wielen nodig hebben, ik zou naar dezen kijken:
https://www.bike-components.de/en/bc-or ... et-p66203/
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2019 16:09

Waar baseer je dat op Raven? (Gewoon nieuwsgierig).
Less is bore

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 jun 2019 16:15

Duitse makelij, goede feedback van Duitse 'Tour' magazine en van gebruikers, licht gewicht en redelijke prijs. Jammer van de binnenbreedte van de velg.
Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jun 2019 18:08

raven14 schreef: 04 jun 2019 16:15 ....................Jammer van de binnenbreedte van de velg.
Inner Width: 17.5 mm
De voornaamste reden om ze niet te nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2019 18:18

Kom op zeg, zo beroerd is 17.5 ook echt weer niet voor een racefiets.
Less is bore

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 jun 2019 18:42

Zijn echt goede wielen die Flechtwerk , een collega van mij heeft ze en is er super tevreden van. Qua remmen samen met hem in Limburgs heuvelland gereden - en geen gekrijs van de remmen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie