Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Klachten bij te hoog zadel

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 07 jun 2010 22:26

Hallo,

Sinds 7 weken heb ik last van een vermoeiend/lam gevoel in mijn onderbenen , het gebied rond de knieholte (kuiten en hamstrings). Het lijkt net of ik de dag ervoor de hele dag op mijn benen heb gestaan. Vooral als ik stil zit komt dit tot uiting. Als ik dan ga fietsen blijft dit gevoel hangen. Bij stevig kracht zetten wordt het meer een kriebelend gevoel.

Ik heb al bloed laten prikken bij de sportarts. Daarna nog een consult gehad en ben bij de Fysiotherapeut geweest. Zij vonden mijn bekken scheef staan en hebben deze recht gezet. De klachten zouden snel moeten verbeteren maar zijn echter blijven hangen.

Het gevoel verdwijnt soms maar komt daarna toch weer opzetten. Ik heb ook al eens 5 dagen rust gehouden maar toen bleef het gevoel toch wel aan (mijn bekken waren toen nog wel niet behandelt).

Ik dacht dat misschien mijn zadel wat te hoog stond of te ver naar voren/achteren. Het lijkt mij echter dat deze langdurige klachten niet het gevolg kunnen zijn van een verkeerde afgestelde fiets. Of kan ik toch ongelijk hebben?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 jun 2010 00:52

als je ( misschien jaren) met een scheef bekken rondgelopen of gefietst hebt ga je uit gewoonte na een tijd wschlk terug een verkeerde houding aannemen waardoor je rug overbelast wordt en dit zet zich ook op je benen. Je kunt best nog eens terug gaan voor je bekken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

menace
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2010 18:04

menace 10 jun 2010 00:19

Knoops , als ik het lees heb ik exact dezelfde klachten. Zie mijn eigen post op dit forum:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=41854

Naar mijn idee ben ik dit seizoen te snel teveel gaan fietsen. Overbelasting dus. Maw, Hart/long conditie ok, maar benen nog niet gewend aan snel en lang rondjes draaien. met wellicht ook nog een verkeerde zadelafstelling. Wat mij tegenvalt is de hersteltijd. Heb nu ook al verschillende keren fysio gehad, dat geeft verlichting maar bij inspanning komen de klachten direct terug. Ik denk dat het (tegen beter weten in!) een kwestie is van langzaam trainingsintensiteit en duur opbouwen, rustig peddelend rondjes fietsen, vooral bij lekker aangenaam weer, met wat kleine pauzes en langzaam uitbouwen. Bij pijnklachten meteen intensiteit verminderen. En wellicht is het toch ook een kwestie van instellen, ergens een halve cm omhoog, naar voren whatever. Ik heb ook weleens klachten in mijn onderrug/bekken, maar dat verklaart naar mijn mening niet deze acute klachten.
Succes in ieder geval!

Plaats reactie