nieuwe fiets pendelen Leuven - Brussel
Hallo,
ik had graag wat informatie gehad over welk type fiets ik het beste zou kunnen aankopen om dagelijks te pendelen tussen Leuven en Brussel (2x20km). Ik dacht zelf misschien aan een MTB om ook de winter door te kunnen komen, maar heb eigenlijk niet genoeg verstand van zake om daar echt een goed oordeel over te vellen.
ik had graag wat informatie gehad over welk type fiets ik het beste zou kunnen aankopen om dagelijks te pendelen tussen Leuven en Brussel (2x20km). Ik dacht zelf misschien aan een MTB om ook de winter door te kunnen komen, maar heb eigenlijk niet genoeg verstand van zake om daar echt een goed oordeel over te vellen.
Koersfiets: rijdt snelst maar moeilijk om bagage mee te nemen.
Mtb: gaat ook door koude/ijs maar met zelfde problemen als koersfiets.
Aangepaste koersfiets of mtb: lost problemen met verlichting op, heeft spatborden en bagagedrager (genaamd randoneur?)
Hoe meer toeters en bellen op de fiets hoe functioneler, maar hoe zwaarder en trager.
Uiteindelijk moet je je prioriteiten stellen.
(Bv wil je in alle weer rijden; ik pas bij ijs en sneeuw).
Zelf rijdt ik 2x15km tot bij de trein in weer en wind op een oudere stadsfiets met koersstuur (vind ik meest comfortabel).
Doe ik de 2x45km is het minimaal bagage op de koersfiets.
Walter
Mtb: gaat ook door koude/ijs maar met zelfde problemen als koersfiets.
Aangepaste koersfiets of mtb: lost problemen met verlichting op, heeft spatborden en bagagedrager (genaamd randoneur?)
Hoe meer toeters en bellen op de fiets hoe functioneler, maar hoe zwaarder en trager.
Uiteindelijk moet je je prioriteiten stellen.
(Bv wil je in alle weer rijden; ik pas bij ijs en sneeuw).
Zelf rijdt ik 2x15km tot bij de trein in weer en wind op een oudere stadsfiets met koersstuur (vind ik meest comfortabel).
Doe ik de 2x45km is het minimaal bagage op de koersfiets.
Walter
Juist, vermoedelijk moet ik een beetje beter kaderen sorry voor de onvolledige informatie.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een fiets om dus echt winter en zomer mee te fietsen. Vroeger altijd naar't school gereden (8km enkel) met een gewone stadsfiets, maar ik dacht eigenlijk dat voor een 40km per dag overstappen op iets sportievers wel zou lonen en dan monteer ik daar wel elektrische lichten op. Daarbovenop heeft FM me eigenlijk afgeraden om aan mijn stadsfiets nog veel kosten te maken.
Ik krijg al mijn bagage (kledij) wel in een rugzak (bureaujob, 's middags warme keuken) en op't werk is er eigenlijk plaats genoeg om bv een paar schoenen in een kluisje te steken.
Ik ga nog wat extra antwoorden afwachten, zodat ik een beter totaalplaatje kan vormen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een fiets om dus echt winter en zomer mee te fietsen. Vroeger altijd naar't school gereden (8km enkel) met een gewone stadsfiets, maar ik dacht eigenlijk dat voor een 40km per dag overstappen op iets sportievers wel zou lonen en dan monteer ik daar wel elektrische lichten op. Daarbovenop heeft FM me eigenlijk afgeraden om aan mijn stadsfiets nog veel kosten te maken.
Ik krijg al mijn bagage (kledij) wel in een rugzak (bureaujob, 's middags warme keuken) en op't werk is er eigenlijk plaats genoeg om bv een paar schoenen in een kluisje te steken.
Ik ga nog wat extra antwoorden afwachten, zodat ik een beter totaalplaatje kan vormen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De alomgeprezen gravelracer!
Ruimte voor bredere banden (relaxed voor de winter, relaxed voor je comfort), ruimte voor spatborden, ook wel erg fijn voor woon-werk. Check even of ze er bevestiging voor hebben.
Alternatief: Cross fiets/veldrijfiets, ook ruimte voor bredere banden en spatborden, maar een kortere/nerveuzere zit dan de gravelracer. Beide gevallen kan je zomer én winter, goed combineren, eventueel dat je je banden ergens tussen de seizoenen een keer wisselt.
Ruimte voor bredere banden (relaxed voor de winter, relaxed voor je comfort), ruimte voor spatborden, ook wel erg fijn voor woon-werk. Check even of ze er bevestiging voor hebben.
Alternatief: Cross fiets/veldrijfiets, ook ruimte voor bredere banden en spatborden, maar een kortere/nerveuzere zit dan de gravelracer. Beide gevallen kan je zomer én winter, goed combineren, eventueel dat je je banden ergens tussen de seizoenen een keer wisselt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik ken zelf de regio ook niet top als het op fietsen aankomt, maar er ligt een fietssnelweg achter de deur (na verhuis dan), dus ik vermoed wel dat dat doorgaans vlot zal bollen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Het stuk tussen Leuven en Brussel is inderdaad een prima fietssnelweg; interessanter is waar het werk in Brussel zich bevindt. Als je de hele stad nog door moet met alle kasseien en tramrails zou ik bv. een dikkere maat banden nemen (en dat beïnvloedt ook de fietskeuze) dan wanneer je helemaal in het oosten werkt. Ik neem overigens aan dat het werk in Brussel is en niet andersom.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik zou een soort fitnessbike nemen met spatborden en bagagedrager, tevens een beltaandrijving met een 11sp Alfinenaaf van Shimano. Redelijk onderhoudsvrij.
Schijfremmen om het af te maken.
Bv. Cube travel SL.....
Schijfremmen om het af te maken.
Bv. Cube travel SL.....
Vlakbij Brussel noord station, enig idee of dat dan een groot probleem is?aloisvonesterhazy schreef: ↑18 jun 2019 16:37 Het stuk tussen Leuven en Brussel is inderdaad een prima fietssnelweg; interessanter is waar het werk in Brussel zich bevindt. Als je de hele stad nog door moet met alle kasseien en tramrails zou ik bv. een dikkere maat banden nemen (en dat beïnvloedt ook de fietskeuze) dan wanneer je helemaal in het oosten werkt. Ik neem overigens aan dat het werk in Brussel is en niet andersom.