Pagina 1 van 1

Gravelbike?

Geplaatst: 27 jun 2019 01:36
door slibbe
Ik heb jaren geleden (2001) een 29-er MTB gekocht, die ik nog steeds gebruik voor ritjes van circa een uur tot 100-150 km. De fiets is reeds lang voorzien van straatbanden; ik zoek geen MTB-routes op, maar ik ben evenmin schuw voor gravel en dergelijke.
De fiets is tevens voorzien van een bevestiging voor een Bob-Yak, waarvan ik eens in de twee à drie jaar gebruik maak voor een trip van 1 à 2 weken fiets-kamperen, met dag-afstanden van 100-150 km.
Een van de prettige eigenschappen van deze combinatie vind ik dat ik niet hoef om te rijden of af te stappen als het wegdek wat minder glad wordt. De Bob-Yak (één-wielige aanhanger) is dan ideaal; soms vergeet ik gewoon dat die aan de fiets hangt.
Toen ik deze fiets kocht (circa € 750 ergens rond 2001), was mijn idee dat ik tzt wel een betere fiets zou willen hebben, maar dat is er nooit van gekomen.

De laatste tijd lees ik echter links en rechts verhalen over de zogenaamde gravelbike, een meer racefiets-achtig frame met wel de mogelijkheid van redelijk dikke banden. De montage van een Bob-Yak zou nu een eis zijn, waar het in 2001 een oplossing was.
De Bike-Packing opties die ik recent ook zie, trekken me niet aan, omdat net zoals bij een klassieke randonneur de fiets zelf zoveel zwaarder wordt. In mijn (beperkte) ervaring met fietstassen werd ik niet gelukkig van het gevaarte, terwijl ik die ervaring met de Bob-Yak niet heb.

De vraag is nu of een gravelbike een zinvolle optie zou kunnen zijn, of ik daarbij liefst gebruik zou maken van een bike-fitting sessie, en wat voor budget ik aan moet denken.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 27 jun 2019 07:24
door amclassic-fan
Ik vraag me af of je een 29er hebt, of dat het jaar wat je noemt niet klopt. In 2001 reed iedereen nog met 26inch wielen en betaalde we met guldens.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 27 jun 2019 08:41
door tom de groot
Huidige bob yak past zeker op een gravel bike is hetzelfde inbouw als een racefiets 142mm breed over het algemeen.

Ik ben zelf wel fan van een gravel bike en heb er 1 die meer in de buurt komt van een racefiets geometrie met 2 paar wielsets. 1 met Challenge gravel banden 38mm en 1 met 25mm banden. Doe gravel banden rijden overigens ook heel goed op asfalt. Ik rij ook wedstrijdjes met de gravel bike nu en dat gaat prima.

Budget ligt eraan wat je wilt een alu of een carbon? En welke afmontage.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 27 jun 2019 08:45
door scepticus
tom de groot schreef: 27 jun 2019 08:41 Huidige bob yak past zeker op een gravel bike is hetzelfde inbouw als een racefiets 142mm breed over het algemeen.
Tenzij de fiets nieuwerwetse steekassen heeft.

(Al zal Robert Axle Project dan wel een oplossing hebben)

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 27 jun 2019 10:36
door Michelheemskerk
Gravelbike!!! Zeker doen. Ik heb MTB (26”) racefiets en een gravelbike (beide 700c)de gravelbike is veruit favoriet. Op de weg, bos, gravel. Je fietst er overal mee heen. Zit is relaxter als racefiets. Tempo beter dan MTB. Ik heb “gewone” qr wielen. Daar moet je aanhanger zeker achter kunnen. Budget.. de mijne was €850 (Sonder Camino) top fiets voor dat geld. En ja je kan tot in het oneindige 😀

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 28 jun 2019 00:11
door slibbe
amclassic-fan schreef: 27 jun 2019 07:24 Ik vraag me af of je een 29er hebt, of dat het jaar wat je noemt niet klopt. In 2001 reed iedereen nog met 26inch wielen en betaalde we met guldens.
Scherp! Dan zal t 2002 zijn geweest. Ik weet in welke auto ik de fiets mee genomen heb naar de Franse Alpen, en ik heb zeker in euro's betaald.

Ik weet wel zeker dat t een 29-er is. Ik had bij een bevriende fietsenmaker een BeOne (sjiek Batavus merkje, weet niet of t nog bestaat) een Team Pro 26-inch MTB meegekregen voor een weekendje en ik vond het leuk in het bos, maar niks van het ene bos naar het andere. De fiets teruggegeven en gezegd wat ik er van vond, en toen kwamen ze met de BeOne Axigon, die maar heel kort in de BeOne collectie heeft gezeten. De fiets was langer en rustiger dan de Team Pro en reed veel beter op de weg. 28-inch velgen met zogenaamde 29-inch banden, 622-50 en zo. Dat beviel me prima.

Onderdelen waren van wisselende kwaliteit, mix van een éénvoudige Shimano en Suntour onderdelen, verende zadelpen ging steeds stuk dus na een paar vervang pennen vervangen door een vaste die dan ook heel blijft. Alle draaiende delen zijn inmiddels ééns of veelvuldig vervangen. Alleen het voorwiel en de voorvork zijn nog origineel.

Goed, uit de andere reacties begrijp ik dat een gravelbike dus zeker een optie moet zijn. Gravelbike is vast ook lichter dan mijn huidige model. Maakt met bagage niet uit, maar zonder wel natuurlijk.
Dan wel/niet bike-fitting?

En qua afmontage, tja, daarvan heb ik weinig sjoege. Wat op de huidige fiets zit is vrij simpel en doet t meestal zonder al te veel onderhoud.
Ik heb wel eens begrepen van meer ervaren vakantie-fietsers dat een geavanceerdere en beter schakelende set ook gevoeliger is voor het nalaten van poetsen. Misschien is dat nog steeds zo, misschien ook niet. In vakantie-fietser kringen is een Rohloff om die reden niet ongebruikelijk. Een Rohloff is echter zwaar en prijzig en wordt vermoedelijk niet gecombineerd met een gravelbike.

In elk geval, als ik 8 uur op de fiets heb gezeten en net een aardig plekje voor de tent heb gevonden, is mijn aandacht voor mijn avondeten veel groter dan om te poetsen aan de fiets. Daar moet de afmontage dus enigzins tegen kunnen.
De huidige fiets heeft velgremmen; toen ik deze kocht waren schijfremmen niet zo gangbaar als nu. Is dat nu volledig achterhaald voor deze toepassing of kan dat nog steeds een valide keuze zijn (voor de niet zo poets-minded fietser)?

Tenslotte materiaal frame:
het huidige frame is van aluminium. In the unlikely event ... dat ie stuk gaat, is dat lastig genoeg om een oplossing voor te vinden onderweg op vakantie. Met carbon betekent zoiets vermoedelijk een enkele reis terug naar huis per andersoortig vervoer.
Ik denk dat aluminium just fine is. En ik rij niet door Afrika waar je om die reden misschien liever een stalen frame hebt.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 28 jun 2019 00:55
door slibbe
Overigens is mijn Bob-Yak van een intussen verouderd type; het nieuwere type is niet 100% compatible met de oudere. Als het betekent dat ik een nieuwere Bob-Yak vork nodig heb, dan doe ik dat.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 28 jun 2019 07:42
door devriesman
De fiets die jij hebt is vergelijkbaar met mijn (oudere) Trek 7600. Zijn inderdaad ideale fietsen voor vakantie. Best of both worlds. 28 inch velgen. Ik heb er nu 35mm Marathon Racer op liggen. Fietst ondanks zijn leeftijd nog heerlijk.
Tegenwoordig zou je inderdaad naar een gravelracer gaan kijken. Eentje die niet al te racy gedimensioneerd is.
Er is een fiets van Decathlon voorbij gekomen deze week die volgens mij aan jouw eisen kan voldoen.

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 28 jun 2019 07:47
door devriesman

Re: Gravelbike?

Geplaatst: 05 jul 2019 09:29
door Ingefl

In vakantie-fietser kringen is een Rohloff om die reden niet ongebruikelijk. Een Rohloff is echter zwaar en prijzig en wordt vermoedelijk niet gecombineerd met een gravelbike.
Er zijn wel gravelbikes met Rohloff naaf. Kijk bij voorbeeld naar de Santos Cross Lite.

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... cross-lite

Ook met riem, dus poetsen aan het einde van de dag hoef je je echt geen zorgen over te maken. De prijs vanaf rond EUR 5600..