Sinds vorig jaar ben ik begonnen om naast woon-werk ritten wat extra ritten in het weekend op mijn fiets te maken. Ik heb bewust gekozen om dit eerst op mijn stadsfiets te doen om na te gaan of ik er na een aantal maanden nog steeds bevalt. Nu ik een jaar later steeds langere ritten maak ben ik op zoek naar een sportievere fiets voor deze ritten.
In eerste instantie ben ik vooral aan het kijken geweest naar trekking hybrides omdat deze vaak een complete aankleding hebben met spatborden, bagagedrager en verlichting. Het nadeel van deze categorie is dat veel fietsen met een geveerde voorvork zijn uitgerust. Zo heb ik op de Focus Planet 6.7 gezeten, deze fiets beviel me wel en ik weet dat er een lockout op de vering zit, maar het is wel een extra slijtage-onderdeel en het voegt extra gewicht toe op de fiets. Ook heb ik de Trek X500 getest, alleen hier zit een duidelijk mindere versnellingsgroep op.
Ook heb ik wat op dit forum rondgekeken en mede daardoor ben ik uitgekomen op de Cube Nuroad Pro FE, alleen deze lijkt amper meer verkrijgbaar, laat staat dat ik deze kan testen om te kijken of een diepere race-zit mij bevalt.
In dit segment ben ik ook de Bulls Daily Grinder 1 tegengekomen, maar deze fiets is afgemonteerd met Shimano Claris. Verder zit de achterdrager lager waardoor ik gelezen heb dat een tas mogelijk tegen de derailleur aankomt.
Naast ritten van 75-100 km in het weekend ben ik van plan om een 3-4 daagse fietsvakantie door Nederland te maken, dus dan is het handig als ik fietstassen kan bevestigen. Het budget voor de fiets zelf is €1000-1200, de kosten voor fietstassen blijven buiten beschouwing aangezien toch van plan was voor mijn woon-werk fiets een fietstas aan te schaffen (zeker ik de zomer vind ik een rugtas niet echt prettig). Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?
Hybride of toch racefiets?
Oh, er zijn nog zoveel fietsen die in je eisenpakket passen.... Er is nog zoiets als bikepacking, geen dragers nodig. Kijk eens bij Stevens. Ik weet het: soms absurde levertermijnen. En je wilt toch proefrijden op de passende maat.
De bedoeling is om vooral wat langere tochten te maken, eventueel met wat bepakking, dus in die zin is een randonneur zeker interessant. De stadsfiets gebruik ik dan alleen voor woon-werk en andere korte ritjes.
Die Trek 520 had ik nog niet gezien en is ook een optie om te overwegen.
Edit: ik zie dat de trek 520 Sora (en Alivio) onderdelen heeft, dat lijkt me toch minder dan de Tiagra op de Cube Nuroad.
Die Trek 520 had ik nog niet gezien en is ook een optie om te overwegen.
Edit: ik zie dat de trek 520 Sora (en Alivio) onderdelen heeft, dat lijkt me toch minder dan de Tiagra op de Cube Nuroad.
Toch niets met Sora en Alivio mis? Zeker 5 jaar probleemloos bij regelmatig onderhoud zonder valpartijen. Bij vervanging kwestie van tientjes.
Mijn Gazelle Medeo Plus uit 2012 is uitgerust met Alivio spullen. Nog nooit iets stuk gegaan en het schakelt net zo goed als de Ultegra spullen op mijn racefiets.
Allen bedankt al voor het overzichtje van randoneursfietsen.
Ik mis op de randoneurs dikwijks verlichting. Voor mij een verplichting.
En ik denk dat topic starter zelf moet kiezen.... . Je lijkt voldoende op de hoogte.
Misschien 1 vraag ter overweging: je wilt echt alleen de langere tochtjes blijven doen? Nooit in een groep (met andere wielertoeristen).
Walter
Ik mis op de randoneurs dikwijks verlichting. Voor mij een verplichting.
En ik denk dat topic starter zelf moet kiezen.... . Je lijkt voldoende op de hoogte.
Misschien 1 vraag ter overweging: je wilt echt alleen de langere tochtjes blijven doen? Nooit in een groep (met andere wielertoeristen).
Walter
Een toertocht rijden is wel een optie, alhoewel ik daar nog geen materiaal voor heb. Mezelf aansluiten bij een wieler- /toervereniging zie ik op dit moment niet echt zitten. Dit komt omdat ik lang niet altijd tijd heb op zaterdag- of zondagochtend, maar bijvoorbeeld later op de dag wel 3-4 uur vrij kan maken voor een rondje.
In een hogere prijsklasse ben ik nog een aantal andere randonneursfietsen tegengekomen met verlichting (of gravelbikes met aankleding ), Overzicht op een Duits blog, daarnaast ben ik de Contoura Brandmeister Randonneur tegengekomen, maar hiervan vind ik niets op de site van Contoura zelf.
In een hogere prijsklasse ben ik nog een aantal andere randonneursfietsen tegengekomen met verlichting (of gravelbikes met aankleding ), Overzicht op een Duits blog, daarnaast ben ik de Contoura Brandmeister Randonneur tegengekomen, maar hiervan vind ik niets op de site van Contoura zelf.