Bottom Bracket vast
Vandaag bezig geweest om mijn bottombracket te verwijderen. Lagers lopen niet meer, wil de volledige bottom bracket vervangen.
Nu is de linkerkant prima gelukt (met het tegen de klok in draaien).
Echter de kant van de ketting krijg ik maar niet los gedraaid (met de klok mee), het is nu zelfs zo erg dat de bottombracket aan deze kant 'dol'gedraaid is/wordt..
Heb ook tevens geprobeerd om de BB eerst een stukje 'vaster' te zetten in de hoop dat ik hem los krijg, en WD-40 heeft ook mogen baten.
De tool die ik gebruik is: https://www.rosebikes.nl/shimano-tl-fc3 ... utel-22866.
Wie o wie weet nog een tips (de bottom bracket hoeft niet heel te blijven, juist deze kant die vast zit heeft de slechte lagers ).
Nu is de linkerkant prima gelukt (met het tegen de klok in draaien).
Echter de kant van de ketting krijg ik maar niet los gedraaid (met de klok mee), het is nu zelfs zo erg dat de bottombracket aan deze kant 'dol'gedraaid is/wordt..
Heb ook tevens geprobeerd om de BB eerst een stukje 'vaster' te zetten in de hoop dat ik hem los krijg, en WD-40 heeft ook mogen baten.
De tool die ik gebruik is: https://www.rosebikes.nl/shimano-tl-fc3 ... utel-22866.
Wie o wie weet nog een tips (de bottom bracket hoeft niet heel te blijven, juist deze kant die vast zit heeft de slechte lagers ).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat heb je wel aardig gesloopt. Als je ergens een onmeunig grote bankschroef hebt, zou ik daar de cup mee klemmen en dan het frame als hefboom gebruiken.
Maar dan wel direct die bankschroef echt vastdraaien, want als het laatste minimale beetje er ook nog afgedraaid wordt kan je met een ijzerzaagje aan de gang.
Maar dan wel direct die bankschroef echt vastdraaien, want als het laatste minimale beetje er ook nog afgedraaid wordt kan je met een ijzerzaagje aan de gang.
-
- Forum-lid
STomme vraag misschien, maar weten we zeker dat het BSA is en geen ITA?
-
- Forum-lid HC
Maakt dat uit??? volgens mij helemaal niet,
De draad is toch bij beide dezelfde kant op.
Leyzyne dop erop en met draaiend bijna vastzetten op een halve mm zou ook misschien nog net lukken, vaak schiet de dop of sleutel eraf
De draad is toch bij beide dezelfde kant op.
Leyzyne dop erop en met draaiend bijna vastzetten op een halve mm zou ook misschien nog net lukken, vaak schiet de dop of sleutel eraf
..." Maakt dat uit??? volgens mij helemaal niet,
De draad is toch bij beide dezelfde kant op."....
Ja hallo, het is net de rechterzijde (kant van het tandwiel) die links of rechtse draad kan hebben.
Dus kijk eens wat er op de linkercup staat zodat we zeker weten dat het BSA is.
De draad is toch bij beide dezelfde kant op."....
Ja hallo, het is net de rechterzijde (kant van het tandwiel) die links of rechtse draad kan hebben.
Dus kijk eens wat er op de linkercup staat zodat we zeker weten dat het BSA is.
Laatst gewijzigd door Raymond62 op 01 jul 2019 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Oh echt ik dacht dat die altijd gelijk was dus aan de DS achteruit draaien
De linkerkant NDS (non drive side) is altijd gewone rechtse draad maar de rechterkant is ofwel rechtse (italiaanse schroefdraad) ofwel linkse draad (BSA).
Op de cup (als het nog leesbaar is) staat altijd aangegeven welke schroefdraad het is en meestal de richting om de cup vast te draaien.
Als er staat 1.37 X 24 dan is het BSA. Als er 36 X 24 staat dan is het Italiaanse draad.
BTW je kunt ook niet alles weten hé
Op de cup (als het nog leesbaar is) staat altijd aangegeven welke schroefdraad het is en meestal de richting om de cup vast te draaien.
Als er staat 1.37 X 24 dan is het BSA. Als er 36 X 24 staat dan is het Italiaanse draad.
BTW je kunt ook niet alles weten hé
- daniel1975
- Forum-lid HC
Is het een Pina frame?
Less is bore
Brackethuls 70mm = ITA.
De Leyzine tool heeft ook niet mogen helpen.
Het was (en is) een BSA draad. Heb hem uiteindelijk los gekregen.
Hoe vraag je je zelf nu af?
Door iets 'groffer' werk. Heb sleuven gemaakt in de bottom bracket. Vervolgens getracht om met diverse schroevendraaiers geprobeerd om hem dan los te draaien. Alle schroevendraaiers heb ik krom getrokken.
De sleuven iets groter gemaakt en vervolgens een beitel er plat in gelegd. Na enige inspanning uiteindelijk de bottom bracket los gekregen
Het was (en is) een BSA draad. Heb hem uiteindelijk los gekregen.
Hoe vraag je je zelf nu af?
Door iets 'groffer' werk. Heb sleuven gemaakt in de bottom bracket. Vervolgens getracht om met diverse schroevendraaiers geprobeerd om hem dan los te draaien. Alle schroevendraaiers heb ik krom getrokken.
De sleuven iets groter gemaakt en vervolgens een beitel er plat in gelegd. Na enige inspanning uiteindelijk de bottom bracket los gekregen