Goedemorgen,
Ik rijd sinds kort een Kona Rove NRB DL. Gekocht omdat ik hem erg comfortabel vind qua houding. Ook spreekt het me aan dat ik de fiets niet enkel op de weg hoef te gebruiken, met de juiste banden.
Momenteel zitten er 650B wielen in met WTB Horizon (47mm) banden. Het rijdt eerlijk gezegd erg lekker! Niks mis mee, maar ik vraag me af of ik met 700C wielen en 25 - 28mm banden niet toch beter af zal zijn - als ik hem enkel op het asfalt gebruik. Beter af, als in: sneller, minder moeite om een bepaald tempo vast te houden, etc.
Zijn er mensen die beide hebben getest en een definitieve keuze hebben gemaakt?
650B of 700C op de weg?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 jul 2019 10:51
Als je het heerlijk vindt, dan zou ik niets veranderen. WTB Horizon zijn natuurlijk meer bedoeld om regelmatig een onverhard pad te nemen (of beter gezegd altijd het avontuur te zoeken). Je zal met 25mm op 700c waarschijnlijk makkelijker snelheid maken en behouden op het asfalt. Last but not least (voor velen van ons): de looks van je fiets veranderen ook behoorlijk (een gravelbike met 650B en Horizon oogt dik, een gravelbike met 700c 28mm vlekjes en 25mm bandjes wat iel).
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
650B geeft zeker meer comfort, maar je moet inderdaad net dat ietsje harder duwen. Als je het belangrijker vindt om 1 of 2 km per uur sneller te rijden en af en toe je fiets wil laten bollen zonder groot snelheidsverlies, dan kan je overschakelen naar 700C.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 jul 2019 10:51
Dank voor de reacties. Ik had ergens verwacht dat de meningen veel meer zouden zijn dat 700C met smallere bandjes een stuk sneller zou zijn... Goed om te horen in ieder geval!
Bredere banden geven meer comfort. Een kleinere wieldiameter levert geen verschil op voor comfort of snelheid. Je kunt alleen andere verzetten rijden, omdat wielomtrek in de formule voor verzet zit. Het voordeel voor de fietser zit er in dat je met een kleine wieldiameter ruimte overhoud voor spatborden en bagagedragers
Smallere bandjes zijn ook sneller op asfalt, maar je moet zelf de afweging maken tussen comfort en snelheid (en inzetbaarheid, mocht je ook gravel op willen zoeken).SuperMoos2907 schreef: ↑04 jul 2019 21:54 Dank voor de reacties. Ik had ergens verwacht dat de meningen veel meer zouden zijn dat 700C met smallere bandjes een stuk sneller zou zijn... Goed om te horen in ieder geval!
Wielomtrek is denk ik vooral afhankelijk van de maat van je frame, normale wielen op een heel klein frame ziet er altijd een beetje onbeholpen uit. Andersom waarschijnlijk ook, maar dat heb ik naar mijn weten nooit in het wild gezien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
650B met dikke banden heeft volgens mij niet echt een heel andere wielomtrek dan 700C met dunne bandjes. Dus het verhaal met verzetten is niet echt aan de orde. Dit is een nog extremer voorbeeld.Nee_Nee schreef: ↑05 jul 2019 10:17 Bredere banden geven meer comfort. Een kleinere wieldiameter levert geen verschil op voor comfort of snelheid. Je kunt alleen andere verzetten rijden, omdat wielomtrek in de formule voor verzet zit. Het voordeel voor de fietser zit er in dat je met een kleine wieldiameter ruimte overhoud voor spatborden en bagagedragers
Sterker nog: 47-584 geeft een diameter van 678mm en 25-622 een berekende diameter van 672mm.aloisvonesterhazy schreef: ↑05 jul 2019 22:43
650B met dikke banden heeft volgens mij niet echt een heel andere wielomtrek dan 700C met dunne bandjes.