Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een fixed gear fiets. In eerste instantie wil ik de fiets gaan gebruiken voor woon/werk verkeer, maar uiteindelijk wil ik ook mee gaan Crit racen. Om deze reden wil ik geen oude racefiets ombouwen naar een fixed gear, omdat de geometrie minder geschikt is voor het racen.
Logischerwijs ben ik het internet aan het afstruinen wat beschikbaar is, wat goede kwaliteit is etc.
Wat zou de juiste keuze zijn? Een volledige fiets kopen en onderdelen upgraden of een frameset kopen en zelf de onderdelen uitzoeken? Ik hoef nu niet meteen de perfecte Crit race fiets te bouwen, maar wel een fiets waar ik niet te veel aan hoef te veranderen.
Budget totaal is ongeveer 1000,- euro
Fietsen waar ik nu naar kijken is bijvoorbeeld de Aventon Mataro of een Unknown. Qua frames zou het ook een Aventon kunnen zijn, maar een 8bar frame ziet er ook goed uit.
Bij de complete fietsen zie ik wel dat er bespaart wordt op de wielen en crankset. Sommige fietsen zijn ook erg zwaar, 11 kg voor een fixie is wel heftig.
Op het moment niet aan het kijken naar carbon wielen, maar fatsoenlijke lichtgewicht aluminium wielen.
Qua banden, 25 of 28? Ik neig eerder naar 28, simpelweg meer grip

Qua remmen, alleen een voorrem die makkelijk te demonteren is
iemand verdere tips? Merken waar je om heen moet lopen?
Thanks!