Wasmiddelen alternatief.
Fietskleding wassen gaat iets verder dan gewoon wassen en schoon zijn.
Aangezien fietskleding zeker de duurdere vrees ik gebruik maken van speciale vezels met specifieke functies is mi. een gewoon wasmiddel niet toereikend en kan de specifieke werken van die kleding wel eens teniet doen.
Nu is er wel speciale wasmiddel al dan niet van de fabrikante van de fietskleding zelf, maar da's nogal prijzig mi. bv. 300 ml voor 11 á 12 euries.
Zijn er alternatieven - ja, dat weet ik wel zeker - , maar een die de werking van de vezels/kleding niet teniet doen.
Mijn vraag is dus niet hoe kan ik mijn fietskleding schoon krijgen, maar speciaal gericht op werking (ademen, stretch etc, etc) van de kleding.
Ik lees het graag.
Aangezien fietskleding zeker de duurdere vrees ik gebruik maken van speciale vezels met specifieke functies is mi. een gewoon wasmiddel niet toereikend en kan de specifieke werken van die kleding wel eens teniet doen.
Nu is er wel speciale wasmiddel al dan niet van de fabrikante van de fietskleding zelf, maar da's nogal prijzig mi. bv. 300 ml voor 11 á 12 euries.
Zijn er alternatieven - ja, dat weet ik wel zeker - , maar een die de werking van de vezels/kleding niet teniet doen.
Mijn vraag is dus niet hoe kan ik mijn fietskleding schoon krijgen, maar speciaal gericht op werking (ademen, stretch etc, etc) van de kleding.
Ik lees het graag.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Koop gewoon een wasmiddel voor de fijne was. Doe ik ook jaren.
En om de zoveel jaar een nieuw shirt kopen maakt het dragen ook afwisselend;-)
En om de zoveel jaar een nieuw shirt kopen maakt het dragen ook afwisselend;-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Een beperkte hoeveelheid fijnwasmiddel en goed naspoelen zou genoeg moeten zijn.
De meeste fabrikanten geven aan dat het beter is geen wasverzachter te gebruiken. Wasverzachter zou de ademende werking van bv. Gore-tex kleding verminderen. Als het gaat om de stretch van fietsbroeken, hang die niet de hele dag in de volle zon te drogen. De invloed van de zon is schadelijker voor een stof dan wassen.
Los van welk wasmiddel je gebruikt is het van belang sportkleding zo snel mogelijk na gebruik te wassen . Hoe langer het bezweet in de wasmand ligt, hoe langer bacteriën de kans krijgen zich te ontwikkelen.
De meeste fabrikanten geven aan dat het beter is geen wasverzachter te gebruiken. Wasverzachter zou de ademende werking van bv. Gore-tex kleding verminderen. Als het gaat om de stretch van fietsbroeken, hang die niet de hele dag in de volle zon te drogen. De invloed van de zon is schadelijker voor een stof dan wassen.
Los van welk wasmiddel je gebruikt is het van belang sportkleding zo snel mogelijk na gebruik te wassen . Hoe langer het bezweet in de wasmand ligt, hoe langer bacteriën de kans krijgen zich te ontwikkelen.
-
- Forum-lid
Wat een flauwekul. Gewoon direct in de wasmachine na het fietsen op een kort programma. Let op met dat je niet te veel sop gebruikt. Anders begint het zo te schuimen als je een keertje in de regen rijdt.
Ik gebruik Neutral fijnwas op 30-40 graden in de wasmachine op een normaal programma.
Geen wasverzachter idd, dat gaat opden duur kriebelen. Daarna laat ik het gewoon op zolder op een droogrek drogen, inderdaad niet direct in de zon. Werkt prima.
Geen wasverzachter idd, dat gaat opden duur kriebelen. Daarna laat ik het gewoon op zolder op een droogrek drogen, inderdaad niet direct in de zon. Werkt prima.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
Nou moest ik toch drie keer kijken alvorens ik doorhad dat ik niet op het Libelle forum zat.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Is het niet zo dat speciale wasmiddelen (zoals bv. de assos activewear cleanser) ook een antibacteriele werking op lage temperaturen(30 graden) bieden?
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij is het hele antibacteriele gedoe schromelijk overdreven, je gaat toch geen open hart chirurgie bedrijven in je fietskleding?
Als je je handen op 30 graden wast zijn ze over het algemeen schoon genoeg, waarom zou dat met fietskleding anders zijn...
Als je je handen op 30 graden wast zijn ze over het algemeen schoon genoeg, waarom zou dat met fietskleding anders zijn...
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Ik mis volgens mij ook iets. Mijn fietskleding gaat altijd gewoon met de rest van de was mee, op 40 graden. Geen speciaal wasmiddel of iets dergelijks. Nog nooit ergens last van gehad.