Velglint, welke breedte?
Ik ben op zoek naar nieuw velglint voor mijn DT Swiss R522db velgen. Volgens mij zijn dit OEM velgen die enkel aan BMC geleverd zijn want ik kan nergens specificaties vinden.
De interne breedte is 18mm. Op dit moment heb ik er zo'n plastic lint van Schwalbe in liggen van 20mm breed.
Na veelvuldig wisselen tussen gewone banden en indoorbanden is dit gaan verschuiven en na een half jaar al onbruikbaar geworden. Gewoon plaklint lijkt me beter geschikt, maar ik weet niet welke breedte ik moet nemen. Suggesties voor een bepaald type lint zijn ook welkom. Het volgende van Schwalbe lijkt me wel iets, maar het mag altijd goedkoper, tubeless is niet nodig.
Stoffen lint heeft niet mijn voorkeur. Dat zat oorspronkelijk op mijn velg maar is al snel beginnen opkrullen aan de zijkant.
De interne breedte is 18mm. Op dit moment heb ik er zo'n plastic lint van Schwalbe in liggen van 20mm breed.
Na veelvuldig wisselen tussen gewone banden en indoorbanden is dit gaan verschuiven en na een half jaar al onbruikbaar geworden. Gewoon plaklint lijkt me beter geschikt, maar ik weet niet welke breedte ik moet nemen. Suggesties voor een bepaald type lint zijn ook welkom. Het volgende van Schwalbe lijkt me wel iets, maar het mag altijd goedkoper, tubeless is niet nodig.
Stoffen lint heeft niet mijn voorkeur. Dat zat oorspronkelijk op mijn velg maar is al snel beginnen opkrullen aan de zijkant.
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016
Mijn advies: Stan's Notubes Yellow tape in 19mm. Het plakt ook na 10 jaar nog heel goed. Goed strak trekken bij het aanbrengen en meteen erna band erin en hard oppompen. Mooi strak resultaat. 5 gram per wiel.
Inderdaad.... Ik heb pas nog twee rollen 19mm gekocht, misschien tijdelijk uit de collectie.
Een yellow tape klone van Tune in 18mm: https://www.bike-components.de/en/tune/ ... 28-p57450/
Een yellow tape klone van Tune in 18mm: https://www.bike-components.de/en/tune/ ... 28-p57450/
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Dat gaat op een racevelg echt niet goed.
Je ziet het wel eens bij de doe-het-zelver-gelegenheidsfietser en dan merk je dat:
- Met hoge druk gaat je binnenband in het nippelgat.
- De lijm is niet bestand tegen hoge temperaturen.
- De tape gaat verschuiven.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Inderdaad: hoge temperatuur --> band in nippelgat --> klapband in afdaling (remmen) --> tandarts of erger: goedkoop is duurkoop.
NOOIT plakband gebruiken als velglint. NOOIT!
Bedankt voor de tips. Die Tesa tape leek wel interessant, maar is nergens per stuk te krijgen buiten eBay vanuit de UK waarbij de verzendkosten en levertijd serieus oplopen. Ik heb dan maar de Tune versie besteld in 20mm breed.
Ik zag toevallig op de detailpagina van mijn andere wielen dat deze tape van 23mm hebben bij een velgbreedte van 20mm intern. Vandaar dat ik toch iets breder heb gekozen dan 18mm zodat het volledige velgbed bedekt is. 21mm had dus bij nader inzien misschien ook wel gepast.
Ik zag toevallig op de detailpagina van mijn andere wielen dat deze tape van 23mm hebben bij een velgbreedte van 20mm intern. Vandaar dat ik toch iets breder heb gekozen dan 18mm zodat het volledige velgbed bedekt is. 21mm had dus bij nader inzien misschien ook wel gepast.
BMC Roadmachine 02 2020