Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Orbea, Bianchi of Specialized

wossie
Forum-lid

wossie 03 jun 2010 22:57

Ik ben een beginnend fietser en ben nu een tijdje aan het fietsen op een oude batuvus met de versnellinghendels nog gewoon op de stang. Het bevalt mij echter uitermate goed dat ik aan het orienteren ben om een nieuwe fiets te kopen. Mijn max bedrag is ongeveer 1000 a 1100 euro. Zelf ben ik 1.80 m. Ik ben bij verschillende zaken wezen kijken en diverse merken gezien. Volgens de ene verkoper kun je beter een goed frame kopen met een iets mindere set (tiagra)erop dan een goedkoop frame met een dure set erop (Ultegra). Terwijl een andere verkoper het andersom zegt. Ik heb nu begrepen dat de mindere merken frames Sensa en Bulls zijn, hierna komen de Bergamont, Cube en Harrier. Daarboven heb je dan de Orbea, Bianchi en Specialized. Klopt dit?
Ik ben van plan om 2 keer in de week 1,5 uur en 1x per week 3 uur te gaan fietsen. Wat zou voor mij een goede keus zijn.

prjz
Forum-lid

prjz 03 jun 2010 23:01

Nou zo kun je nog meer opsommingen maken.
Ik zou qua onderdelen inderdaad kiezen voor degelijk en betrouwbaar: Dan kom je bijvoorbeeld bij Shimano 105 uit.

Verder zijn de wielen belangrijk,maar daarover zou ik apart het forum om raad vragen als je een voorselectie hebt gemaakt.

De frames in jouw prijsklasse met deze groep zullen elkaar niet veel ontlopen.
prj

rennsport
Forum-lid

rennsport 03 jun 2010 23:12

Wat even belangrijk is het volgende:

Minder is niet slecht, dit geldt voor zowel frames als afwerking (componenten).

Een 2e punt is bijvoorbeeld dat een duurdere groep niet per se duurzamer is dan een goedkopere groep. Bovendien als je bij een duurdere groep een onderdeel moet vervangen ben je ook weer duurder uit.

De FAQ is ook altijd interessant om even door te lezen.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35916

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 03 jun 2010 23:15

een specialized fiets in dezelfde prijsklasse als een sensa fiets is gewoon minder goed dan de sensa fiets. Dus in dat geval zou ik zeggen dat Sensa hoger staat dan specialized

jvdh
Forum-lid

jvdh 04 jun 2010 00:18

Voor mij is de uitstraling van de fiets en het gevoel bij een merk heel belangrijk. Ikzelf zal dus altijd een Wilier/ Orbea/ Bianchi boven een Bulls of Sensa prefereren. Ook al zijn misschien niets slechter of zelfs iets beter in de instapmodellen. Mijn advies is een mooi frame, een goed gevoel en een redelijke afmontage (kan best voor <900E) en later misschien upgraden. Overstappen van een stalen ros op een Tiagra is echt al voldoende, tenzij je misschien direct 10.000 km/ jaar gaat fietsen?

optico
Forum-lid

optico 04 jun 2010 10:59

De basis moet goed zijn. Ik zou juist voor een "goed" frame kiezen. Wat "goed" is blijft voor iedereen anders, maar ik ben uitermate tevreden over de geometrie van specialized. Het stuurt goed en stijf maar toch vrij comfortable. Mochten er onderdelen gaan versluiten dan kun je altijd nog overwegen om te upgraden.
De opmerking over de wielen is een goede. Let hierop en zorg dat dit niet een setje no-names is met slechte banden, dat is zonde van een goed frame.

Om het zoeken makkelijker te maken zou ik me ook oreinteren op merken en segmenten maar voor deze prijs zou ik ook kijken naar over jarige modellen! Dan krijg je gewoon meer waar voor je geld en honderd euro verschil in deze prijs klasse is een heel groot verschil. Dus goed het internet en fietsenmakers afstruinen om een goede deal te krijgen.

Succes en plezier bij het uizoeken.

P.S.
Ik wil het je niet moeilijker maken maar Canyon, Stevens, Focus maken ook redelijke frames en hier zijn ook vollop overjarige modellen van te krijgen.
Loeki Pro

dario
Forum-lid

dario 04 jun 2010 12:06

Mogelijke optie binnen jouw budget: een Bulls Harrier of Desert Falcon, en dan heb je nog geld over voor een beter paar wielen dan die er standaard onder staan. Bulls is prima qua prijs-kwaliteit.

Overigens is de keuze tussen beter kader met goedkopere afmontage of vice versa nogal arbitrair. Mij lijkt het zinvolst als beide mooi in evenwicht zijn - tenzij je op termijn wil gaan upgraden natuurlijk.

Los daarvan, als het tussen de drie door jou genoemde merken moet gaan, zou mijn rangorde volgens (subjectieve) voorkeur zijn: 1 Bianchi, 2 Orbea en 3 Specialized. Maar objectief genomen maken ze gewoon alle drie goede fietsen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

gijs01
Forum-lid

gijs01 06 jun 2010 00:12

Ik zou voor de Bianchi gaan met campagnolo Centaur erop. De mooiste van de drie en ze fietsen heerlijk.

Reden: ethetica, die Bulls Sensa fietsen vind ik echt niet mooi
Camerig is prachtig!

Plaats reactie