Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

onderrug en nek

harmen2
Forum-lid

harmen2 03 jun 2010 13:39

Ik heb sinds 2 weken een racefiets en probeer nu de juiste afstellingen te krijgen.

Bij het fietsen merk ik na 10 a 15 km een pijn in mijn onderrug en soms in mijn nek. Zijn deze pijnen normaal in het begin dat je lichaam nog ergens aan moet wennen of moet ik hier wat mee?

nog even de basis: - Hoe kan ik mijn zadelhoogte goed afstellen en wanneer moet ik het zadel naar voren of achteren zetten?
- Hoe bepaal ik stuur hoogte ten opzichte van mijn zadel?

Groeten Harmen (een beginner)

leenpol
Forum-lid

leenpol 03 jun 2010 14:16

Harmen2 schreef: nog even de basis: - Hoe kan ik mijn zadelhoogte goed afstellen en wanneer moet ik het zadel naar voren of achteren zetten?
- Hoe bepaal ik stuur hoogte ten opzichte van mijn zadel?

Over deze onderwerpen zijn inmiddels vele pagina's geschreven. Ook op dit forum. Gooi de zoekfunctie eens in de strijd. Verder is er ook verder op het internet veel over te vinden. Zoeken op zadelhoogte / setback en je kunt weer even vooruit.
Succes.
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple

nagtie
Forum-lid

nagtie 05 jun 2010 19:47

Last van je nek/onderug klinkt als een te korte onderbuis. Al met ben ik geen expert, maar lijkt er op alof je te bol zit en dan te ver omhoog moet kijken??

Ik had dat ook, maar dat was op een vele te kleine fiets. Als je frame maat zeker weten goed is, dan kun je evt wat langere stuurpen nemen, zadel wat naar achteren en zo.

peter1981
Forum-lid

peter1981 06 jun 2010 04:37

Doe eens een fietsmeting dan weet je meer over de maten die idiaal zijn voor je
fit4cycling.nl hier in Limburg heeft mij een uitgebreide meeting gedaan en dat scheelt wel moet ik zeggen.
Niet dat ik nu fout op de fiets zat maar zit wel beter op de fiets nu resultaat was dan ook dat mijn toenmalige Granville ca 2 cm te kort was
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 06 jun 2010 12:56

als je je racefiets pas 2 weken hebt kan het ook ff wennen zijn hoor.
een racefiets heeft een totaal andere zit dan een stadsfiets namelijk...
accepteren kun je leren!

harmen2
Forum-lid

harmen2 07 jun 2010 11:12

Dank voor reacties,

Ik ga het de komende tijd even aankijken, misschien eens iets veranderen met zadel/ stuur en dan hopen dat het minder wordt/ over gaat.

Groeten Harmen

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 08 jun 2010 10:12

Ik heb nu ook een maand een racefiets en qua houding moet ik nu nog wel wennen op lange afstanden.
Stijve armen/schouders, vermoeide nek. Naar mijn inziens wennen aan de houding. Hetzelfde als zadelpijn...heerlijk gevoel.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

harmen2
Forum-lid

harmen2 08 jun 2010 10:16

en hebben jullie wel eens last van een 'slaap' zak?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 jun 2010 10:48

haha, ik hoor van mannelijke fietsers vaker dat ze last van slapende onderdelen hebben, als het alleen je zak is, zit je nog goed :)

Anyway, toen ik net op de fiets zat moesetn mijn nek, shouders en rug ook erg wennen, zoals al eerder gezegd, zeker weten dat de maten goed zijn helpt en daarna is het gewenning, de oude pijntjes heb ik niet meer, tegenwoordig zijn er nieuwe andere pijntjes.... en zo blijf ik bezig, maar ja alles voor de fiets heh.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

saki
Forum-lid

saki 08 jun 2010 11:29

Harmen2 schreef:en hebben jullie wel eens last van een 'slaap' zak?

Een zadel met een uitsparing in het midden zou de bloedsomloop verbeteren en dit probleem tegengaan. Ook kan het helpen je zadelpunt iets meer naar beneden te richten.

Lastig probleem en waarschijnlijk niet al te goed voor het nageslacht..

campasuper
Forum-lid

campasuper 09 jun 2010 20:34

Een uitsparing helpt niet altijd, soms komen er velletjes klem te zitten en dan wordt het er niet beter op ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

harmen2
Forum-lid

harmen2 11 jun 2010 09:39

campa=super schreef:

Een uitsparing helpt niet altijd, soms komen er velletjes klem te zitten en dan wordt het er niet beter op ...

Wel eens mee gemaakt dan? als je een goede broek met zeem hebt, kan het toch haast niet gebeuren?

Plaats reactie