Pagina 1 van 1

GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 08:14
door MarkVeenstra
Geen nieuwe technieken an sich, en in principe is het gewoon een feits met voorvork, achtervork, 2 wielen een stuur, zadel en aandrijflijn. Maar toch is het vrij radicaal ogend.

Zou dit echt de geclaimde 2 a 3% aerodynamische winst opleveren?
disclaimer, ik heb nog niet de tijd genomen de youtube video erbij te kijken.

https://cyclingtips.com/2019/11/a-deep- ... dn0AKN-u9s

Afbeelding

Afbeelding

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 08:27
door rikkert
De vorken staan zo wijd uit om de wervelingen tussen vork en wiel te beperken. Gok ik. Op het eerste gezicht kan ik me daar wel een voorstelling bij maken.

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 08:40
door thestudent
Mwah t zal allemaal wel weer meevallen met de winst. Ook is het nou niet een mooie fiets.

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 08:47
door canyon81
rikkert schreef: 20 nov 2019 08:27 De vorken staan zo wijd uit om de wervelingen tussen vork en wiel te beperken. Gok ik. Op het eerste gezicht kan ik me daar wel een voorstelling bij maken.
Niet helemaal waar: de wijde voorvork is bedoeld om te windstromen naar de benen toe beter de geleiden. De wijd uitstaande achtervork en hoge aansluiting op de zitbuis is bedoeld om de 'drag' achter de benen van de fietser te reduceren. Zo staan voorvork, benen en achtervork meer in 1 lijn en zo denken ze aerodynamische winst te boeken.

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 11:16
door baron062
Plus het verlagen van het frontaaloppervlak doordat se vorken in lijn met de benen zitten.

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 11:28
door havana
Waar is de esthetische commissie van de UCI als je 'm nodig hebt.... :? :?: :roll:

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 13:01
door Nee_Nee
MarkVeenstra schreef: 20 nov 2019 08:14 Geen nieuwe technieken an sich, en in principe is het gewoon een feits met voorvork, achtervork, 2 wielen een stuur, zadel en aandrijflijn. Maar toch is het vrij radicaal ogend.

Zou dit echt de geclaimde 2 a 3% aerodynamische winst opleveren?
Ik mag aannemen dat het goed getest is, dus die winst zal het hopelijk opleveren. Mooi is anders. Ik hoef hem niet. Doe mij maar een stalen Reynolds baanfiets voor onder de kerstboom

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 20 nov 2019 15:56
door PietH
Lijkt me best link in het gedrang tijdens sommige baannummers, je haakt zo je stuur in die brede achterkant.

Re: GB nieuwe baanfiets

Geplaatst: 21 nov 2019 10:58
door Nee_Nee
Daar heb je wel een punt te pakken. Het begrip in het wiel rijden krijgt hier wel een andere betekenis met zo'n dranghek ervoor. Maar misschien is dat wel de bedoeling, stiekem