Sinds vorig jaar gebruik ik een Elite Qubo Smart trainer om kennis te maken met Zwift. Hartstikke leuk, ik wil nu graag upgraden naar een iets betere trainer.
De Qubo is qua verbinding prima, kalibreren is lastig (heb zelf geen powermeter). Het is dus een beetje gissen hoe je hem instelt. Met trail en error heb ik dat nu redelijk voor elkaar (in het begin reed ik Gesink eraf op de Alp, dat red ik nu echt niet meer
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Wat zoek ik?
- een iets steviger trainer dan de Qubo.
- zo weinig mogelijk gedoe met kalibreren, zo nauwkeurig mogelijk qua wattage.
- direct drive (geen slippend wiel meer).
- max wattage is niet belangrijk, Sprinttraining doe ik niet, dus mijn max komt niet snel boven de 500 watt.
- niet te duur, het is voor erbij. Een NEO of iets dergelijks is geen optie.
- weinig vertraging tussen laptop en trainer.
Ik heb wat research gedaan en kom op de volgende opties...
Tacx Flux (de oude)
Te koop bij Mantel voor 489,- euro
Tacx Flux S
Rond de 599,-
Elite Direto X
Te koop bij o.a. 12go voor 669,-
Wahoo Kickr Core
779,- bij Futurum
Tacx Flux 2
799 bij diverse online winkels
Ik heb het idee dat de 'oude' Tacx Flux voor mij al echt een goede upgrade is en ook een mooie deal voor een directdrive trainer. De Tacx Flux S is niet echt een upgrade tov de 'oude' Flux, dus die valt af vanwege de hogere prijs.
De Elite Direto X vind ik interessant vanwege de ingebouwde power meter. Dat is een nog een stukje nauwkeuriger en wellicht ook makkelijker te kalibreren. Hij is wel 180 euro duurder. Vraag is of dat het waard is.
De Kickr is een stuk duurder nog weer dan de DiretoX, Is dat het geld waard? De Tacx Flux 2 heeft eigenlijk geen voordelen t.o.v. de Kickr. Die valt dus af.
Wie heeft er aanvullingen/adviezen t.a.v. mijn redenering? Bestel ik de Flux of de DiretoX of wordt het toch nog anders? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën op dit punt.