Speling balhoofd
Hallo iedereen
Ik krijg continu opnieuw speling op mijn balhoofd. Na ongeveer 1 week komt de speling telkens opnieuw terug.
Ik heb al veel geprobeerd: nieuwe lagers geplaatst, microspacers, nieuwe topcap... maar niets helpt.
Wat raar is, is dat wanneer ik de stuurpen losdraai om de speling eraf te halen, de speling verdwijnt...
Weet iemand iets wat ik nog kan doen? Of waar ik op moet letten?
Bedankt!
Ik krijg continu opnieuw speling op mijn balhoofd. Na ongeveer 1 week komt de speling telkens opnieuw terug.
Ik heb al veel geprobeerd: nieuwe lagers geplaatst, microspacers, nieuwe topcap... maar niets helpt.
Wat raar is, is dat wanneer ik de stuurpen losdraai om de speling eraf te halen, de speling verdwijnt...
Weet iemand iets wat ik nog kan doen? Of waar ik op moet letten?
Bedankt!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Is je vorkbuis misschien net ietsje te lang ?
Probeer eens een extra spacer op je stuurpen te plaatsen, dan kan de topcap zeker niet meer tegen de vorkbuis komen.
Probeer eens een extra spacer op je stuurpen te plaatsen, dan kan de topcap zeker niet meer tegen de vorkbuis komen.
En/of de vorm van de topcap zodanig dat ie de stermoer/expander raakt. Of zet die wat lager.
Overigens de spacer waar @dwangarbeider het over heeft moet op de vorkbuis, niet op de stuurpen (hoe zou dat ook moeten?)
Overigens de spacer waar @dwangarbeider het over heeft moet op de vorkbuis, niet op de stuurpen (hoe zou dat ook moeten?)
Speling op een balhoofd kan diverse oorzaken hebben:
1-de vorkpijp is te lang en de topcap kan de lagers niet goed voorspannen.
Is hier niet aan de orde, want het duurt een tijdje voor er speling komt...
2 -De expander of stermoer , waarin de spanbout zit , zit niet goed vast.
De meest waarschijnlijke oorzaak in dit geval
Verder zijn er nog wat dingetjes die wel invloed kunnen hebben:
Lagers die zich zetten in de zittingen of frame, een vorkconus die niet goed op z'n plek zat , een centreerring die niet goed zit bij montage, slijtage der lagers.
Of een stuurpen al dan niet vast zit, laat staan vastgetrokken met een momentsleutel, heeft geen invloed op de voorspanning of speling.
1-de vorkpijp is te lang en de topcap kan de lagers niet goed voorspannen.
Is hier niet aan de orde, want het duurt een tijdje voor er speling komt...
2 -De expander of stermoer , waarin de spanbout zit , zit niet goed vast.
De meest waarschijnlijke oorzaak in dit geval
Verder zijn er nog wat dingetjes die wel invloed kunnen hebben:
Lagers die zich zetten in de zittingen of frame, een vorkconus die niet goed op z'n plek zat , een centreerring die niet goed zit bij montage, slijtage der lagers.
Of een stuurpen al dan niet vast zit, laat staan vastgetrokken met een momentsleutel, heeft geen invloed op de voorspanning of speling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Dat kun je in elk geval eenvoudig controleren door een revetje (ringetje) op de bout te doen en dan aandraaien.
Als je hem dan niet dicht krijgt weet je dat hij iets dieper moet.
Als je hem dan niet dicht krijgt weet je dat hij iets dieper moet.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Nee ,er moet dan een extra spacer(tje) onder of boven de stuurpen, niet onder de bout ...
Ahead is een wel heel simpel systeem, maar toch nog niet begrepen door sommigen.
Ahead is een wel heel simpel systeem, maar toch nog niet begrepen door sommigen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb eens een barst gehad in het frame waar de onderste lager zit van het balhoofd.
Dat gaf ook die ervaring; alles zit mooi vast en na een paar ritjes zat het weer losser. Je zette het terug vast en dan weer later een niet vast balhoofd. Maar uiteindelijk dus de scheur gevonden die vermoedelijk iedere keer groter werd.
En ook eens gehad dat de expander idd omhoog was gekomen in een carbon vork waardoor idd topcap en expander elkaar raken. Eventueel lijkt het dan ok; maar na een paar meter fietsen merk je snel dat het niet klopt.
Om te testen of er een probleem is met expander of topcap die elkaar raken (of topcap die die vork raakt: draai de topcap eens wat harder aan. Er moet een punt zijn waarop de lagers stroef gaan lopen door te veel spanning. Als dat gebeurt dan wil dat zeggen dat de lagers goed onder druk gezet kunnen worden en dat de opbouw correct is.
Walter
Dat gaf ook die ervaring; alles zit mooi vast en na een paar ritjes zat het weer losser. Je zette het terug vast en dan weer later een niet vast balhoofd. Maar uiteindelijk dus de scheur gevonden die vermoedelijk iedere keer groter werd.
En ook eens gehad dat de expander idd omhoog was gekomen in een carbon vork waardoor idd topcap en expander elkaar raken. Eventueel lijkt het dan ok; maar na een paar meter fietsen merk je snel dat het niet klopt.
Om te testen of er een probleem is met expander of topcap die elkaar raken (of topcap die die vork raakt: draai de topcap eens wat harder aan. Er moet een punt zijn waarop de lagers stroef gaan lopen door te veel spanning. Als dat gebeurt dan wil dat zeggen dat de lagers goed onder druk gezet kunnen worden en dat de opbouw correct is.
Walter
Loszitten van de expander is niet de oorzaak van latere speling. De expander en bout zijn voor het afstellen. Voor het fixeren dient de stuurpen vast genoeg gedraaid te worden.
Er hoort ook geen vet tussen vorkbuis en stuurpen te zitten.
I.g.v. een carbon vorkbuis misschien wat carbonpasta?
Er hoort ook geen vet tussen vorkbuis en stuurpen te zitten.
I.g.v. een carbon vorkbuis misschien wat carbonpasta?