verwijderen trapas
Ik ben vandaag (misschien iets te) enthousiast begonnen aan het ombouwen van m'n fiets naar een elektrische versie, met behulp van een Bafang doe-het-zelf pakket.
Nu loop ik al vrij snel tegen een uitdaging aan.. de trappers heb ik eraf gekregen, maar nu wil ik de trapas eruit krijgen. Ik had verwacht dit met zo'n stervormig insteeksleutel er uit te kunnen krijgen, maar ik zie aan beide kanten een zwarte plastic dop (zie foto hieronder).
Ik heb 'm geprobeerd met een tang los te krijgen, maar merkte al snel dat de rand hierdoor gelijk beschadigde. Met dit fotootje even langs de fietsenmaker gegaan, volgens hem is dit een systeem dat al meer dan 15 jaar niet meer gebruikt werd.. Hij kon voor 80 euro wel een sleutel bestellen, maar die heb ik inmiddels zelf al online gevonden: https://www.internet-bikes.com/214937-s ... olo-zwart/
Helaas komt die pas dinsdag, dus tot die tijd staat het even stil. Nu las ik online dat zelfs met sleutel deze doppen soms moeilijk losgaan. Voor de Bafang motor is het voor zover ik kan zien minder van belang dat het schroefdraad in het frame intact blijft, dus zou ik eventueel ook met enig geweld de trapas eruit kunnen krijgen?
Hopelijk zijn er hier mensen die met mee willen denken. Alvast bedankt
Nu loop ik al vrij snel tegen een uitdaging aan.. de trappers heb ik eraf gekregen, maar nu wil ik de trapas eruit krijgen. Ik had verwacht dit met zo'n stervormig insteeksleutel er uit te kunnen krijgen, maar ik zie aan beide kanten een zwarte plastic dop (zie foto hieronder).
Ik heb 'm geprobeerd met een tang los te krijgen, maar merkte al snel dat de rand hierdoor gelijk beschadigde. Met dit fotootje even langs de fietsenmaker gegaan, volgens hem is dit een systeem dat al meer dan 15 jaar niet meer gebruikt werd.. Hij kon voor 80 euro wel een sleutel bestellen, maar die heb ik inmiddels zelf al online gevonden: https://www.internet-bikes.com/214937-s ... olo-zwart/
Helaas komt die pas dinsdag, dus tot die tijd staat het even stil. Nu las ik online dat zelfs met sleutel deze doppen soms moeilijk losgaan. Voor de Bafang motor is het voor zover ik kan zien minder van belang dat het schroefdraad in het frame intact blijft, dus zou ik eventueel ook met enig geweld de trapas eruit kunnen krijgen?
Hopelijk zijn er hier mensen die met mee willen denken. Alvast bedankt
1. Dit is geen campagnolo.... 2. Dit lijkt ook niet op een bracket met BSA-schroefdraad, (trouwens dan moet je wel de goede kant opdraaien...), maar een inslag trapas, denk ik. En die bestaan gewoon nog altijd. Voor cheapo fietsen. Eruit slaan is de enige methode, want er is geen schroefdraad. Als dit de linkerkant is, dan hierop met een moker slaan. Meet het bracket eens op.
Maak het gebied eens schoon, dan kun je (en wij) wat lezen. Schoon werken!
een stervormig insteeksleutel...? ..ben benieuwd!
Maak het gebied eens schoon, dan kun je (en wij) wat lezen. Schoon werken!
een stervormig insteeksleutel...? ..ben benieuwd!
Ook met de goede sleutel sloop je meestal het plastic. Ik heb het ooit is aan een fietsenmaker gevraagd want ik had deze ook op mijn fiets zitten. Hij gaf aan ze meestal uit te boren. Hoe weet ik niet. Want grote kans op beschadiging van het schroefdraad.
Gr Roos
Gewoon eruit rammen, evt een brander gebruiken om het plastic te smelten en het makkelijker te maken.
Moet je wel het draad opnieuw tappen. Ff langs de FM gaan is zo gebeurd.
Die trapas bij dat doe het zelf pakket is wel de juiste maat?
Op werk hebben we hier gewoon een sleutel voor, snap niet dat die FM dat niet heeft.
Dit is geen inslag volgens mij, Die hebben normaal volledig ronde cups zonder inkepingen.
Moet je wel het draad opnieuw tappen. Ff langs de FM gaan is zo gebeurd.
Die trapas bij dat doe het zelf pakket is wel de juiste maat?
Op werk hebben we hier gewoon een sleutel voor, snap niet dat die FM dat niet heeft.
Dit is geen inslag volgens mij, Die hebben normaal volledig ronde cups zonder inkepingen.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force
Als er een passende sleutel (daar lijkt het toch wel op...) onderweg is , is het natuurlijk kolder om hem eruit proberen te rammen, gewoon wachten dus.
Voordeel van plastic cups is dat ze niet vastrotten...
Voordeel van plastic cups is dat ze niet vastrotten...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bedankt voor de reacties tot zo ver.
Er staat inderdaad 1.37 (x24?) op. En verder Made in Slovakia en een logo wat ik niet goed kan lezen.
En tenslotte een pijl in de draairichting, dus ik ga er daarom inderdaad vanuit dat het schroefdraad heeft en geen inslag.
Ik ga er ook even vanuit dat ik straks tegen de richting van de pijl in moet losdraaien.
@klimmer.. ik ging uit van Campagnolo omdat die compatible schijnen te zijn met FAG en die vind ik best lijken op wat ik op mijn fiets zie:
Maar goed, ik ga proberen of de tool past, en mocht dat niet zo zijn (of ik draai de boel kapot) dan ga ik wel met brander, schroevendraaiers, etc aan de slag...
Voor de Bafang is het schroefdraad niet nodig, het is zeg maar een buis die je door het frame heen schuift en aan de andere kant vastzet.
Er staat inderdaad 1.37 (x24?) op. En verder Made in Slovakia en een logo wat ik niet goed kan lezen.
En tenslotte een pijl in de draairichting, dus ik ga er daarom inderdaad vanuit dat het schroefdraad heeft en geen inslag.
Ik ga er ook even vanuit dat ik straks tegen de richting van de pijl in moet losdraaien.
@klimmer.. ik ging uit van Campagnolo omdat die compatible schijnen te zijn met FAG en die vind ik best lijken op wat ik op mijn fiets zie:
Maar goed, ik ga proberen of de tool past, en mocht dat niet zo zijn (of ik draai de boel kapot) dan ga ik wel met brander, schroevendraaiers, etc aan de slag...
Voor de Bafang is het schroefdraad niet nodig, het is zeg maar een buis die je door het frame heen schuift en aan de andere kant vastzet.
Zo te zien inderdaad geschikt voor FAG trapassen: https://www.messingschlager.com/en/prod ... ch_a881008
ALS het nog los gaat.... Dikwijls breken stukken van de nokken af tot je nog een mooie ronde cup overhoudt
Dan wordt het rammen
Maar de kunststof is niet van de taaiste en een paar goeie mokerslagen op de as en ze schiet er aan de andere kant uit.
Dan wordt het rammen
Maar de kunststof is niet van de taaiste en een paar goeie mokerslagen op de as en ze schiet er aan de andere kant uit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49
Zijn gewoon fag cupjes, dat tool heeft iedere fietsenmaker gewoon liggen.
Overal waar ik gewerkt heb iig wel
Overal waar ik gewerkt heb iig wel