Behoorlijke snee in nieuwe band - is dat te repareren?
Ik heb ergens een flinke snee opgelopen in mijn Rubino Pro Control buitenband. Ik kijk zeg maar nog net niet op de binnenband. De band is pas een paar honderd kilometer oud. Vervangen kan natuurlijk maar ik vraag mij af of er een middel is om zo'n snee duurzaam op te vullen (en natuurlijk met huis, tuin of keukenspullen oftewel iets wat thuis in de regel voorhanden is). Gaat om een snee van ongeveer 4mm x 2mm.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Is soms prima te te lijmen met seconde lijm.
snee van 4 x 2 mm = heel klein sneetje.
opvullen met secondelijm of gewoon doorrijden.
opvullen met secondelijm of gewoon doorrijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Contact opnemen waar je deze gekocht hebt. Er zit weleens een maandagochtend model bij.
Ik kreeg een nieuwe destijds.
Ik kreeg een nieuwe destijds.
Dank voor de reacties. Ik zal de lijm eens een poging geven. Als dat niet helpt dan heb ik snel genoeg een nieuwe band gekocht. Ik geloof niet dat ik een maandagmorgenmodel heb gekocht. Van de week wel door het strooizout gereden. Dat is zo scherp dat ik vermoed dat het daarvan komt.
Ride bikes, not tanks!
In een aantal andere topics op dit forum lees ik dat men gaten/sneeën met secondelijm vult. Wel eerst goed schoonmaken/ontvetten met bijvoorbeeld ammoniak en goed laten drogen, vervolgens lucht uit de band laten lopen en eventueel (latex-)handschoentjes gebruiken. Ook bestaat er speciale secondelijm voor rubber materialen, bijv. Bison Max Repair.
Je zou voor de zekerheid ook nog een rubberen plakker aan de binnenkant van je buitenband kunnen plakken, zodat je binnenband minder snel bloot komt te liggen.
Daarnaast zou het raadzaam zijn deze band op je achterwiel te zetten, zodat je niet geheid op je plaat gaat als 'ie toch ineens ploft. Succes!
Je zou voor de zekerheid ook nog een rubberen plakker aan de binnenkant van je buitenband kunnen plakken, zodat je binnenband minder snel bloot komt te liggen.
Daarnaast zou het raadzaam zijn deze band op je achterwiel te zetten, zodat je niet geheid op je plaat gaat als 'ie toch ineens ploft. Succes!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Alle bovenstaande oplossingen zijn (tijdelijke) lapmiddelen. Ik zou voor je eigen veiligheid een nieuwe buitenband kopen.
Stel dat ie een paar maanden houdt; Rijd je in het voorjaar een heuveltje af met 50km per uur en heb je ineens een klapband ........ Zonde van die paar centen.
Stel dat ie een paar maanden houdt; Rijd je in het voorjaar een heuveltje af met 50km per uur en heb je ineens een klapband ........ Zonde van die paar centen.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Jullie) hebben helemaal gelijk. Er komt ook wel een nieuwe band op maar voor nu wil ik even zorgen dat er niet zomaar een steentje in kan belanden die dan ook meteen de binnenband te grazen neemt.
In de winter heb je dit sneetjes natuurlijk wel vaker…. Als ik kijk naar mijn zomerwielen...daar heeft de voorband al 7000km erop zitten en daar zitten zo goed als geen beschadigingen op/aan. Het is ook geen geldelijke kwestie maar meer een gevoel dat ik een band van amper een paar honderd kilometer oud al moet afschrijven. Al is dat altijd beter dan een nieuw gebit…
In de winter heb je dit sneetjes natuurlijk wel vaker…. Als ik kijk naar mijn zomerwielen...daar heeft de voorband al 7000km erop zitten en daar zitten zo goed als geen beschadigingen op/aan. Het is ook geen geldelijke kwestie maar meer een gevoel dat ik een band van amper een paar honderd kilometer oud al moet afschrijven. Al is dat altijd beter dan een nieuw gebit…
Ride bikes, not tanks!
Tjongejonge, waar hebben wij het over; een 'behoorlijke. flinke snee' van 4mmx2mm, gewoon een buitenbandplakker eronder en daarna opvullen met Bison Max Repair en 'gaan met die banaan'.leon1 schreef: ↑03 jan 2020 09:41 Jullie) hebben helemaal gelijk. Er komt ook wel een nieuwe band op maar voor nu wil ik even zorgen dat er niet zomaar een steentje in kan belanden die dan ook meteen de binnenband te grazen neemt.
In de winter heb je dit sneetjes natuurlijk wel vaker…. Als ik kijk naar mijn zomerwielen...daar heeft de voorband al 7000km erop zitten en daar zitten zo goed als geen beschadigingen op/aan. Het is ook geen geldelijke kwestie maar meer een gevoel dat ik een band van amper een paar honderd kilometer oud al moet afschrijven. Al is dat altijd beter dan een nieuw gebit…
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
beezer schreef: ↑02 jan 2020 23:57 Alle bovenstaande oplossingen zijn (tijdelijke) lapmiddelen. Ik zou voor je eigen veiligheid een nieuwe buitenband kopen.
Stel dat ie een paar maanden houdt; Rijd je in het voorjaar een heuveltje af met 50km per uur en heb je ineens een klapband ........ Zonde van die paar centen.
Banden zijn zowiezo tijdelijk. Gewoonlijk slijten ze in de loop van tijd. 4x2mm is nu bepaald niet een erg groot gat. Bij MTB met tubeless opzet gaat zo'n gaatje zo vanzelf dicht zonder dat je er over het hoofd erg in hebt.
Grotere gaten naai ik altijd eerst dicht. De basis van banden is tenslotte van 'stof'. Daarna zoals gezegd een stevige plakker aan de binnenkant en evt. de naad lihmen van de buitenkant. Daarna kan je gewoon met biba of kledder in de band rijden tot ie vanzelf zo versleten is dat ie eindelijk weg kan.