Nieuwe fiets - vraag over handlebar reach en stack
Beste mensen,
Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen. Na jaren op mijn fijne alu fiets gepeddeld te hebben wil ik gaan upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op een Canyon Endurace cf sl 8.0 Disc Di2 Aero.
Op mijn huidige bike heb ik jaren geleden een bikefit laten doen, naar tevredenheid. Ik heb die uitslag nog, waardoor ik mijn afmetingen erbij kan pakken.
Op de Endurace (maat M) komt het erop neer dat mijn zadel naar handlebar reach zal toenemen met 1,3 cm. Tevens zal de stack (tot handlebar) zakken met 1,2 cm.
Mijn vraag is, kom ik hiermee weg? Compenseert de lagere stack de langere reach enigszins? Of is dit te compenseren door het zadel een centimeter naar voren te zetten?
Ik kan ook altijd nog aan Canyon vragen of ze een geïntegreerde cockpit bij de fiets leveren die een centimeter korter is (90 om 100) maar ik heb wel begrepen dat dit een tijdrovende procedure is.
Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen. Na jaren op mijn fijne alu fiets gepeddeld te hebben wil ik gaan upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op een Canyon Endurace cf sl 8.0 Disc Di2 Aero.
Op mijn huidige bike heb ik jaren geleden een bikefit laten doen, naar tevredenheid. Ik heb die uitslag nog, waardoor ik mijn afmetingen erbij kan pakken.
Op de Endurace (maat M) komt het erop neer dat mijn zadel naar handlebar reach zal toenemen met 1,3 cm. Tevens zal de stack (tot handlebar) zakken met 1,2 cm.
Mijn vraag is, kom ik hiermee weg? Compenseert de lagere stack de langere reach enigszins? Of is dit te compenseren door het zadel een centimeter naar voren te zetten?
Ik kan ook altijd nog aan Canyon vragen of ze een geïntegreerde cockpit bij de fiets leveren die een centimeter korter is (90 om 100) maar ik heb wel begrepen dat dit een tijdrovende procedure is.
Als de huidige positie goed is zou ik die zoveel mogelijk kopiëren. Om 1,8 dieper te gaan zitten is best veel. Ook zul je langer gaan zitten. Met meer spacers en een korter stuurpen kun je in dichter in de buurt komen van je huidige afstelling.
Argument dat het verkorte van de stuurpen tijdrovend is lijkt me geen goed argument. Dit zou je op de langere termijn weleens veel tijd en geld kunnen besparen.
Argument dat het verkorte van de stuurpen tijdrovend is lijkt me geen goed argument. Dit zou je op de langere termijn weleens veel tijd en geld kunnen besparen.
o'7o
Huidige fiets zit goed, maar vrij hoog. Zou voor mijn gevoel wel iets dieper willen zitten. Vandaar dat ik me afvraag of het verschil overbrugbaar is.
Klopt hoor, dat het argument geen stand houdt. Alleen een nieuwe fiets wil ik graag zo snel mogelijk in huis. Totaal niet rationeel natuurlijk.
Klopt hoor, dat het argument geen stand houdt. Alleen een nieuwe fiets wil ik graag zo snel mogelijk in huis. Totaal niet rationeel natuurlijk.
Ik ben vooral benieuwd naar welke fiets je nu hebt en in welke maat. Zoveel korter en hoger dan een Endurace is er nu ook weer niet.
Verder heb je het over zadel naar stuur. Dit heeft weinig te maken met de daadwerkelijke reach van een frame.
Verder heb je het over zadel naar stuur. Dit heeft weinig te maken met de daadwerkelijke reach van een frame.
Campagnolo Ultra Dork
Dan kun je die stuurpen weer terug omkeren en eventueel een langere monteren om erachter te of je dieper kunt zitten. Beter probeer je dat een paar maanden uit, ook al heb je je nieuwe fiets dan niet snel in huis.
Een geometrietabel van deze fiets kan ik niet vinden.
Een geometrietabel van deze fiets kan ik niet vinden.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zie net, nu ik de geometrie tabel er weer bij pak dat ik een fout heb gemaakt. De stack is niet lager, maar hoger bij de Endurace.
De oplossing is nu veel simpeler. 1cm kortere cockpit en 10mm spacers onder het stuur vandaan.
Maar ik ben wel benieuwd naar dit antwoord: Compenseert een hogere stack een langere reach?
De oplossing is nu veel simpeler. 1cm kortere cockpit en 10mm spacers onder het stuur vandaan.
Maar ik ben wel benieuwd naar dit antwoord: Compenseert een hogere stack een langere reach?
Nee, Een lagere stack compenseert een langere reach, d.w.z: de maat blijft hetzelfde maar de zitpositie wordt langer en lager of je monteeert meer spacers waardoor de handlebar reach weer korter wordt.
Een fiets met en een hogere stack en een langere reach is gewoon groter.
Een nog kortere stuurpen monteren terwijl je nu al op 8cm omgekeerd zit lijkt mij geen doen. Maar als je al zo op de fiets moet zitten kun je je ook afvragen of een racefiets wel geschikt is voor jou.
Ik zou in ieder geval eens naar de Trek Domane kijken. Dat is volgens mij de kortste en hoogste van het moment.
Een fiets met en een hogere stack en een langere reach is gewoon groter.
Een nog kortere stuurpen monteren terwijl je nu al op 8cm omgekeerd zit lijkt mij geen doen. Maar als je al zo op de fiets moet zitten kun je je ook afvragen of een racefiets wel geschikt is voor jou.
Ik zou in ieder geval eens naar de Trek Domane kijken. Dat is volgens mij de kortste en hoogste van het moment.
Campagnolo Ultra Dork
Helder.
Voor de zekerheid, ik heb het over handleba stack en reach, niet over frame stack en reach. Dus in theorie zou ik de handlebar reach kunnen verkleinen door een 10mm hogere spacer en de standaard stuurpen te behouden?
Het gaat niet om de FSC, waar nu een 8cm op zit, maar om de Canyon.
Zal eens kijken naar een Domane. Dank voor de tip.
Voor de zekerheid, ik heb het over handleba stack en reach, niet over frame stack en reach. Dus in theorie zou ik de handlebar reach kunnen verkleinen door een 10mm hogere spacer en de standaard stuurpen te behouden?
Het gaat niet om de FSC, waar nu een 8cm op zit, maar om de Canyon.
Zal eens kijken naar een Domane. Dank voor de tip.
Met 10mm spacer verminder je de handle bar reach maar met 2 a 3mm. Bij Canyon heb je ook het nadeel dat het aantal spacers beperkt is. Bij b.v. de Domane is daar ook nog wel een paar cm te winnen.
Kijk ook even naar de reach van de sturen. Daar kun je vaak ook nog wat winnen. Als ik zo naar het plaatje op de site van FSC kijk dan lijkt mij dat een ouderwets ergo stuur met redelijk grote reach.
Kijk ook even naar de reach van de sturen. Daar kun je vaak ook nog wat winnen. Als ik zo naar het plaatje op de site van FSC kijk dan lijkt mij dat een ouderwets ergo stuur met redelijk grote reach.
Campagnolo Ultra Dork