Prijsstijgingen nemen grote vlucht
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
De vergelijkende tests in Fiets, de vermelde prijzen tijdens de Bike Motion, prijzen vermeld bij advertenties op internet, je wordt steeds meer met je neus op de steeds duurdere feiten gedrukt.
M'n eerste racefiets (gazelle mondial) kocht ik in 1981. Die kostte me zo'n 2 en een half maandsalaris dat toen nog op jeugdloon niveau lag. Als ik momenteel een vergelijkbare fiets zou kopen zou me dat zeker 3 - 4 maandsalarissen kosten , en dan volwaardig loon.
Om kort te gaan , de fietsen worden verhoudingsgewijs steeds duurder. En als ik dan zie dat er steeds meer fietsen voorbijkomen waarvan de prijs voor de komma met 5 cijfers wordt geschreven, vraag ik me af waar deze gekte eindigt. Ieder z'n meug, en ieder moet doen waar dat hij/zij blij en gelukkig van wordt, maar naar mijn idee slaat de fietsenindustrie met dit soort bedragen steeds verder door richting idioterie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
M'n eerste racefiets (gazelle mondial) kocht ik in 1981. Die kostte me zo'n 2 en een half maandsalaris dat toen nog op jeugdloon niveau lag. Als ik momenteel een vergelijkbare fiets zou kopen zou me dat zeker 3 - 4 maandsalarissen kosten , en dan volwaardig loon.
Om kort te gaan , de fietsen worden verhoudingsgewijs steeds duurder. En als ik dan zie dat er steeds meer fietsen voorbijkomen waarvan de prijs voor de komma met 5 cijfers wordt geschreven, vraag ik me af waar deze gekte eindigt. Ieder z'n meug, en ieder moet doen waar dat hij/zij blij en gelukkig van wordt, maar naar mijn idee slaat de fietsenindustrie met dit soort bedragen steeds verder door richting idioterie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Fietsen in de basis zijn niet zoveel duurder geworden, misschien zelfs wel goedkoper. We zijn alleen steeds meer en meer aan de fiets gaan hangen wat de prijs serieus opdrijft. Als je een willekeurige fiets, degelijk aluminium frame, 105-achtige afmontage, goed zadel en een paar degelijke wielen en banden pakt dan ben je nu ongeveer hetzelfde bedrag kwijt als 20 jaar geleden (pakweg 1.000 - 1.500 euro).
Daar hebben we aan toegevoegd de afgelopen jaren:
- Carbon frames
- Hoge carbon wielen
- Tubeless banden
- Geintegreerde kabels
- Pressfit bottom brackets
- Electronische groepen
- Ingebouwde vering (Roubaix) of gekke decouplers (Trek)
- Schijfremmen
- Hydraulische remleidingen
- Vermogensmeters
- Steekassen
- Integrated bar/stem cockpits
- Carbon stuur, stuurpen, zadel(rails), zadelpen, pedalen etc.
Het lijstje kan vast wel verder aangevuld worden. Al deze onderdelen zijn ca. 4x zo duur als hun traditionele voorganger. Prijzen dalen wel weer een beetje, maar bijvoorbeeld tubeless was aanvankelijk een stuk duurder dan dezelfde band i.c.m. butyl.
Al met al zijn fietsen er geen lichtjaren beter op geworden, maar prijstechnisch wel een stuk interessanter voor de fabrikant omdat de marges flink toegenomen zijn (carbon uit China vs. handbewerkt staal). Daar waar de markt voor aluminium al vrij snel op slot zat.
Mijn conclusie: Voor 1.000e heb je nu veel meer fiets dan 20 jaar geleden voor dat bedrag. Het verschil is dat onze eisen en wensen flink toegenomen zijn en een aluminium instapper niet meer voldoet.
Daar hebben we aan toegevoegd de afgelopen jaren:
- Carbon frames
- Hoge carbon wielen
- Tubeless banden
- Geintegreerde kabels
- Pressfit bottom brackets
- Electronische groepen
- Ingebouwde vering (Roubaix) of gekke decouplers (Trek)
- Schijfremmen
- Hydraulische remleidingen
- Vermogensmeters
- Steekassen
- Integrated bar/stem cockpits
- Carbon stuur, stuurpen, zadel(rails), zadelpen, pedalen etc.
Het lijstje kan vast wel verder aangevuld worden. Al deze onderdelen zijn ca. 4x zo duur als hun traditionele voorganger. Prijzen dalen wel weer een beetje, maar bijvoorbeeld tubeless was aanvankelijk een stuk duurder dan dezelfde band i.c.m. butyl.
Al met al zijn fietsen er geen lichtjaren beter op geworden, maar prijstechnisch wel een stuk interessanter voor de fabrikant omdat de marges flink toegenomen zijn (carbon uit China vs. handbewerkt staal). Daar waar de markt voor aluminium al vrij snel op slot zat.
Mijn conclusie: Voor 1.000e heb je nu veel meer fiets dan 20 jaar geleden voor dat bedrag. Het verschil is dat onze eisen en wensen flink toegenomen zijn en een aluminium instapper niet meer voldoet.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Mijn huidige fiets, een Trek Domane 4.3 (modeljaar 2014) is voorzien van carbon frame met zo'n (gekke) decoupler. Ik heb daar een setje nette wielen met alu velgen ingezet. Kostprijs hiervan was ca. €2100,-.Niets bijzonders, en voor mij, en het overgrote deel van de forummers hier prima te betalen.
Als ik echter de test in da laatste fiets zie, 5 klimfietsen met prijzen variërend tussen €3500 en €10500, zie ik dat de prijzen van fietsen wel degelijk veel harder stijgen als de gemiddelde loonstijging die men ontvangt.
Dit zal ook zeker komen door allerhande toevoegingen als daar zijn elektrisch schakelen en schijfremmen.
Testen van foetsen die zulke bedragen kosten, evenals tentoongestelde fietsen op bijv. Bike Motion, geven bij mij de indruk dat de fabrikanten willens en wetens veel meer (durven) vragen voor een fiets als jaren geleden.
Als ik echter de test in da laatste fiets zie, 5 klimfietsen met prijzen variërend tussen €3500 en €10500, zie ik dat de prijzen van fietsen wel degelijk veel harder stijgen als de gemiddelde loonstijging die men ontvangt.
Dit zal ook zeker komen door allerhande toevoegingen als daar zijn elektrisch schakelen en schijfremmen.
Testen van foetsen die zulke bedragen kosten, evenals tentoongestelde fietsen op bijv. Bike Motion, geven bij mij de indruk dat de fabrikanten willens en wetens veel meer (durven) vragen voor een fiets als jaren geleden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Je moet je afvragen waarom je denkt dat je een dure fiets nodig hebt? Dure Fietsen zijn vooral status. 90% kan prima uit de voeten met een sora groep en alu frame eventueel een goedkoper Carbon frame. En niemand heeft eigenlijk meer nodig dan een 105 groep. (Of vergelijkbaar van een ander merk). Dus een fiets hoeft eigenlijk nooit meer dan 2000 euro te kosten en voor 1000 euro heb je gewoon al een prima fiets.
Alles wat je meer uitgeeft doe je gewoon omdat je dat graag wilt. Maar nodig is het niet.
Alles wat je meer uitgeeft doe je gewoon omdat je dat graag wilt. Maar nodig is het niet.
Precies dat! Je kunt voor 1.500 euro een alu fiets met 105 afgemonteerd krijgen (kopen). En dan heb je nog voldoende keuze. Alles wat je meer uitgeeft, is feitelijk overbodige luxeRVV schreef: ↑02 mar 2020 10:55 Je moet je afvragen waarom je denkt dat je een dure fiets nodig hebt? Dure Fietsen zijn vooral status. 90% kan prima uit de voeten met een sora groep en alu frame eventueel een goedkoper Carbon frame. En niemand heeft eigenlijk meer nodig dan een 105 groep. (Of vergelijkbaar van een ander merk). Dus een fiets hoeft eigenlijk nooit meer dan 2000 euro te kosten en voor 1000 euro heb je gewoon al een prima fiets.
Alles wat je meer uitgeeft doe je gewoon omdat je dat graag wilt. Maar nodig is het niet.
Het verhaal over de deftige wielen die vaak de af fabriekwielen moet vervangen, gaat er bij mij totaal niet in. "Waarom dan, Jan? Ga je d'r harder van?". Je voelt het zogenaamd in de bochten, je accelereert zogenaamd sneller, maar in feite is het pronkzucht en groepsdruk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben het hier ook niet volledig met de TS eens.
Ja de topmodellen worden duurder, maar de fiets industrie komt erachter dat het een goedkope hobby is en er zat mensen zijn die makkelijk fietsen van 10K kunnen kopen, kijk naar auto,s wat erom je heen rijdt.
Daarnaast heb je zoals een aantal hier ook al aangeven voor 1000 - 1500 euro nu net zoveel fiets als vroeger en dan nemen we de inflatie niet eens mee.
Heel veel dingen worden helemaal niet duurder, je eisen veranderen.
Als je nu een 32 inch TV koopt, wat nu de meeste op de slaapkamer hebben hangen, daar betaal je 3 a 4 euro voor. 10 jaar geleden 1500 en dan kreeg je er een hele bak bij en 80kg ijzer.
Het enige wat echt schofterig duurder is geworden de laatste 2/3 jaar zijn levensmiddelen. dat is echt zo,n 20 tot 40% Gewone dingen zoals bv appelsap, dat vorig jaar januari in 1 maand 35% duurder werd.
Ja de topmodellen worden duurder, maar de fiets industrie komt erachter dat het een goedkope hobby is en er zat mensen zijn die makkelijk fietsen van 10K kunnen kopen, kijk naar auto,s wat erom je heen rijdt.
Daarnaast heb je zoals een aantal hier ook al aangeven voor 1000 - 1500 euro nu net zoveel fiets als vroeger en dan nemen we de inflatie niet eens mee.
Heel veel dingen worden helemaal niet duurder, je eisen veranderen.
Als je nu een 32 inch TV koopt, wat nu de meeste op de slaapkamer hebben hangen, daar betaal je 3 a 4 euro voor. 10 jaar geleden 1500 en dan kreeg je er een hele bak bij en 80kg ijzer.
Het enige wat echt schofterig duurder is geworden de laatste 2/3 jaar zijn levensmiddelen. dat is echt zo,n 20 tot 40% Gewone dingen zoals bv appelsap, dat vorig jaar januari in 1 maand 35% duurder werd.
Voor 2 1/2 minimumjeugdloon van een 15 jarige (500 euro per maand) koop je dus een fiets die op alle fronten beter is dan die gazelle.
Het is vooral dat er veel meer mensen zijn die meer verdienen dan het salaris van een fabrieksarbeider waardoor er dus ook veel meer duurdere spullen gekocht kunnen worden. maar ook in de jaren 80 waren er al onnodig idioot dure fietsen.
Je moet dus niet kijken naar de gemiddelde prijs van de een fiets in de line up van een bepaalde aanbieder maar naar wat je zelf echt nodig acht en kunt betalen.
Het is vooral dat er veel meer mensen zijn die meer verdienen dan het salaris van een fabrieksarbeider waardoor er dus ook veel meer duurdere spullen gekocht kunnen worden. maar ook in de jaren 80 waren er al onnodig idioot dure fietsen.
Je moet dus niet kijken naar de gemiddelde prijs van de een fiets in de line up van een bepaalde aanbieder maar naar wat je zelf echt nodig acht en kunt betalen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zie zat mensen die op fietsen van (volgens mij) boven de 5K rondjes van 60km met ongeveer 29km/u gemiddeld rijden. In wedstrijden zie ik dan weer jongens met fietsen van 1500 euro die meedoen voor de knikkers.
Iedereen moet gewoon doen wat hij zelf wil hoor, maar ergens kun je wel spreken van zeer succesvolle marketing als toerders op bijvoorbeeld trek Madone's gaan rijden.
Iedereen moet gewoon doen wat hij zelf wil hoor, maar ergens kun je wel spreken van zeer succesvolle marketing als toerders op bijvoorbeeld trek Madone's gaan rijden.
Geen idee of die evolutie echt zo is, daar fiets ik niet lang genoeg voor.
Waar ik me wel aan stoor is de perceptie in 'de pers' dat een fiets van minder dan 3000 euro een instapfiets is.
En zeker met wat zoeken, vind je heel fijne en mooie carbon fietsen met 105 of zelfs overjarig met ultegra voor 1500, max. 2000 euro. Ik stootte dit weekend op de Radon Spire disc van 2019 met Ultegra voor 1500 euro.
En da's gewoon een mooie fiets die misschien 500 gram meer weegt, maar voor de rest een fijne fiets lijkt. Maat het is maar een Radon natuurlijk
Idem met mijn Sensa. Da's gewoon veel fiets voor weinig geld. Ik moet altijd even gniffelen / met de ogen draaien als topicstarters advies vragen, maar geen Sensa, Cube,... De naam op die buis is zooo belangrijk
Net als bij auto's zijn die hoge prijzen soms wat een statussymbool. Ik kan en wil niet begrijpen hoe je bv zo vele geld aan een auto hangt terwijl de helft goedkopere auto even veilig en fijn je van A naar B brengt, met evenveel rijplezier.
Maar nu ga ik off topic...
Waar ik me wel aan stoor is de perceptie in 'de pers' dat een fiets van minder dan 3000 euro een instapfiets is.
En zeker met wat zoeken, vind je heel fijne en mooie carbon fietsen met 105 of zelfs overjarig met ultegra voor 1500, max. 2000 euro. Ik stootte dit weekend op de Radon Spire disc van 2019 met Ultegra voor 1500 euro.
En da's gewoon een mooie fiets die misschien 500 gram meer weegt, maar voor de rest een fijne fiets lijkt. Maat het is maar een Radon natuurlijk
Idem met mijn Sensa. Da's gewoon veel fiets voor weinig geld. Ik moet altijd even gniffelen / met de ogen draaien als topicstarters advies vragen, maar geen Sensa, Cube,... De naam op die buis is zooo belangrijk
Net als bij auto's zijn die hoge prijzen soms wat een statussymbool. Ik kan en wil niet begrijpen hoe je bv zo vele geld aan een auto hangt terwijl de helft goedkopere auto even veilig en fijn je van A naar B brengt, met evenveel rijplezier.
Maar nu ga ik off topic...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Uiteindelijk doen we het als consument natuurlijk ook zelf. Zolang we gek genoeg blijven om zoveel geld uit te blijven geven voor een fiets en aanverwante artikelen, is er een markt voor en wordt deze dus bediend. Andersom gezegd, wanneer we deze (extreem) dure fietsen etc. allemaal links laten liggen, verdwijnen ze vanzelf.
Maar zolang we belachelijk veel geld uit blijven geven aan bijv. Rapha shirtjes van € 175, Assos broeken van €250, petjes van Cafe Du Cycliste van €30, etc, blijven de fabrikaten lachen en produceren.
Lanceer maar een hipster merk, hang er een prijs aan en het wordt toch wel verkocht.
Onlangs een stukje gelezen in Juist Magazine, een aftakking van de Elsevier bladen,
Hierin werd aangegeven wat een basisuitrusting, incl. fiets voor een beginnende fietser zou moeten gaan kosten. Daarin werden bedragen genoemd waar je helemaal van achterover slaat.
Maar zolang we belachelijk veel geld uit blijven geven aan bijv. Rapha shirtjes van € 175, Assos broeken van €250, petjes van Cafe Du Cycliste van €30, etc, blijven de fabrikaten lachen en produceren.
Lanceer maar een hipster merk, hang er een prijs aan en het wordt toch wel verkocht.
Onlangs een stukje gelezen in Juist Magazine, een aftakking van de Elsevier bladen,
Hierin werd aangegeven wat een basisuitrusting, incl. fiets voor een beginnende fietser zou moeten gaan kosten. Daarin werden bedragen genoemd waar je helemaal van achterover slaat.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.