Help, vastgelopen upgrade-project..
Help! Ik ben mijn racefiets grondig aan het faceliften, maar het project is vastgelopen. Wie heeft de oplossing?
Het is een oude Trek 1000 uit 2004 of daaromtrent. Zat originele Sora groep etc op. Na een flinke schuiver heb ik hem kaal gemaakt en aluminium-look gespoten. De oude onderdelen heb ik trouwens niet meer, waren ook niet zo beste staat meer. Vervolgens ben ik hem gaan opbouwen met tweedehands Ultegra, wat carbon componenten, etc. Hij is bijna klaar en ziet er top uit!!
MAAR...... De componenten blijken samen niet helemaal goed bij het frame te passen, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de voorderailleur.
De oude bottom bracket was een ‘square taper’ model, met de lagers binnenboord en vierkante uitstekende asjes waar de cranks op bevestigd werden. In plaats daarvan heb ik een BBR60 gemonteerd. Had ergens gelezen dat het compatible was en het paste prima in het schroefdraad van het frame (breedte frame daar volgens mij 68mm). Daarin heb ik een Ultegra crankstel gedaan, Hollowtech II (triple, geloof de 6700). Leek ook prima te lukken. Bijbehorende Ultegra voorderailleur geïnstalleerd, etc.
Maar bij het afstellen liep ik vast. Mijn LBS heeft er naar gekeken. Conclusie: doordat de nieuwe BB externe lagers heeft, is het crankstel verder naar buiten komen te staan dan bij het oude systeem. Het frame is daar niet op berekend, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de derailleur. Valt niet af te stellen, vertelden ze me.
Oplossingen waar we op uitkwamen, maar waar ik niet direct enthousiast over was:
- BB vervangen door een old school square taper model en bijpassend crankstel gebruiken. Zou dan een nwe Altus ofzo worden. Lijkt me zonde voor het hele project. Ik wilde juist upgraden..
- Frame vervangen. Loopt snel in de papieren. En ik ben best blij met het resultaat van mijn project..
Weet iemand een andere oplossing, liefst eentje waarbij ik de huidige onderdelen kan gebruiken?
Het is een oude Trek 1000 uit 2004 of daaromtrent. Zat originele Sora groep etc op. Na een flinke schuiver heb ik hem kaal gemaakt en aluminium-look gespoten. De oude onderdelen heb ik trouwens niet meer, waren ook niet zo beste staat meer. Vervolgens ben ik hem gaan opbouwen met tweedehands Ultegra, wat carbon componenten, etc. Hij is bijna klaar en ziet er top uit!!
MAAR...... De componenten blijken samen niet helemaal goed bij het frame te passen, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de voorderailleur.
De oude bottom bracket was een ‘square taper’ model, met de lagers binnenboord en vierkante uitstekende asjes waar de cranks op bevestigd werden. In plaats daarvan heb ik een BBR60 gemonteerd. Had ergens gelezen dat het compatible was en het paste prima in het schroefdraad van het frame (breedte frame daar volgens mij 68mm). Daarin heb ik een Ultegra crankstel gedaan, Hollowtech II (triple, geloof de 6700). Leek ook prima te lukken. Bijbehorende Ultegra voorderailleur geïnstalleerd, etc.
Maar bij het afstellen liep ik vast. Mijn LBS heeft er naar gekeken. Conclusie: doordat de nieuwe BB externe lagers heeft, is het crankstel verder naar buiten komen te staan dan bij het oude systeem. Het frame is daar niet op berekend, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de derailleur. Valt niet af te stellen, vertelden ze me.
Oplossingen waar we op uitkwamen, maar waar ik niet direct enthousiast over was:
- BB vervangen door een old school square taper model en bijpassend crankstel gebruiken. Zou dan een nwe Altus ofzo worden. Lijkt me zonde voor het hele project. Ik wilde juist upgraden..
- Frame vervangen. Loopt snel in de papieren. En ik ben best blij met het resultaat van mijn project..
Weet iemand een andere oplossing, liefst eentje waarbij ik de huidige onderdelen kan gebruiken?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het is een werkje maar misschien kun je alle onderdelen met exacte type nummers hier plaatsen, dan weten we wat we het over hebben.
Ik heb in het verleden ook eens een vierkant as vervangen voor dezelfde externe lagers als jij. Werkte in een keer feilloos.
Is de voor derailleur wel een triple?
Ik heb in het verleden ook eens een vierkant as vervangen voor dezelfde externe lagers als jij. Werkte in een keer feilloos.
Is de voor derailleur wel een triple?
Ik heb de voorderailleur als onderdeel van een complete triple-groep gekocht, dus denk dat het wel echt een triple is.
Hierbij een paar fotootjes. Die van de BB met vierkante as is trouwens van internet, niet precies degene die eruit kwam.
EDIT: ging even mis, browser liep vast. Nieuwe poging...
Hierbij een paar fotootjes. Die van de BB met vierkante as is trouwens van internet, niet precies degene die eruit kwam.
EDIT: ging even mis, browser liep vast. Nieuwe poging...
Laatst gewijzigd door ilanman op 10 apr 2020 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf
Bij de FC-6703 hoort een 3mm spacer (nummertje 6 op de exploded view)
Die hoort aan de non-drive side op de as, dus tussen de linker lagercup en linker crank.
Heb je die spacer aan de juiste kant zitten?
Bij de FC-6703 hoort een 3mm spacer (nummertje 6 op de exploded view)
Die hoort aan de non-drive side op de as, dus tussen de linker lagercup en linker crank.
Heb je die spacer aan de juiste kant zitten?
Laatst gewijzigd door scepticus op 10 apr 2020 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dat zou ik niet direct durven te zeggen. Ga hem morgen even goed bekijken, mss weer even loshalen om het goed te kunnen checken..scepticus schreef: ↑10 apr 2020 21:30 http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf
Bij de FC-6703 hoort een 3mm spacer (nummertje 6 op de exploded view)
Die hoort aan de non-drive side op de as, dus tussen de linker lagercup en linker crank.
Heb je die spacer aan de juiste kant zitten?
Goed idee. Als die spacer per ongeluk rechts zou zitten zou dat meteen verklaren waarom je kettinglijn niet klopt.
Op je foto's zie ik 'm in ieder geval niet zitten waar 'ie zou horen te zitten.
Op je foto's zie ik 'm in ieder geval niet zitten waar 'ie zou horen te zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Goed om te horen dat de verschillende BB's in principe dezelfde kettinglijn hebben en Philippos dezelfde swap al eens zonder problemen heeft gedaan. Ik had de compatibiliteit vooraf uitgezocht op internet, was even bang dat ik daar een fout had gemaakt.
Die spacer zat inderdaad niet op zijn plek. Maar ook niet aan de andere kant. Had hem er gewoon niet tussen zitten. Nu wel, zie foto. Klopt het zo?
Maar ik ben bang dat dat niet de oorzaak was. Aan de rechterkant zat de crank al strak tegen de BB. Nadat ik het vandaag weer in elkaar heb gedraaid ook weer. Heb vervolgens weer een beetje zitten puzzelen, kabel losser/vaster, L/H schroefjes, etc. Kreeg even de indruk dat de schroefjes iets korter zijn dan in https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FD-6703-2951A.pdf staat: zonder het kopje eerder 11/12mm dan 13. Maar dat zal de oorzaak niet zijn. Heb even met langer boutje getest, geen effect. En ook als de kabel los is, krijg ik de derailleur met de hand niet ver genoeg naar buiten om het buitenste blad te bereiken. Het is trouwens wel gewoon een 6703, heb ik nog even gecontroleerd.
Ik weet even niet waar ik verder moet zoeken. Misschien derailleur niet goed? Maar wat dan?
Die spacer zat inderdaad niet op zijn plek. Maar ook niet aan de andere kant. Had hem er gewoon niet tussen zitten. Nu wel, zie foto. Klopt het zo?
Maar ik ben bang dat dat niet de oorzaak was. Aan de rechterkant zat de crank al strak tegen de BB. Nadat ik het vandaag weer in elkaar heb gedraaid ook weer. Heb vervolgens weer een beetje zitten puzzelen, kabel losser/vaster, L/H schroefjes, etc. Kreeg even de indruk dat de schroefjes iets korter zijn dan in https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FD-6703-2951A.pdf staat: zonder het kopje eerder 11/12mm dan 13. Maar dat zal de oorzaak niet zijn. Heb even met langer boutje getest, geen effect. En ook als de kabel los is, krijg ik de derailleur met de hand niet ver genoeg naar buiten om het buitenste blad te bereiken. Het is trouwens wel gewoon een 6703, heb ik nog even gecontroleerd.
Ik weet even niet waar ik verder moet zoeken. Misschien derailleur niet goed? Maar wat dan?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je hebt echt niet nog een spacer tussen het bb en het frame zitten? Hier snap ik anders echt weinig van dat dit niet zou passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het zou echt wel kunnen dat het toch een raar frame is. Waarbij alleen met een square taper bottom bracket met een zeer smalle kettinglijn. Hoe dan ook, laat je even niet ontmoedigen. Dan zal het met een square taper ( moet je alsnog de goede vinden ) en een ouderwetse triple crank moeten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!