Help, vastgelopen upgrade-project..
Geplaatst: 10 apr 2020 20:30
Help! Ik ben mijn racefiets grondig aan het faceliften, maar het project is vastgelopen. Wie heeft de oplossing?
Het is een oude Trek 1000 uit 2004 of daaromtrent. Zat originele Sora groep etc op. Na een flinke schuiver heb ik hem kaal gemaakt en aluminium-look gespoten. De oude onderdelen heb ik trouwens niet meer, waren ook niet zo beste staat meer. Vervolgens ben ik hem gaan opbouwen met tweedehands Ultegra, wat carbon componenten, etc. Hij is bijna klaar en ziet er top uit!!
MAAR...... De componenten blijken samen niet helemaal goed bij het frame te passen, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de voorderailleur.
De oude bottom bracket was een ‘square taper’ model, met de lagers binnenboord en vierkante uitstekende asjes waar de cranks op bevestigd werden. In plaats daarvan heb ik een BBR60 gemonteerd. Had ergens gelezen dat het compatible was en het paste prima in het schroefdraad van het frame (breedte frame daar volgens mij 68mm). Daarin heb ik een Ultegra crankstel gedaan, Hollowtech II (triple, geloof de 6700). Leek ook prima te lukken. Bijbehorende Ultegra voorderailleur geïnstalleerd, etc.
Maar bij het afstellen liep ik vast. Mijn LBS heeft er naar gekeken. Conclusie: doordat de nieuwe BB externe lagers heeft, is het crankstel verder naar buiten komen te staan dan bij het oude systeem. Het frame is daar niet op berekend, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de derailleur. Valt niet af te stellen, vertelden ze me.
Oplossingen waar we op uitkwamen, maar waar ik niet direct enthousiast over was:
- BB vervangen door een old school square taper model en bijpassend crankstel gebruiken. Zou dan een nwe Altus ofzo worden. Lijkt me zonde voor het hele project. Ik wilde juist upgraden..
- Frame vervangen. Loopt snel in de papieren. En ik ben best blij met het resultaat van mijn project..
Weet iemand een andere oplossing, liefst eentje waarbij ik de huidige onderdelen kan gebruiken?
Het is een oude Trek 1000 uit 2004 of daaromtrent. Zat originele Sora groep etc op. Na een flinke schuiver heb ik hem kaal gemaakt en aluminium-look gespoten. De oude onderdelen heb ik trouwens niet meer, waren ook niet zo beste staat meer. Vervolgens ben ik hem gaan opbouwen met tweedehands Ultegra, wat carbon componenten, etc. Hij is bijna klaar en ziet er top uit!!
MAAR...... De componenten blijken samen niet helemaal goed bij het frame te passen, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de voorderailleur.
De oude bottom bracket was een ‘square taper’ model, met de lagers binnenboord en vierkante uitstekende asjes waar de cranks op bevestigd werden. In plaats daarvan heb ik een BBR60 gemonteerd. Had ergens gelezen dat het compatible was en het paste prima in het schroefdraad van het frame (breedte frame daar volgens mij 68mm). Daarin heb ik een Ultegra crankstel gedaan, Hollowtech II (triple, geloof de 6700). Leek ook prima te lukken. Bijbehorende Ultegra voorderailleur geïnstalleerd, etc.
Maar bij het afstellen liep ik vast. Mijn LBS heeft er naar gekeken. Conclusie: doordat de nieuwe BB externe lagers heeft, is het crankstel verder naar buiten komen te staan dan bij het oude systeem. Het frame is daar niet op berekend, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de derailleur. Valt niet af te stellen, vertelden ze me.
Oplossingen waar we op uitkwamen, maar waar ik niet direct enthousiast over was:
- BB vervangen door een old school square taper model en bijpassend crankstel gebruiken. Zou dan een nwe Altus ofzo worden. Lijkt me zonde voor het hele project. Ik wilde juist upgraden..
- Frame vervangen. Loopt snel in de papieren. En ik ben best blij met het resultaat van mijn project..
Weet iemand een andere oplossing, liefst eentje waarbij ik de huidige onderdelen kan gebruiken?