Ja hoor, ook ik ben na een winter wikken en wegen (en natuurlijk door de huidige omstandigheden) eindelijk om en heb mezelf afgelopen bevrijdingsdag gestort op het zoeken naar een eerste fiets. Na wat hulp van vrienden en marktplaats afgestruind te hebben, heb ik een afspraak gemaakt de volgende fiets zaterdag op te gaan halen voor 350 euro:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Voor nu lijkt dit me een prima deal aangezien de eigenaar mij heeft verteld dat hij de fiets slechts 3/4 jaar gebruikt heeft. Model is uit 2009. Heeft jaren in de schuur gestaan dus. Kwam erg eerlijk over op de telefoon dus ik geloof hem wel. Wielen en banden kunnen nog even mee (hij dacht zelf aan zeker 2 seizoenen), maar eerste upgrades zouden daarin zitten gaf hij aan.
Echter, ben ik op de site van de decathlon ook op de Triban RC120 gestuit. 380 euro, alleen nog XL beschikbaar (mijn maat) en dus wel nieuw.
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... R-p-302496
Mijn simpele vraag is: wat raden jullie aan?
Tweedehands of nieuw? Budget: 400 euro
Ik denk dat er niet zo heel veel verschil tussen zal zitten. De Stevens zal iets lichter zijn en ik schat in dat de Ultegragroep je toch wat meer plezier op de langere termijn zal geven. Ga er vanuit dat je hem een keer een beurtje van 5 tientjes door een fietsenmaker moet geven, dan denk ik dat je er best plezier van zult hebben.
De fiets van Decathlon is eigenlijk super veel voor super geld. Maar vooral de 8-speed groep gaat veel afdoen aan de rijervaring. Ik denk dat je er snel op uitgekeken bent.
De fiets van Decathlon is eigenlijk super veel voor super geld. Maar vooral de 8-speed groep gaat veel afdoen aan de rijervaring. Ik denk dat je er snel op uitgekeken bent.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
M'n buurman heeft dezelfde Stevens Aspin, in 2011 nieuw gekocht voor €1500,-.
Hij rijdt er nog steeds op, prima fiets en met een triple afgemonteerd.
€350,- is een nette prijs, mits er niet te veel vervangen hoeft te worden.
Aan de voorbladen zit nog niet heel veel slijtage, daar kun je nog een tijd mee vooruit, cassette is moeilijker te zien.
Ook zitten er nog de standaard Mavic Aksium wielen op zoals ie verkocht werd, checken of de velgrand niet ingesleten is door het remmen.
Voor mij dus de Stevens.
Hij rijdt er nog steeds op, prima fiets en met een triple afgemonteerd.
€350,- is een nette prijs, mits er niet te veel vervangen hoeft te worden.
Aan de voorbladen zit nog niet heel veel slijtage, daar kun je nog een tijd mee vooruit, cassette is moeilijker te zien.
Ook zitten er nog de standaard Mavic Aksium wielen op zoals ie verkocht werd, checken of de velgrand niet ingesleten is door het remmen.
Voor mij dus de Stevens.
Als Stevens rijder kom ik natuurlijk niet objectief over. Toch is de Stevens zeker de betere keuze. Wielen moet je wel mee uitkijken, bij mij vlogen na 10 jaar de spaken om de oren. Kost je ca 150 a 200 euro voor een nieuwe set met zelfde kwaliteit. Als t mogelijk is even iemand meenemen die de ketting kan controleren. Hoe lang ben je? Ik rijd zelf op 60 cm.
Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik veel aan. Aangezien de afspraak zaterdag al staat en jullie bijna allemaal aangeven dat dit inderdaad een mooie prijs is, ga ik de Stevens zaterdag bekijken. Ik kan jammer genoeg niet een wat ervareren renner meenemen, maar heb inmiddels wel aardig wat kennis op gedaan (al denk ik het zelf) van hoe ik goed de gehele staat van de fiets kan checken. Inderdaad ga ik de wielen vooral goed checken aangezien deze nooit vervangen zijn, vooral kijken of er geen slag in zit en of er geen getik te horen is heb ik begrepen. Het cassette checken op slijtage en mogelijke valschade en de ketting op spanning right?
Ik ben zelf 1.97 lang, bbl 93 ong en 102 kilo schoon aan de haak, dus een 62 heb ik wel nodig dacht ik zo.
Ik ben zelf 1.97 lang, bbl 93 ong en 102 kilo schoon aan de haak, dus een 62 heb ik wel nodig dacht ik zo.
62 cm kan wel hoor. Ik zit met BBL 90 op een 60. Maar dat is wel redelijk sportief.
Ik zou er zeker nieuwe wielen in steken. Je kan het ook een tijdje proberen natuurlijk. Ik had nog wel een mooie optie voor je op zolder staan. Maar die is 60 dus niet geschikt voor jou.
Ik zou er zeker nieuwe wielen in steken. Je kan het ook een tijdje proberen natuurlijk. Ik had nog wel een mooie optie voor je op zolder staan. Maar die is 60 dus niet geschikt voor jou.