Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Uitharden/vulcaniseren banden

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 mei 2010 19:06

Hoi,

Al gezocht op 'uitharden' en 'vulaniseren' maar krijg geen hits.

Ik vraag me gewoonweg wat af. Tubes worden vaak een hele tijd in een koele/donkere ruimte bewaard om ze uit te laten harden (vulcaniseren, waarbij zwavelbruggen gevormd worden).

Nu hoor ik zoiets nooit als het Clincher Banden betreft. Die zijn al uitgehard? Gebruiken ander vulanisatie materiaal?

Dit vulcaniseren maakt het rubber echt wel harder zodat ik op mijn tweede vraag kom.
Er zal dus wel een soort van 'optimale' uithardingsperiode zijn want anders wordt het rubber te bros (vandaar opslaan in een donkere ruimte aangezien UV licht de uitharding versnelt).

Je wilt dus wel de uitharding maar dan puur aan de hand van de totaal toegevoedge hoeveelheid zwavel en niet door externe oorzaken als UV licht.

Ik hoor het graag. Niet echt belangrijk maar ik zou het graag horen/weten.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mei 2010 02:32

Dat een jaartje op zolder bewaren is volgens mij vooral iets uit de oude doos. Vroeger werd dat ook met draadbanden gedaan toen die nog niet altijd een anti lek laag hadden. Wellicht worden ze op termijn wat harder lekbestendiger, maar dat gaat dan weer te kosten van de andere eigenschappen (soepelheid, grip in bochten etc.) Fabrikanten zijn tegenwoordig echt wel in staat op banden te produceren die direct klaar voor gebruik zijn. Volgens mij een achterhaalde methode dus.

P.s. en het gebruikte rubber is meestal hetzelfde voor draadbanden als voor tubes dus dat zal weinig verschil maken. Je hebt van continental bijvoorbeeld zowel tubes als draadbanden met dezelfde black chili compound.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 31 mei 2010 22:08

Hoi,

Vulcanisatie en uitharden door het laten liggen van banden in een droge, donkere ruimte zijn twee verschillende zaken.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

roadkill21
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:04

roadkill21 31 mei 2010 22:11

Toevallig heb ik laatst een setje Pro2 race service course te voorschijn gehaald (in wieltas gezeten 2 jaar lang), ze zijn nu harder dan toen ik ze kocht, de grip is iets minder, maar pik nu geen steentjes mee die toen in de band bleven plakken.
Nu is dit natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar er zal vast wel waarheid in hebben gezeten, maar tegenwoordig maakt het weinig uit, als zoiets nuttig zou zijn, hadden ze dat proces vast wel op artificieele wijze nagebootst in de fabriek.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 jun 2010 02:19

Hoi,
Nu is dit natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar er zal vast wel waarheid in hebben gezeten, maar tegenwoordig maakt het weinig uit, als zoiets nuttig zou zijn, hadden ze dat proces vast wel op artificieele wijze nagebootst in de fabriek.
Als gebruiker heb je dan gewoon de fysieke eigenschappen van je band wat gewijzigd.
Iets wat ze van fabriek uit idd ook wel kunnen mits wat wijzigen van de zwavel en zuurstofverhoudingen.

Heb net nog de nederlandstalige Wiki geraadpleegd over vulcaniseren. Die is wel echt zeer kort door de bocht.
Ik zal het wel (weer eens) even samenvatten als de de man met degen er op zijn blote knietjes om vraagt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 01 jun 2010 10:31

fdegrove schreef:Hoi,

Heb net nog de nederlandstalige Wiki geraadpleegd over vulcaniseren. Die is wel echt zeer kort door de bocht.
Ik zal het wel (weer eens) even samenvatten als de de man met degen er op zijn blote knietjes om vraagt.

Ciao, ;)


Ik ben alvast benieuwd!
Nulla tenaci invia est via!

roadkill21
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:04

roadkill21 01 jun 2010 20:45

We wachten allen met smart op wijze woorden van fdegrove ;)
Bij tubes vulcaniseren ze sommige types ook, ik weet niet of dat hetzelfde is ?
(er staat dan bij de product omschrijving, vulcanized rubber)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 jun 2010 21:56

fdegrove schreef:Hoi,
Nu is dit natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar er zal vast wel waarheid in hebben gezeten, maar tegenwoordig maakt het weinig uit, als zoiets nuttig zou zijn, hadden ze dat proces vast wel op artificieele wijze nagebootst in de fabriek.
Als gebruiker heb je dan gewoon de fysieke eigenschappen van je band wat gewijzigd.
Iets wat ze van fabriek uit idd ook wel kunnen mits wat wijzigen van de zwavel en zuurstofverhoudingen.

Heb net nog de nederlandstalige Wiki geraadpleegd over vulcaniseren. Die is wel echt zeer kort door de bocht.
Ik zal het wel (weer eens) even samenvatten als de de man met degen er op zijn blote knietjes om vraagt.

Ciao, ;)


Hoi,

Hoezo weer uitleggen? Ik heb toch echt gezocht op dit Forum.

Ik dacht toch echt dat vulcaniseren nog doorging buitern de fabriek.

Zoals gezegd is dit puur een interesse vraag.

Bij deze stelt Zorro zich nederig op:

[img=http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:H-9g ... DS8vYN.jpg]

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 02 jun 2010 01:30

Ik snap alleen niet waarom je een moderne band die over het algemeen prima lek bestendig is en goede eigenschappen heeft nog zou willen laten uithaden(vulcaniseren)
Je wilt voor goede rij-eigenschappen toch juist een zacht rubber bandje hebben?
Maar, dat is natuurlijk niet de essentie van dit topic ;)
mijn Flickr

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 jun 2010 03:02

Hoi,
ZorroI schreef:
fdegrove schreef:Hoi,
Nu is dit natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar er zal vast wel waarheid in hebben gezeten, maar tegenwoordig maakt het weinig uit, als zoiets nuttig zou zijn, hadden ze dat proces vast wel op artificieele wijze nagebootst in de fabriek.
Als gebruiker heb je dan gewoon de fysieke eigenschappen van je band wat gewijzigd.
Iets wat ze van fabriek uit idd ook wel kunnen mits wat wijzigen van de zwavel en zuurstofverhoudingen.

Heb net nog de nederlandstalige Wiki geraadpleegd over vulcaniseren. Die is wel echt zeer kort door de bocht.
Ik zal het wel (weer eens) even samenvatten als de de man met degen er op zijn blote knietjes om vraagt.

Ciao, ;)


Hoi,

Hoezo weer uitleggen? Ik heb toch echt gezocht op dit Forum.

Ik dacht toch echt dat vulcaniseren nog doorging buitern de fabriek.

Zoals gezegd is dit puur een interesse vraag.

Bij deze stelt Zorro zich nederig op:

[img=http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:H-9g ... DS8vYN.jpg]

Mvg, Zorro


Over vulcanisatieprocessen is idd nog weinig of niet gesproken. Over het laten "rijpen" van tubes wel, denk ik .
Hoedanook, gezien de schitterende knieval, zal ik proberen een en ander in een gevatte tekst te bundelen zodat het voor eenieder een beetje helderder wordt.

Graag enkele dagen geduld, ook ik rij graag met de fiets en... Er is mooi weer voorspeld.... :)

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

slakkie
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2004 22:03
Locatie: ZH

slakkie 20 jun 2010 18:19

Het ligt een beetje aan wat voor banden het zijn nl als je banden zou kopen als bv Veloflex die beperkt gemaakt worden en al heel snel via de handel aan de consument geleverd worden en snel op de wielen gemonteerd worden dan zul je waarschijnlijk snel lek rijden omdat de band veel te zacht is en er deeltjes ,steentjes of iets dergelijks in vast blijven zitten.
Daarom voor dat soort banden zou ik een jaartje in de garage laten hangen.
Ik heb ergens gelezen dat Amstrong zn bandjes ook laat "rijpen".
Probeer het eens uit.

geluk ermee!
GRAZIE MARCO!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 jun 2010 04:08

Hoi,
Ik heb ergens gelezen dat Amstrong zn bandjes ook laat "rijpen".
Ja, ook ik heb dat wel eens eens gelezen maar of het Armstrong's eigen initiatief is betwijfel ik.
M.a.w. ik denk niet dat L.A. zich daar om bekommert.

Hoedanook, er zijn maar enkele fabrikanten waarbij verder uitrijpen enig voordeel kan bieden en dat zijn de fabrikanten die natuurrubber gebruiken en die ook nog de verschillende delen niet aan mekaar vulcaniseren maar verlijmen.

Synthetisch rubber is chemisch stabiel en verandert nauwelijks tenzij het blootgesteld wordt aan U.V stralen. Iets wat je beter niet doet als je een band wil bewaren.

Voor zover ik weet gebruiken enkel nog Veloflex, FMB, Dugast en met enige twijfel ook nog Challenge natuurruber en verlijmtecnieken.
Alle andere merken gebruiken uit petrochemiscshe processen gewonnen rubber.

Die laatste categorie kan je beschouwen als chemisch stabiel en zal dus niet of nauwelijks veranderen door blootstelling aan externe factoren. Licht, vochtigheid, tijd enzovoort.

Van de eerstgenoemde categorie weten we dat natuurrubber niet zo stabiel is en dat lijmen er goed aan doen hun agenten en solventen zoveel mogelijk te laten verdampen.
Om het natuurubber te behoeden voor negatieve externe factoren laat je dit verouderingsproces best plaatsgrijpen op in een omgeving die geen negatieve invloed heeft op je banden. Droog, geen zonlicht enz. (details via pM please).

Dit laat de nodige tijd opdat de lijm en het rubber voldoende moeten kunnen uitgassen zodat de band een geheel kan vormen evenwaardig aan een gevulcanisseerde constructie.

Kwatongen zullen dan snel stellen dat een hardere band inboet aan rolweerstand maar in werkelijkheid is het verschil in dit geval beslist minimaal.
Er zijn zoveel factoren aan de gang dat je echt wel een studie hierop moet verrichten om enig wetenschappelijk bewijs te kunnen voorleggen.

Ervaring stelt vast dat er minder wordt lekgereden en dat de band ook langer meegaat.
Let wel, het gaat hier om zeer soepele banden/tubes.

Ga dus die logica niet zomaar doortrekken want de rolweerstand en ook de lekweerstand (!) zul je flink parten spelen.
Eens je die paradox begrepen hebt ben je al een eind op de goede weg....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie