Nieuwe racefiets, focus op pasvorm/geometrie
De titel geeft het al aan. Ik heb jaren geleden een te kleine fiets gekocht. Ik vond de fiets schitterend en de fm gaf aan dat het wel zou passen. Na jaren van commentaar en zelf onderzoek is wel duidelijk dat de fiets gewoon niet past. Nu wil ik het dus over een andere boeg gooien. Ik heb een bikefitting gedaan en de maten staan in de bijlage.
Ik ben 1.92 en 85kg en doe eigenlijk van alles met de fiets. Korte rondjes in de polder, langere toertochten en af en toe een lokaal wedstrijdje.
Op dit moment staan er twee kandidaten op mijn lijstje fietsen:
- Cannondale SuperSix Evo Carbon Disc Ultegra 2020 in maat 60
- Orbea Orca Areo M20TEAM-D in maat 60
Budget is rond de € 3500,00.
Ik ben erg gecharmeerd van de aero look, maar dit lijkt niet altijd verenigbaar met mijn verhoudingen. Graag zou ik wat advies willen over andere fietsen om naar te kijken die nog beter zouden aansluiten bij mijn verhoudingen, Ik wil bijna zover gaan dat pasvorm boven uiterlijk gaat. Mijn aversie tegen de verhoudingen en spacertoren op mijn huidige fiets hebben me een beetje verpest. Hierdoor wil ik eigenlijk niet meer dan 15mm tot 20mm spacers onder mijn stuur.
Ik ben 1.92 en 85kg en doe eigenlijk van alles met de fiets. Korte rondjes in de polder, langere toertochten en af en toe een lokaal wedstrijdje.
Op dit moment staan er twee kandidaten op mijn lijstje fietsen:
- Cannondale SuperSix Evo Carbon Disc Ultegra 2020 in maat 60
- Orbea Orca Areo M20TEAM-D in maat 60
Budget is rond de € 3500,00.
Ik ben erg gecharmeerd van de aero look, maar dit lijkt niet altijd verenigbaar met mijn verhoudingen. Graag zou ik wat advies willen over andere fietsen om naar te kijken die nog beter zouden aansluiten bij mijn verhoudingen, Ik wil bijna zover gaan dat pasvorm boven uiterlijk gaat. Mijn aversie tegen de verhoudingen en spacertoren op mijn huidige fiets hebben me een beetje verpest. Hierdoor wil ik eigenlijk niet meer dan 15mm tot 20mm spacers onder mijn stuur.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als ik het goed heb, even snel gekeken.
F = 480 mm - 10 cm lengte stuurpen = reach 380 mm
G = 668 mm - 42 mm hoogte stuurpen = stack 626 mm
Als je zonder spacers wil rijden komen de fietsen welke jij zou willen niet in aanmerking.
Maar ik kan het mis hebben.
F = 480 mm - 10 cm lengte stuurpen = reach 380 mm
G = 668 mm - 42 mm hoogte stuurpen = stack 626 mm
Als je zonder spacers wil rijden komen de fietsen welke jij zou willen niet in aanmerking.
Maar ik kan het mis hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Als dat klopt, wordt het een lastig verhaal. Lange benen en zeer korte reach..
Persoonlijk heb ik het ervaren als een erg fijne bikefit. Hij heeft eerst de maten van mijn oude fiets over genomen en daarna alles afgesteld. Op basis van die houding is dit rapport opgesteld. BBL = 92cm.amclassic-fan schreef: ↑15 mei 2020 12:38 Ziet eruit als een vrij waardeloze bikefit. Wat is je binnen beenlengte?
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Een Trek Domane heeft een korte zit en een stack en reach die redelijk overeenkomt met de berekening van Lcsmet.
Je komt qua maten dus vooral bij Performance racers uit.
Je komt qua maten dus vooral bij Performance racers uit.
Bedoel je met Performance toevallig Endurance? Dat zou wel erg jammer zijn, want dat vind ik persoonlijk de minst mooie fietsen.HarryuitHilversum schreef: ↑15 mei 2020 13:16 Een Trek Domane heeft een korte zit en een stack en reach die redelijk overeenkomt met de berekening van Lcsmet.
Je komt qua maten dus vooral bij Performance racers uit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik vrees idd dat je uitkomt bij endurance/performance racers. Op een fiets die past bij je lijf, rijd je wel het lekkerst. Ik ken mensen die rijden een Venge, maar kunnen niet in de beugel fietsen. Dat lijkt me erger..
Ik vind de nieuwe Cannondale Synapse en Specialized Roubaix best mooi. Ogen veel meer race dan hun voorgangers. Maar ook op die fietsen is het de vraag of ze bij je lijf passen. Misschien nog even dubbelchecken of die berekening van Lscmet echt jouw stack en reach zijn?
Ik vind de nieuwe Cannondale Synapse en Specialized Roubaix best mooi. Ogen veel meer race dan hun voorgangers. Maar ook op die fietsen is het de vraag of ze bij je lijf passen. Misschien nog even dubbelchecken of die berekening van Lscmet echt jouw stack en reach zijn?
Misschien een idee: de vorige generatie van de Trek madone was te verkrijgen in de zogenaamde H2-geometrie, d.w.z. met een hogere stack en kortere reach ten opzichte van de H1-geometrie. Dan heb je toch nog een aero-racer, maar wel met de geometrie van een endurance fiets. Ook bijvoorbeeld de vorige Merckx 525 was beschikbaar in een endurance en een performance geometrie.
Dan moet je een frame hebben met lange reach Cannondale bijvoorbeeld.Hikatomb schreef: ↑15 mei 2020 13:12Persoonlijk heb ik het ervaren als een erg fijne bikefit. Hij heeft eerst de maten van mijn oude fiets over genomen en daarna alles afgesteld. Op basis van die houding is dit rapport opgesteld. BBL = 92cm.amclassic-fan schreef: ↑15 mei 2020 12:38 Ziet eruit als een vrij waardeloze bikefit. Wat is je binnen beenlengte?
Rapport is theorie,praktijk is finetuning het mm werk zeg maar.
2 uurtjes rammen zit je anders dan 5 uur relax rijden.gespannen vs ontspannen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.