Hoi,
Heb een dik jaar deze velgen in gebruik. In combinatie met carbon-ti naven set. Dus een zeer mooie, lichte wielset. Na enkele maanden gebruik, begon het achterwiel te tikken. Meestal alleen bij het bergop rijden en het schakelen naar de grotere kronen van de cassette. Eerste gedachte de straith pull spaken, die nogal eens durven tikken. (Is mijn ervaring) De laatste weken werd het tikken irritanter en zat er ook een kleine slag in het achterwiel. Bij verder nazicht zag ik dat de velg op 5 plaatsen ter hoogte van de nippel ingescheurd was. Ik weeg 75 kg... Het vertrouwen in deze velgen is nu een beetje weg. Zijn er mensen die ook deze velgen in gebruik hebben en er gelijkaardige problemen mee hebben? Wat zijn goede alternatieven in combinatie met bovenvermelde naven?
Mvg
Gescheurde velg Mavic Open pro UST model 2019
Je leest vaker op internet van gescheurde Mavic velgen (de losse velgen voor zelfbouw). Dat gezegd hebbende, is het altijd een opsomming van zaken. Het hoeft niet per se aan de velg te liggen maar wellicht was de spaakspanning veel te hoog. Je zal het nooit meer weren, het klinkt alsof nu het wiel volledig in disbalans is.
Als je het niet meer vertrouwt, zul je ook je voorwiel moeten herspaken met een andere velg en ook alle spaken vervangen (of je moet geluk hebben dat je nieuwe velgen hetzelfde ERD hebben met je Mavics).
Ik zou denken dat het tikken te maken zou hebben doordat je spaken onder hoge druk aan het ontstressen waren. En daarna doordat je wiel uit balans raakte door het langzaam onstaan van de scheuren. Is maar gissen hoor, ben hardop aan het nadenken.
Wat was het gewicht van je wielset, het aantal spaken voor/achter? Wat is jouw budget? Velgremmen denk ik?
En wat zegt jouw eigen wielbouwer eigenlijk over dit verhaal?.....
Als je het niet meer vertrouwt, zul je ook je voorwiel moeten herspaken met een andere velg en ook alle spaken vervangen (of je moet geluk hebben dat je nieuwe velgen hetzelfde ERD hebben met je Mavics).
Ik zou denken dat het tikken te maken zou hebben doordat je spaken onder hoge druk aan het ontstressen waren. En daarna doordat je wiel uit balans raakte door het langzaam onstaan van de scheuren. Is maar gissen hoor, ben hardop aan het nadenken.
Wat was het gewicht van je wielset, het aantal spaken voor/achter? Wat is jouw budget? Velgremmen denk ik?
En wat zegt jouw eigen wielbouwer eigenlijk over dit verhaal?.....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De tijd dat mavic goede duurzame velgen leverde is lang achter ons
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De combi van hele lichte, dure naven en een Mavic open Pro velg ontgaat me een beetje.
Neem dan een setje carbon velgen, lijkt me een logischere optie.
Wel vreemd omdat de Open Pro gebuste velgen zijn, waardoor inscheuren bij de spaaknippel juist zoveel mogelijk voorkomen wordt....
Een Notubes ZTR Alpha 340 velg icm je naven zorgt voor een nog lichtere en betrouwbaardere set!
Ook een DtSwiss RR 411 velg sla ik hoger aan dan de Mavics.
Neem dan een setje carbon velgen, lijkt me een logischere optie.
Wel vreemd omdat de Open Pro gebuste velgen zijn, waardoor inscheuren bij de spaaknippel juist zoveel mogelijk voorkomen wordt....
Een Notubes ZTR Alpha 340 velg icm je naven zorgt voor een nog lichtere en betrouwbaardere set!
Ook een DtSwiss RR 411 velg sla ik hoger aan dan de Mavics.
1. 24/28
2. +/- 1280 gr zonder snelspanners. Had deze velgen ook een beetje voor de looks gekozen (passend bij mijn fiets). Remmen uitstekend i.c.m. swiss stop black prince. Wielset ziet ook geen regen
3. Carbonvelgen... heb een setje, maar omdat ik erg veel in de heuvels rij zit ik wat verveeld met de rem eigenschappen, vooral in de Ardennen en steilere afdalingen. Ik pas de pompende techniek zoveel mogelijk toe, maar heb al een velg gedelamineerd tijdens een afdaling. Betreft wel geen highend carbon velg, maar doet dat ertoe?
4. DT en Stan Tubes lijken me een goed alternatief, ik weet niet of die laatste nog gebruikt wordt door wielbouwer. Deze is ook nog van het smalle type denk ik...ik ga liever voor de bredere versies 18-19 mm intern
2. +/- 1280 gr zonder snelspanners. Had deze velgen ook een beetje voor de looks gekozen (passend bij mijn fiets). Remmen uitstekend i.c.m. swiss stop black prince. Wielset ziet ook geen regen
3. Carbonvelgen... heb een setje, maar omdat ik erg veel in de heuvels rij zit ik wat verveeld met de rem eigenschappen, vooral in de Ardennen en steilere afdalingen. Ik pas de pompende techniek zoveel mogelijk toe, maar heb al een velg gedelamineerd tijdens een afdaling. Betreft wel geen highend carbon velg, maar doet dat ertoe?
4. DT en Stan Tubes lijken me een goed alternatief, ik weet niet of die laatste nog gebruikt wordt door wielbouwer. Deze is ook nog van het smalle type denk ik...ik ga liever voor de bredere versies 18-19 mm intern
Ik heb beide velgen die Keezx noemt en zijn uitstekend. Maar als je echt voor lichter wilt gaan, zijn zij misschien aan de zware kant. Maar wel probleemloos.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Jammer.
Met oudere modellen Open Pro's gebeurt dat absoluut niet.
Met oudere modellen Open Pro's gebeurt dat absoluut niet.
Website: https://www.maatwielen.nl
Sommige oudere bouwrijen Open Pro waren ook berucht wegens scheuren rond de spaakgaten, maar dat zijn verder geheel onvergelijkbare velgen.
Het probleem van een moderne, volumineuze velg van pakweg 420-430 gram is dat er teveel bespaard is op de dikte van het spaakbed, het blijkt gewoon niet duurzaam te zijn.
Het probleem van een moderne, volumineuze velg van pakweg 420-430 gram is dat er teveel bespaard is op de dikte van het spaakbed, het blijkt gewoon niet duurzaam te zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig