Ik lees allerlei draadjes over ketting vervangen. Snap ik allemaal, beste is om rond de 3000km te vervangen, anders slijt ie in op de cassette en voorbladen. Onderhoud is me ook volledig duidelijk.
Op dit moment fiets ik denk ik op een ketting die misschien wel 8.000 km heeft gehad. Hopeloos dus om te vervangen, dan moet m’n cassette en spidering dan ook. Andere optie is om gewoon door te rijden, hij schakelt verder namelijk nog prima.
Alleen wat is het moment dat een ketting echt stuk gaat en je alles wel móet vervangen? Wanneer het dus niet meer veilig is. Ik neem aan dat een ketting een steeds grotere kans heeft om te breken, zeker als ik met m’n 85kg op een heuveltje even goed kracht zet.
Hoe lang kun je doorrijden op een ketting tot deze echt kapot is?
Zal niet zo snel breken denk ik, eerder doorslaan en dan kom je met de nootjes op de buis, aan jou om de beoordelen hoelang je daar op wilt wachten. Het klusje zelf stelt niet zoveel voor, kosten hangen af van de kwaliteit die je monteert en hoeveel speed het is.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16488
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je kan er mee rijden tot ze breekt, dan is ze echt kapot.
Eens er speling, en dat is al van in het begin, begint te komen op de schakels wordt een ketting langer en verslijten je kransjes achter en je voorbladen mee met de ketting.
Je zou dus waarschijnlijk wel +10 000 km met een ketting kunnen doen en dan tegelijk je voorblad en je cassette moeten vervangen.
Eens er speling, en dat is al van in het begin, begint te komen op de schakels wordt een ketting langer en verslijten je kransjes achter en je voorbladen mee met de ketting.
Je zou dus waarschijnlijk wel +10 000 km met een ketting kunnen doen en dan tegelijk je voorblad en je cassette moeten vervangen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik meet ze meestal uit met zo'n chain wear indicator, als hij tussen de 0,75 en de 1 zit vervang ik. Langer doorrijden op een uitgerokken ketting maakt jouw cassette en voorblad stuk en is net iets duurder om te vervangen. Ik rij meestal een drie-tal kettingen per cassette. Ik zie niet in waarom je op een versleten ketting zou doorrijden? Bolt slechter en de vervangkost is echt niet zo groot
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Echt wel lang. Ik heb wel eens een set dat gehad op mijn mtb. Reed ik met 3 kettingen, die waren allemaal 1.0
Toen nog vier jaar als pekelset ingezet, zo,n 6000km totaal extra. Toen scheurde de cassette Spider, was geen garantie meer . Ik schat totaal 20k met die set.
De set bleef rijden en schakelen, wel sneller geluiden, maar in de winter in de troep maakte me dat niet zo uit.
Toen nog vier jaar als pekelset ingezet, zo,n 6000km totaal extra. Toen scheurde de cassette Spider, was geen garantie meer . Ik schat totaal 20k met die set.
De set bleef rijden en schakelen, wel sneller geluiden, maar in de winter in de troep maakte me dat niet zo uit.